روان

بیایید یک روز بد را تجربه کنیم

مثبت زندگی: چه می‌شود که بعضی روزها برایمان خوب و بعضی روزها بد می‌شود. روز بد چطور بوجود می‌آید؟ما همیشه روزهای خوبمان را یادمان می‌آید و قدر آنها را می‌دانیم. اما اگر روزهای بد را تجربه نکرده باشیم، هرگز نمی‌توانیم ارزش روزهای خوب را به یاد آوریم. برای همین بیایید یک بار تلاش کنیم روز بدی داشته باشیم! برای این که یک روز بد را تجربه کنید، می‌توانید گام‌های زیر را دنبال کنید!

تصمیمات زیادی بگیرید!

ما در هر روز با میزان محدودی از اراده و توانایی روبرو هستیم. تحقیقات مکررا نشان داده‌اند که هنگامی که با گزینه‌های زیادی روبرو هستیم، بیشتر خودمان را آزار داده و کمتر از روز خود لذت می‌بریم. تجزیه و تحلیل‌های زیاد نه تنها باعث کاهش اثربخشی تصمیم‌های شما می‌شود، بلکه موجب می‌شود کمتر خوشحال باشید.

بسیاری از ما روز بد زیاد داریم چون برنامه روزانه‌مان با کارها و فعالیت‌های زیادی که باید انجام دهیم پر شده است. کارهای خود را اولویت بندی کرده و آنهایی که در بلند مدت اهمیت بیشتری دارند در صدر قرار دهید. به این صورت شاید به انتهای لیست نرسید ولی احساس رضایتتان از روزتان بیشتر می‌شود.

خودتان را سرزنش کنید

همه ما پس از شکست خودمان را سرزنش می کنیم اما سخت گرفتن زیاد به خود باعث می شود شکست تان بدتر شود. یک سری آزمایش در سال ۲۰۱۲ نشان داد که مهربانی با خود باعث می شود که نقاط ضعف فرد راحت تر تغییر کند.

بخشیدن خود و مهربان بودن با خود باعث می شود که ترس شما کمتر شده، شرم کمتری داشته باشید، علائم افسردگی از شما دورتر شود و از سطح بالاتری از سلامتی، ثبات احساسی و رضایتمندی بهره مند شوید.

این نوشته را از دست ندهید  درمان استرس شدید با ۹ راهکار آرامش‌بخش

شما می توانید مراحل زیر را به یاد داشته باشید:

  • من مسئولیت آنچه که انجام داده ام را برعهده می گیرم.
  • من دیگر خودم را بابت آن سرزنش نمی کنم. قرار نیست همواره به آن موضوع بد فکر کنم، به ذهنم آموزش داده ام که همیشه از کاری که انجام می دهم عقب تر بماند.
  • به خودم یادآوری می کنم که من انسان هستم و هر کس دیگری هم انسان است.

تلفن خود را به طور مداوم بررسی کنید!

۷۷ درصد از کاربران تلفن همراه در بریتانیا تلفن های خود را ۳۵ بار یا بیشتر در طول روز بررسی می کنند. در میان دانشجویان، استفاده از تلفن همراه با افزایش اضطراب و افسردگی و کاهش رضایت از زندگی ارتباط دارد.

در مطالعات متعددی نشان داده شده است که نوجوانانی که به شدت به تلفنشان و یا به رسانه‌های اجتماعی وابسته هستند، سطوح بالاتری از استرس، پرخاشگری، افسردگی و انحراف را تجربه می‌کنند و همچنین دارای عزت نفس و خواب بدتری خواهند شد. رسانه‌های اجتماعی به طور خاص با خلق و خو و حالت افسردگی همراه است.

به دقایقی که در هر روز به گوشی خود اختصاص می‌دهید فکر کنید. این لحظات نه تنها هیچ بهره‌وری ندارند بلکه باعث می‌شوند لحظات بعدی هم خراب شود. بنابراین به راه بهتری برای گذراندن وقت خود فکر کنید.

افراد دیگر را سرزنش کنید

رئیس من آدم مستبدی است. فردی که در مقابل من قرار گرفته است احمق است. مشتریان من غیرمنطقی هستند. پیشخدمت خیلی آهسته است. این جملات و بی شمار دیگر مانند این‌ها را می‌توان در یک جمله آورد: دلیل و توجیهی برای روز بد من!

این نوشته را از دست ندهید  افرادی که بالای ۱۰۰ سال عمر می‌کنند چه غذا‌هایی می‌خورند؟

ممکن است بعضی مواقع با مسئول دانستن دیگران برای شرایط بد کنونی، کمی احساس آرامش کنیم اما تحقیقات نشان داده است که این استراتژی باعث می شود حال بد ما بدتر شود.

