استرس شب امتحان را قورت بده!

0
189
شب امتحان

مثبت زندگی: همیشه با رسیدن به روزهای سخت امتحان پایان ترم، مادرها انگار که خودشان امتحان داشته باشند، استرس دارند و نگرانند. لازم هم نیست احساس‌شان را به زبان بیاورند؛ نگرانی از چشم‌هایشان پیداست. برای همین اعضای بزرگ‌تر خانواده تلاش می‌کنند تا شرایط خانه از آرامش و سکوتش گرفته تا وضعیت خواب و خوراک همه و همه برای فرزندان کوچک‌تر ایده‌ال باشد؛ اما گاهی والدین از آن سوی بوم می‌افتند و رفتارشان باعث می‌شود فرزندشان هم به دردِ ناجورِ استرس و اضطراب دچار شود و اگر خیالشان راحت بود که ای بابا امتحان دادن که کاری ندارد، با دیدن رفتار مادر و پدر با خودشان بگویند: «نکند واقعا امتحان های پایان ترم غول بی شاخ و دُم باشد و من خبر ندارم؟» مثبت زندگی در این مقاله راهکارهایی را به والدین می‌آموزد که با استفاده از آن‌ها می‌توانند امتحانات پایان ترم را به یک آزمون ساده تبدیل کنند. همراه ما باشید.

تلفن همراه خاموش!

نخستین قدم این است که از فرزندتان بخواهید تلفن همراهش را خاموش کند. روشن بودن تلفن همراه تمرکز فرزندتان را به‌هم می‌زند تا مُدام با خودش فکر کند که آخرین مطلبم در اینستاگرام چند لایک خورده؟ یا اینکه دوستم جواب پیامم را داده یا نه؟ با مهربانی از فرزندتان بخواهید تلفن همراهش را برای دو یا سه ساعت خاموش کند و شروع کند به درس خواندن. البته اینکه تلفن همراه چندین ساعت پشت سر هم خاموش باشد اصلاً منطقی نیست. حتی ممکن است این موضوع تمرکز او را پیش‌تر از روشن ماندن تلفن همراه از بین ببرد. برای همین باید تعادل را رعایت کنید و هر چند ساعت یک‌بار به او اجازه دهید که سراغ موبایل و فضای مجازی برود.

برنامه‌ریزی کنید

به عنوان یک بزرگتر از فرزندتان بخواهید برای درس خواندن برنامه‌ریزی کند. مثلا به فرزندتان بگویید: «نیم ساعت اول جزوه یا کتابت را روخوانی کن، انگار که داری روزنامه می‌خوانی. بعد  جدول بکش که از ساعت یک تا سه باید فصل اول را بخوانی. در مرحله بعدی هم مطالبی را که خوانده‌ای بازبینی و دوره کن.» برنامه‌ریزی برای درس خواندن باعث می‌شود که فرزندتان از انجام کارهای بیهوده پرهیز کند و برای اینکه از زمان‌بندی عقب نیفتد، تمام زمانی را که برنامه‌ریزی کرده درس بخواند یا خوانده‌هایش را دوره کند.

مکان مطالعه را عوض کنید

اینکه به فرزندتان بگویید: «بمان در اتاقت»، «با تو کاری نداریم» ، «اتاقت ساکت است» ، «بمان و همین‌جا درست را بخوان» و …  اشتباه که نه، بسیار اشتباه است. بهترین روش برای درس خواندن این است که هر دو ساعت یک‌بار مکان مطالعه کردن تغییر کند. مثلا اگر دو ساعت اول فرزندتان در اتاق خوابش درس خوانده، به او اجازه دهید برای دو ساعت بعدی در تراس، اتاق پذیرایی یا حتی  در اتاق خواهر و برادرش درس بخواند. فقط توجه کنید که وسایل پر زرق و برق و حواس پَرت‌کن را از چشم فرزندتان مخفی کنید. وگرنه درس که نمی‌خواند هیچ، بلکه می‌گوید خودت باعث شدی نمره‌ام پایین بیاید. گفتی برو توی این اتاق درس بخوان. برو پذیرایی. برو تراس…

قدم بزنید

فراموش نکنید که هیچکس نمی‌تواند تمام روز را درس بخواند.  برای همین اگر فرزندتان از صبح زود شروع به درس خواندن کرده و خسته شده، به او پیشنهاد کنید برای نیم ساعت هم که شده در خیابان یا پارک نزدیک خانه قدم بزند. این کار باعث می‌شود برای مدت کوتاهی از درس خواندن فاصله بگیرد و با انرژی مضاعفی به سمت درس خواندن بازگردد. بعضی از والدین بازی کردن با گوشی یا تماشای تلویزیون را برای از بین بردن خستگی فرزندانشان پیشنهاد می‌دهند؛ باید بگوییم که این کارها نه تنها خستگی را از بین نمی‌برد بلکه باعث خسته‌تر شدن ذهن نیز می‌شود. تأثیری که هوای آزاد و چند دقیقه پیاده‌روی انجام می‌دهد، همانند دوپینگ کردن است. یک دوپینگ بی‌خطر و کارساز.

 شبیه سازی جلسه امتحان

شب امتحان

این موضوع برای کسانی کاربرد دارد که اضطراب امتحان یک لحظه هم رهایشان نمی‌کند. اگر فرزندتان هنگام درس خواندن اضطراب دارد و مُدام می‌گوید: «احساس می‌کنم سر جلسه چیزی یادم نمی‌آید!» امتحان را برایش شبیه سازی کنید. مثلاً از مباحثی که خوانده چند سوال طرح کنید و بگویید: «فکر کن سر جلسه هستی. به این سوال‌ها جواب بده.» یا اگر فکر می‌کنید نوشتن و امتحان کتبی زمان زیادی از شما می‌گیرد، به رسم روزگار قدیم پرسش و پاسخ شفاهی داشته باشید یا همان مسابقه پرسش و پاسخ…

یک گوش در و گوش دیگر دروازه

دو گروه از همکلاسی‌ها و دوستان هستند که نباید تحت تاثیر آن‌ها قرار بگیرید. گروه اول کسانی هستند که می‌گویند: «وای! از صبح دارم درس می‌خونم و هنوز ۱۰۰ صفحه باقی مونده.» گروه دوم هم کسانی هستند که می‌گویند: «هیچی نخوندم! فردا صفر می‌شم!» به فرزندتان بگویید که در مواجهه با این جمله‌ها یک گوشش را در کند و گوشش دیگرش را دروازه. چون گروه اول فقط استرس وارد می‌کنند و گروه دوم بی‌خیالی. تجربه نشان داده که معمولا هیچ‌کدام از این دو گروه هم صادق نیستند و بزرگ‌نمایی می‌کنند.

تغذیه و خواب کافی

کلید طلایی برای موفقیت در امتحانات همین دو نکته است؛ تغذیه خوب و خواب کافی. بعضی از بچه‌ها شبِ امتحانی هستد و گاهی حتی شب تا صبح را بیدار می‌مانند تا درس بخوانند. بیدار ماندن باعث پایین آمدن توانایی مغز می‌شود و گاهی حتی باعث می‌شود فرزندتان تمام چیزهایی را که خوانده به دلیل بی‌خوابی یا کم‌خوابی فراموش کند. پس تدبیری بیندیشید که فرزندتان شب امتحان حتما ۷ ساعت بخوابد. تغذیه هم عامل مهمی است. شکلات تلخ، کره بادام زمینی(اگر فرزندتان به این خوراکی حساسیت ندارد) اسفناج، آواکادو، ماست، تخم‌مرغ، روغن زیتون، میوه‌های خشک، آب کافی و بادام هندی از مواد غذایی هستند که عملکرد مغز را برای یادگیری بیشتر و بهتر بهبود می‌دهند. ماهی‌ هم غذای خوبی برای روزهای امتحان است.

فلش کارت درست کنید

شب امتحان

به فرزندتان یاد بدهید هنگام درس خواندن نُت برداری کند یا چیزی شبیه فلش کارت بسازد. نُت‌برداری یا همان یادداشت‌برداری باعث می‌شود مطالب ملکه ذهن فرزندتان شود و در مراحل بعدی باعث می‌شود هنگام دوره کردن مطالبی را بخواند که خودش با زبان خودش نوشته. برای همین هنگام دوره کردن مطالب زودتر یادش می‌آید.

صبحانه روز امتحان فراموش نشود

بهتر است فرزندتان صبح نیم ساعت زودتر بیدار شود. صبحانه‌اش را به طور کامل میل و بعد به سمت مدرسه حرکت کند. اجاره ندهید فرزندتان سر سفره صبحانه جزوه دستش بگیرد. به او بگویید با خیال راحت صبحانه‌ات را بخور و بعد از صبحانه چیزهایی که خواندی را از روی نُت برداری ها و فلش کارت‌ها مرور کن.

به خودت اعتماد کن

هنگام بدرقه یا رساندن فرزندتان به مدرسه از جملات مثبت استفاده کنید  و جوری حرف بزنید که باعث بالا رفتن اعتماد به نفس او شود. مثلا نگویید: حواست باشدها! هول نشوها! به جای این جمله‌های دلهره‌آور به او بگویید: «شک ندارم که موفق می‌شوی.»،  «تو می‌توانی»، «بعد از امتحان با هم جشن می‌گیریم و کلی خوراکی می‌خوریم…» و … فراموش نکنید که درس خواندن نیمی از راه موفقیت فرزندتان است. اینکه هوایش را داشته باشید و با حرف‌هایتان به او آرامش بدهید، چند برابر درس خواندن باعث موفقیتش خواهد شد.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

هجده − 16 =