آخرین نوشته هاسیاحت

املش؛ گنجی در دل گیلان هیشه سرسبز

مثبت زندگی: گیلان زمرد ایران است و دنیایی از طراوت و سرسبزی را در دل خود گنجانده است. این سرزمین غنی شمالی، مجموعه‌ای از روستاها و شهرهایی است که هرکدام پتانسیل گردشگری بالایی دارند. سفر به مناطق سرسبز، طرفدارهای فراوانی دارد و رفتن به هر گوشه‌ی این جغرافیای زمردی، روح آدمی را جلا می‌دهد. املش جادوی سبزی است که آرامش در اتمسفر آن پخش است و سفر به آن، حال‌وهوایی فراموش‌نشدنی را در پس ذهن‌تان ثبت می‌کند. برای سفر به املش با ما همراه شوید، خودتان را به آرامش این سرزمین خوش‌آب‌وهوا بسپارید و آماده‌ٔ کشف جاذبه‌های ناب آن باشید.

املش و حس خوب سفر به طبیعت سبز ایران

املش جواهر سبزرنگی است که در حاشیه‌ٔ رودخانه شلمان‌رود جان گرفته و تاریخ سکونت در آن، قدمت بالایی دارد. نام آن در ابتدا آبلش بوده و به دلیل همسایگی با شلمان‌رود، کم‌کم به املش تغییر نام یافته است. در املش سرسبز، باستان شناسان نشانه‌هایی پیدا کرده‌اند که ارزش تاریخی به این منطقه بخشیده و علاوه بر زیبایی‌های طبیعی که خاصیت جغرافیای این سرزمین زمردی است، بالا بودن قدمت سکونت هم، از ویژگی‌های ناب املش است. بنابراین باید به این منطقه سفر کرد تا از همنشینی تاریخ و طبیعت لذت برد و در جواهری گشت‌وگذار کرد که نسل‌های بسیاری در هوای پاکش نفس کشیده‌اند و بر روی زمین پر برکت آن زندگی کرده‌اند.

تالاب زربیجار، اثر هنرمندانه‌ٔ طبیعت در املش

در ایران تالاب‌ها و آبگیرهای فراوانی وجود دارد که هرکدام مجموعه‌ای زیبا از سرسبزی، گل‌های مردابی و پرندگان مهاجر به‌وجود آورده‌اند و همچون اثری ستودنی، هنر دست طبیعت را به رخ می‌کشند. تالاب زربیجار از جواهرات طبیعت گیلان است که دست بشر چندان نتوانسته، بکری آن را به یغما ببرد و این تالاب هنوز زیبایی‌های خاص خود را حفظ کرده است. اگر در کمربندی املش، به سمت خیابان آزادگان و جاده استخر راه بیفتید، به حاشیه‌ٔ این تالاب خواهید رسید. این استخر طبیعی به دو قسمت تقسیم شده و از رودخانه‌های اطراف خود تغذیه می‌کند. زربیجار منبع خوبی برای حفظ آب و تأمین نیاز شالیکاری است.

عکس از زهرا شیخایی-  جاهای دیدنی املش
عکس از زهرا شیخایی

زربیجار با پوشش سبز و آبی خود، بدون شک یکی دیدنی‌ترین جاذبه‌های املش است. فضای روح‌بخش این منطقه، برای رهایی از هیاهوی زندگی امروز و بازیابی آرامش، غنیمتی بی‌مثال است. زربیجار پناهگاه پرندگان مهاجری است که زیبایی این تابلوی نقاشی را دوچندان کرده‌اند. بهار و تابستان زربیجار، با رنگارنگی گل‌های مردابی تزیین می‌شود و بنابراین فرصت خوبی است که با دوربین‌تان، تصویرهای بی‌بدیل این تالاب زرنشان را ثبت کنید.

این نوشته را از دست ندهید  دانلود مسابقه شب‌های مافیا ۳، فصل ۲، قسمت ۲

دیدنی‌های روستای بلوردکان در جنوب املش

روستای بلوردکان - عکس از رزا اعتماد مقدم
روستای بلوردکان املش – عکس از رزا اعتماد مقدم

بلوردکان روستایی است در جنوب املش و از توابع شهرستان لنگرود. این روستا سادگی جذابی دارد که حال‌وهوای گیلان‌گردی را در وجودتان زنده می‌کند. چشم‌اندازهای این سرزمین کوهستانی معرکه است و قابی زیبا از گیلان پیش روی‌تان قرار می‌دهد. این منطقه با املش در حدود ۱۷ کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید تنها نیم ساعت رانندگی کنید.

علاوه بر زیبایی‌های طبیعی همچون پوشش جنگلی، روخانه و وجود آبشاری دیدنی با استخری طبیعی در پای آن، بلوردکان چند بنای تاریخی در محدوده‌ٔ خود جا داده است. کاروانسرا و پلی بسیار قدیمی در بلوردکان وجود دارد که ارزش تاریخی به این منطقه‌ٔ کوهستانی بخشیده است. بلوردکان در مسیر جنگل هلودشت که خود بهشتی سرسبز و تماشایی است واقع شده است و مسافران املش، در مسیر رسیدن به هلودشت، از زیبایی‌های بکر بلوردکان غافل نمی‌شوند.