یک مطالعه نشان داده است افرادی که در زندگی خود حس می کنند که بر شرایط کنترل دارند، با احتمال ۶۶ درصد بیشتر نسبت به دیگران احساس خوشحالی و رضایت خواهند داشت. افرادی که دارای کنترل درونی داخلی هستند، میزان رضایت از زندگی را بیشتر گزارش می دهند و در کار بهتر از کسانی که احساس مسئولیت کمتر نسبت به زندگی شان دارند، عمل می کنند.

هنگامی که روز بد شما تقصیر شما نیست و شما نمی دانید چه کسی را بابت آن سرزنش کنید، عبارت «فقط یک اتفاق بود» را مدام با خود تکرار کنید. بد بودن روز دلیل نمی خواهد. می تواند فقط یک اتفاق باشد و شما نباید دیگران را بابت آن سرزنش کنید و مدام آن را تکرار کنید.

سعی کنید حس بهتری داشته باشید!

وقتی ما یک روز بد داریم، فقط می خواهیم کمی احساس خوب به دست آوریم. این میل قابل درک است ولی واقعا استراتژی ضعیفی است.

مطالعات نشان می دهد که تلاش برای به دست آوردن شادی (در کمال تعجب) باعث خوشحالی ما نمی‌شود. بر اساس یک مطالعه، این تلاش کردن در واقع با افسردگی همراه است. مطالعه دیگری نشان داد که بیشتر شرکت کنندگانی که زیاد به دست آوردن شادی اهمیت می دهند، با احتمال بیشتری از خود نشانه های افسردگی و احساسات منفی بروز می دهند.

به جای این کار بر روی تکمیل کارهای لذت بخش و چالش برانگیز خود تمرکز کنید. روانشناسی نشان می دهد که پیدا کردن یک جریان ترکیبی بهینه از چالش ها، مهارت و علاقه و همچنین تمرکز منفرد بر روی یک فعالیت باعث بهتر شدن حال شما می شود.

این نوشته را از دست ندهید  ترفندهای انتخاب رنگ رژ لب

اگر شما بر روی اهدافی که سخت، اما قابل انجام هستند، تمرکز کنید، روانشناسی می گوید شما ممکن است بتوانید بر بدخلقی و حس بد خود غلبه پیدا کنید.

پشت میز خود بنشینید و غذا نخورید!

این خیلی مسخره به نظر می رسد اما متاسفانه خیلی از ما آن را انجام می دهیم. از آنجا که بسیاری از ما در خانه هایمان کار می کنیم و مجبور نیستم اغلب خانه را ترک کنیم ممکن است این شرایط برایمان پیش آید.

اگر ساعت ۵ یا ۶ بعد از ظهر شده و شما احساس رخوت و بدخلقی می کنید، این موضوع اجتناب ناپذیر است. چرا که شما تا الان فقط یک پیاله نصفه و نیمه سوپ خورده اید و کل روز بیرون از خانه قدم نزده اید.

گرسنگی یک موضوع قابل توجه است. خوردن نه تنها متابولیسم و ​​سطوح انسولین بدن را تنظیم می کند بلکه ثبات احساسی ما را نیز برقرار می کند.

چطور؟ معده ما حاوی هورمون هایی است که به مغز ما سیگنال هایی می فرستد. یک مطالعه به طور خلاصه توضیح می دهد، روده و مغز شما از طریق هورمون ها، محصولات متابولیکی و یا ارتباطات مستقیم عصبی با هم صحبت می کنند. اگر می خواهید معده شما چیزهای خوبی به مغز شما بگوید، باید آن را به طور منظم با غذاهای مغذی و انرژی زا پر کنید.

ثانیا، سبک زندگی غیرمتحرک با افزایش اضطراب و طول عمر کوتاهتر ارتباط دارد. از سوی دیگر ورزش، خطر اضطراب و افسردگی را به نصف کاهش می دهد.

استراحت نکنید

گاهی اوقات ما بیدار می مانیم و در رختخواب خود در حال تلاش برای درست کردن روز بد خود هستیم. در واقع با این کار، احتمالا آن را بدتر می کنیم. داشتن کارایی مثبت هنگامی که خسته هستید مانند این است که سعی کنید در حین بالا رفتن از یک تپه با کسی خوش و بش کنید!.

این نوشته را از دست ندهید  چگونه با عدم قطعیت در دوران کرونا بسازیم؟

خواب ناکافی باعث می شود که روز بعد هم خراب شود! خواب ناکافی با نگرانی بیش از حد، خلق و خوی منفی، کاهش ثبات احساسی، اختلالات خلقی، چاقی، بیماری های قلبی، دیابت و مرگ زودرس همراه است.

از دلایل معمول این که خواب کافی نباشد می‌توان موارد زیر اشاره کرد:

  • رفتن به رختخواب در زمان‌های مختلف
  • عدم اولویت دادن به خواب
  • کار با گوشی یا لپ تاپ درست قبل از خواب

به احتمال زیاد شما می دانید چه چیزهایی شما را بیدار نگه می دارد. بهتر است که حال خوب فردای خود را در اولویت قرار داده و کمی استراحت کنید تا روز بد نداشته باشید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا