سالمندان

همه چیز درباره بی‌ اختیاری ادرار

مثبت زندگی: به هرگونه مشکل در کنترل و نگه داشتن ادرار که باعث نشت یا خروج ناخواسته ادرار شود، بی اختیاری ادراری گفته می شود. علت بی اختیاری ادراری این است که دو دریچه عضلانی مثانه به نام اسفنگتر (Sphincter) بسته می‌شود. در این حالت فرد احساس می‌کند که نیاز به ادرار کردن دارد. وظیفه دریچه خارجی کنترل و نگه داشتن ادرار تا زمانی است که موقعیت و امکان ادرار کردن به وجود آید. دریچه خارجی در بدو تولد کارآیی ندارد و از این رو نوزادان و کودکان کم سن قدرت کنترل ادرار خود را ندارند. 

وقتی کودک بزرگتر می شود با درخواست والدین سعی می کند ادرار خود را نگه دارد و به مرور این کار را یاد می‌گیرد. اگر به هر دلیل و در هر سنی، کنترل جریان ادرار توسط دریچه های داخلی یا خارجی ادراری مختل گردد، بی اختیاری ادراری به وجود می آید. البته دلایل دیگری نیز برای بی اختیاری ادراری وجود دارند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم. همراه ما باشید تا در این مقاله با انواع بی اختیاری ادراری آشنا شوید.

بی اختیاری ناشی از فشار (Stress Incontinence)

 از شایع‌ترین انواع بی اختیاری به خصوص در زنان است و به علت افزایش فشار بر مثانه در هنگام خندیدن، عطسه یا سرفه کردن، ورزش کردن یا هرگونه فعالیت بدنی ایجاد می‌شود. افراد چاق، زنانی که تعداد زیادی زایمان طبیعی داشته‌اند و زنان حامله بیشتر دچار این نوع از بی اختیاری می‌شوند.

بی اختیاری اضطراری (Urge Incontinence)

 به حالتی گفته می‌شود که فرد دچار حالت اضطرار برای ادرار کردن است، ولی قبل از رسیدن به توالت دچار نشت یا خروج بخشی از ادرار از مجرای ادرار می‌شود. این حالت معمولا در اثر بیش فعالی مثانه اتفاق می‌افتد که ناشی از ناهماهنگی بین عضلات و اعصاب مثانه است.

این نوشته را از دست ندهید  برای جلوگیری از زوال عقل، ویتامین دی بخورید

بی اختیاری مختلط (Mixed Incontinence)

 بسیار شایع است و به حالتی گفته می‌شود که فرد هر دو نوع بی اختیاری ناشی از فشار و اضطرار را دارد.

بی اختیاری نا آگاهانه (Reflex Incontinence)

 نوعی از بی اختیاری است که ادرار به طور ناگهانی و پیش از این که فرد نیاز به رفتن به توالت احساس کند از مجرای ادرار خارج می‌شود. این حالت معمولا در اثر اختلال در عملکرد اعصاب مثانه و زمانی اتفاق می‌افتد که این اعصاب بدون اینکه به مغز پیامی بدهند تحریک می‌شوند و باعث انقباض مثانه، بازشدن دریچه های ادراری و خروج ادرار می‌شوند.

بی-اختیاری-ادرار

بی اختیاری ناشی از پرشدن مثانه (Overflow Incontinence)

 گاهی به دلایل عصبی یا انسدادی (مانند بزرگی پروستات در مردان)، ادرار داخل مثانه نمی‌تواند به طور کامل تخلیه شود. در این حالت مثانه به سرعت پر و دریچه داخلی به طور اتوماتیک باز می‌‌شود. وجود مداوم ادرار در پشت دریچه خارجی باعث نشت ادرار است.

بی اختیاری ناشی از آسیب جراحی (Incontinence from Surgery)

 متاسفانه گاهی ممکن است در هنگام انجام برخی از اعمال جراحی مانند عمل سزارین، درآوردن تخمدانها، عمل پروستات، اعمال جراحی روده بزرگ و سایر اعمال جراحی در ناحیه لگن، به طور ناخواسته به اعصاب مثانه آسیب وارد شود و باعث بی اختیاری ادراری شود.

شب ادراری (Bedwetting)

 عدم کنترل ادرار در هنگام خواب تنها مخصوص کودکان نیست و در بزرگسالان نیز ممکن است اتفاق بیفتد. برخی داروها، نوشیدن الکل، قهوه و چای پیش از خواب، بزرگی پروستات، سنگ کلیه و عفونت‌های ادراری از عللی هستند که می‌توانند باعث نشت یا خروج ادرار در هنگام خواب در بزرگسالان شوند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − یازده =

دکمه بازگشت به بالا