زنان

انواع خشونت علیه زنان را بشناسیم

مثبت زندگی: خشونت علیه زنان، شکلی از خشونت بر مبنای جنسیت است که برای محو و از بین بردنش پیش از هر چیز لازم است که دانش جنسیتی خود را بالا ببریم، کلیشه‌های جنسیتی را بشناسیم و به دنبال اصلاح باورها و رفتارهای سکسیستی (جنس‌گرایانه یا جنسیت زده) خود و اطرافیانمان باشیم و بدانیم یک زندگی امن و آرام چه شکلی است و چه چیزهایی در رفتار و گفتار ما و دیگران، باعث سلب این امنیت و آرامش در زندگی زنان می‌شود.

باید بدانیم خشونت علیه زنان یک موضوع جنسیت محور است و بررسی این شکل از خشونت و انواع مختلف آن، با بررسی خشونت به شکل کلی و عام این مفهوم متفاوت است. اگر عنصر جنسیت را در این مسئله نادیده بگیریم، نه می توانیم این مسئله مهم را درست بشناسیم و نه می‌توانیم برای محو شدنش قدمی برداریم. خشونت علیه زنان، پنج شکل شناخته شده دارد که در ادامه به شرح آنها می‌پردازیم.

خشونت روانی – کلامی: در بین انواع خشونت خانگی علیه زنان، این شکل از خشونت بالاترین فراوانی را دارد. شاید ارائه تعریفی یک خطی از آن کار سختی باشد، اما به همه ما زنان از آنچه فکر می‌کنیم بسیار نزدیک‌تر است. گذشته از انواع توهین، تحقیر، تمسخر، عیب‌جویی، تهدید، سرزنش، امر و نهی و غیره که شخص را تحت فشار روانی می‌گذارد، انواع و اقسام عبارت‌ها و جملاتی که ممکن است در قالب طنز، لطیفه، توصیف و یا به بهانه خیرخواهی و دلسوزی در حق زنان بیان شود و محتوایی جنسیت زده و سکسیستی دارد، می تواند زنان را به لحاظ روانی تحت فشار بگذارد.

خشونت اجتماعی: منظور از این شکل خشونت، خشونت در اجتماع نیست! منظور به هر شکلی محدود کردن روابط اجتماعی فرد است. تعیین کردن اینکه زن درعرصه اجتماعی تا چه حد فعال باشد و حضور داشته باشد، می‌تواند مصداقی از خشونت اجتماعی باشد. ممانعت از رشد و خودشکوفایی زن، یکی از مصادیق خشونت اجتماعی است که شامل منع زن از ادامه تحصیل یا اشتغال و غیره می‌شود.

این نوشته را از دست ندهید  چرا هنگام رابطه جنسی درد دارید؟

خشونت اقتصادی: محروم کردن زن از نیازهای مادی‌اش، در اختیار گرفتن درآمد زن، آسیب رساندن یا تصرف در اموال زن، یا سوءاستفاده مالی از او مصادیقی از خشونت اقتصادی علیه زنان است.

خشونت فیزیکی: خشونت فیزیکی هنوز و همچنان در جامعه بیش از آنچه ما تصورش را می‌کنیم رخ می‌دهد. خشونت فیزیکی به زن، آزار و اذیت جسمانی، ضرب و جرح، كشیدن مو، سوزاندن، زندانی كردن، اخراج از خانه، محروم كردن از غذا، سیلی یا لگد و مشت زدن، كشیدن و هل دادن، به هم زدن سفره و میزغذا و شكستن اشیای منزل و ناامن کردن فضا را شامل می‌شود. درباره خشونت فیزیکی باورهای نادرست زیادی درباره مردان خشونت‌گر وجود دارد.

خشونت جنسی: به هر شکلی از سواستفاده یا آزار جنسی زنان گفته می‌شود که البته فقط هم شامل تجاوز یا رابطه جنسی همراه با خشونت نمی‌شود. بلکه آزار و اذیت‌های خیابانی که گاهی در فضاهای عمومی رخ می‌دهد مثل دستمالی کردن و غیره نیز مصادیقی از خشونت‌های جنسی علیه زنان هستند.

برای داشتن جامعه‌ای بهتر و آرام‌تر باید از خودمان شروع کنیم. از خودمان و شاید تصورات غلطی که از پیرامونمان داریم. باید به حقوق زنان که مادران و خواهران و همسرانمان هستند احترام مضاعف بگذاریم و جامعه را برای داشتن آینده‌ای بهتر برایشان امن‌تر کنیم. جامعه‌ای که مادرانی آرام داشته باشد به طور قطع در آرامش بیشتری به سر خواهد برد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 11 =

دکمه بازگشت به بالا