حال‌وهوای بهشتی در سرزمین سرسبز هلودشت

هلودشت

ییلاق بهشتی هلودشت در اتفاعات گیلان جا خوش کرده و حدود ۳۰ کیلومتر از مرکز شهر املش فاصله دارد. اگر از املش به سمت روستای لات لیل و بلوردکان حرکت کنید، در نهایت به سرزمینی مرتفع می‌رسید که کوه را سبز رنگ کرده است. این منطقه‌ٔ بکر و دیدنی از مرکز لنگرود نیز حدود ۴۰ کیلومتر فاصله دارد و بهشتی سرسبز است که کلمات در وصف زیبایی آن ناتوانند.

گیلان سرزمین سرسبزی است که هر گوشه‌ی آن تکه‌ای از بهشت جامانده و هلودشت یکی از این مناطق است. اگر شیفته‌ٔ طبیعت گردی در مناطق زمردی گیلان هستید و قصد دارید سرزمینی بکر و رؤیایی پیدا کنید، هلودشت مقصد شماست. ارتفاعات این دهکده سرسبز، سفری فراموش‌نشدنی برای‌تان خواهد ساخت. لنگرود، لاهیجان، رودسر و… زیرپای شماست و می‌توانید دورنمایی زیبا از این شهرها را در بالای هلودشت تماشا کنید و از اتمسفر پاک این دشت سرسبز و مرتفع لذت ببرید.

این نوشته را از دست ندهید  ۱۵ خوراکی سالم برای تقویت احساس شادی

آبشار سیاه‌تاش، حیاتی در دل رانکوه

آبشار سیاه‌تاش

در بخش رانکوه املش، در دل دیواره‌های عظیم و سبز کوه‌ها آبشاری زیبا و دیدنی واقع شده که به آبشار سیاه‌تاش شناخته شده است. جریان آب این آبشار، باید در حدود ۵۰ متر برای رسیدن به پایین صخره طی ‌کند. این جریان، دیوارهای سنگی مسیر خود را سرسبزی می‌بخشد. حیات دلنشین این آبشار در بخش رانکوه، از دیدنی‌های املش و یکی از جاذبه‌ها‌ی گردشگری محبوب گیلان، در فصل بهار و تابستان است.

شاه‌نشین قلعه، بنایی بازمانده از تاریخ

قلعه شاه‌نشین گورج

قلعه شاه‌نشین گورج از آثار تاریخی املش است که قدمت آن به بعد از اسلام و دوره‌ی اسماعیلیان برمی‌گردد. این قلعه در بخش رانکوه، بین روستای گورج و رودخانه‌ی چاکرود واقع شده است و مسیر رسیدن به آن سرسبز و جنگلی است. از روستا که پیاده‌روی را تا رسیدن به قلعه شروع کنید، به امید دیدن بنایی تاریخی، از تمام مسیر نیز لذت خواهید برد و رد تاریخ در سرسبزی گورج حسابی به دل‌تان می‌نشیند. این قلعه در بین محلی‌ها به نام‌های مختلفی ازجمله قلعهٔ اسماعیلیان و شاه‌نشین قلعه نیز شناخته می‌شود.

عمارت صوفی‌ها، خانه‌ٔ آبی‌رنگ قاجاری

خانه صوفی‌ها - عکس از tripbama.com
خانه صوفی‌ها از جاهای دیدنی املش

در مرکز شهر املش، خانه‌ای دیدنی وجود دارد که به خاندان صوفی‌ها بازمی‌گردد و یکی از زیباترین بناهایی است که از دوران قاجار در این شهر باقی مانده است. در پس دیوارهای آجری قدیمی این خانه، حیاطی پر دارودرخت وجود دارد که گذر تاریخ را از قدوقامت درختان کهنسال آن می‌شود حس کرد.

خانه صوفی‌ها - عکس از tripbama.com
خانه صوفی ها – املش

عمارت زیبایی با درها و پنجره‌های چوبی آبی‌رنگ، گچ‌بری‌های منحصربه‌فرد و معماری خاص ایرانی، درون این حیاط وسیع بنا شده است. در و دیوار این خانه حکایت‌هایی از تاریخ پر کشش ایران را روایت می‌کنند و هنوز می‌شود، آرامشی را که خاصیت سبک‌وسیاق خانه‌سازی‌های گیلان است، در این عمارت لمس کرد.

این نوشته را از دست ندهید  تاثیر شگفت انگیز ۵ گیاه در مبارزه با سرطان

پیش به سوی املش سرسبز

عکس از زهرا شیخایی
عکس از زهرا شیخایی – آسمان زیبای املش

حالا وقتش رسیده که کوله‌بارتان را ببندید و به سمت املش، جواهر سبز گیلان راه بیفتید. از تهران که حرکت کنید، حدود ۵ ساعت باید برانید تا به املش برسید. این منطقه حدود یک ساعت و نیم با رشت، با لنگرود و لاهیجان، در حدود نیم ساعت فاصله دارد. بنابراین با سفر به املش، علاوه بر زیبایی‌های مقصدتان، دیدنی‌های شهرهایی مثل لاهیجان و رشت را هم از دست نخواهید داد.

به این منطقه‌ٔ بهشتی سفر کنید و زیبایی‌های طبیعی و تاریخی آن را با یک دوربین عکاسی ثبت کنید. املش سرزمینی خاص و دنجی است که سفر به آن برای طبیعت‌گردها فراموش‌نشدنی خواهد شد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا