آخرین نوشته هاکرونا

ارتباط کرونا و ریزش مو

مثبت زندگی: بیش از یک سال از شیوع همه‌گیری ویروس کرونا می‌گذرد و تقریبا همه‌ ما کم‌وبیش با علائم آن آشنا هستیم. منتها به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، ریزش مو ممکن است از اثرات بلندمدت و پنهان ابتلا به ویروس کرونا باشد. به همین دلیل، در این مقاله، ارتباط بین کرونا و ریزش مو را بررسی می‌کنیم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

چه زمانی نگران ریزش مو باشیم؟

همه ما ریزش موی روزانه را تجربه می‌کنیم که در آن، ریزش بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز شایع است. منتها زمانی که موی ریخته‌شده با موی جدید جایگزین نشود و تار مو نازک شده و موجب طاسی شود، از اصطلاح ریزش مو یا آلوپسی به‌عنوان بیماری استفاده می‌کنیم. اغلب گمان می‌کنیم ریزش مو فقط روی پوست سر اثر می‌گذارد؛ در حالی که ممکن است در مناطق دیگر بدن هم اتفاق بیفتد.

چرخه رشد موها ۳ مرحله دارد: تا ۹۰ درصد موها در حال رشدند، ۵ درصد آنها در حالت استراحت‌اند، و تا ۱۰ درصد موها نیز می‌ریزند. به مرحله استراحت مو‌ها فاز تلوژن گفته می‌شود. طی این مرحله، موها به‌طور طبیعی قبل از ریزش به‌مدت حدود ۲ تا ۳ ماه روی سر باقی می‌مانند تا موهای جدید رشد کنند و سپس می‌ریزند. زمانی که رخداد یا شوک استرسی زیادی دارید، بیش از ۵۰ درصد از موها به‌سرعت به‌سمت مرحله ریزش پیش می‌روند.

منتها به‌دلیل چرخه رشد مو، معمولا این ریزش را با تأخیر ۳ تا ۵ ماهه می‌بینید.با توجه به زمان شروع همه‌گیری ویروس کرونا، ما در بازه زمانی خاصی هستیم که می‌توانیم شاهد ریزش موها باشیم. علائم زیادی از ویروس کرونا شناسایی شده است؛ اما ریزش مو یکی از غافلگیری‌های ناامیدکننده این ویروس است.

این نوشته را از دست ندهید  انتخاب شلوار مناسب برای آقایان قدبلند

ارتباط بین کرونا و ریزش مو

ارتباط بین کرونا و ریزش مو

ممکن است ریزش مو با کووید ۱۹ مرتبط باشد. با این حال، وسعت این اتفاق و سازوکار زیستی آن تاکنون مشخص نشده است. در ژولای ۲۰۲۰ (مرداد ۱۳۹۹)‌، مقایسه الگوی بارز طاسی بین ۳۳۶ مرد مبتلا به کرونا و ۱۶۰۵ مردی که به‌دلایل دیگری در بیمارستان بستری شده بودند نشان داد که احتمال مثبت‌شدن تست کرونا در مردانی با الگوی بارز طاسی بیشتر است.البته پژوهش‌ها در این زمینه محدود است. تحقیقات بیشتری برای تعیین ارتباط ابتلا به کرونا و ریزش مو نیاز است.

پای استرس هم در میان است!

ریزش مو به‌دلایل مختلفی مثل ژنتیک، سن، عدم‌تعادل هورمونی، بیماری، داروها و البته استرس رخ می‌دهد. به‌گفته متخصصان، بیشتر افراد مبتلا به کووید ۱۹ نوعی از ریزش مو به‌نام تلوژن افلوویوم یا تی‌اف (TF) را تجربه می‌کنند. تی‌اف نوعی بیماری موقتی است که با استرس جسمی و روانی، تب بالا، بیماری یا کاهش وزن بیش از ۹ کیلوگرم ایجاد می‌شود و تمام این موارد از علائم شایع ابتلا به ویروس است. تلوژن افلوویوم، برخلاف الگوی طاسی مردانه که قسمت تاج سر را درگیر می‌کند، در تمام سر ایجاد می‌شود.

تجربه بیماری‌ای مثل کرونا ممکن است موجب هر دو استرس جسمی و روانی شود. تی‌اف در بعضی از افراد دارای استرس قرنطینه هم دیده شده است. بسیاری از افراد مبتلا به ویروس کرونا برای اولین بار با این نوع ریزش مو مواجه می‌شوند که ممکن است به‌دلیل مریضی، ازدست‌دادن شغل و بی‌اطمینانی از درآمد و رفاه باشد.

افراد درگیر تی‌اف با ریزش موی ناگهانی مواجه‌اند که معمولا بین ۲ تا ۳ ماه بعد از اتفاقی تحریک‌کننده رخ می‌دهد. موها معمولا به‌صورت توده‌های بزرگ طی شانه‌زدن مو یا استحمام می‌ریزند. این ریزش مو کمتر از نیمی از پوست سر را درگیر می‌کند و به‌مدت ۶ تا ۹ ماه ادامه دارد. بعد از این مدت، در بیشتر افراد، موهای ازدست‌رفته دوباره رشد می‌کند.البته کرونا دقیقا زمانی شیوع پیدا کرد که بسیاری از افراد دچار ریزش موی فصلی می‌شوند. به همین دلیل، بعضی افراد این ریزش مو را به فصل و بعضی دیگر به علائم تأخیری بعد از استرس کرونا نسبت می‌دهند. همچنین، مشخص نیست که چرا فقط گروهی از افراد بعد از ابتلا به کرونا دچار ریزش مو می‌شوند. شاید این موضوع به ژنتیک و چرخه رشد موی آنها بستگی داشته باشد.

این نوشته را از دست ندهید  معجزه‌ای برای پوست خشک و خسته

روش‌های خانگی درمان

کرونا و ریزش مو ـ روش‌هایی برای درمان ریزش مو

چند روش خانگی برای درمان ریزش مو وجود دارد. یادتان باشد که قبل از استفاده از درمان‌های خانگی یا مکمل‌ها، حتما با پزشک مشورت کنید.

۱. تغییر سبک زندگی

بعضی روش‌های آرایشی موجب ریزش مو می‌شود. سعی کنید از روش‌هایی که به موی شما آسیب می‌زند دوری کنید. چند مورد از آنها در ادامه آورده شده است:

  • کشیدن مو در هنگام شانه‌زدن؛
  • استفاده از روش‌هایی که موجب کشیدگی مو می‌شود (مثل بستن دم‌اسبی موها، اکستنشن مو و بافت‌های سفت برای مو).

۲. ماینوکسیدیل (روگین)

ماینوکسیدیل نوعی داروی بدون نسخه است که هم مردان و هم زنان می‌توانند از آن برای کاهش سرعت ریزش مو و شروع مجدد رشد مو استفاده کنند. می‌توانید آن را به‌صورت شامپو، مایع یا فوم تهیه کنید. البته به‌دلیل سازوکار عمل دارو، بیمار بعد از شروع مصرف ماینوکسیدیل ریزش موی بیشتری را تجربه می‌کند و ممکن است مصرف دارو را متوقف کند.به یاد داشته باشید ریزش موی شما چند ماه زمان برده است و برای بهبود وضعیت هم به چند ماه زمان احتیاج خواهید داشت.

۳. استفاده از وسایل مختلف

استفاده از سوزن‌های کوچک (میکرونیدلینگ)، شانه‌های لیزری و کلاه لیزری نیز ممکن است برای درمان ریزش مو در خانه هم استفاده شود. بااینکه بررسی‌ها نتایج خوبی را نشان می‌دهد، منتها برای اطمینان از مؤثربودن این روش‌ها تحقیقات بیشتری نیاز است.

۴. درمان‌های جایگزین

از جمله درمان‌های جایگزین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آب پیاز؛
  • روغن ماهی؛
  • روغن رزماری؛
  • اسیدهای آمینه؛
  • ویتامین دی (D)؛
  • مکمل‌هایی مثل بیوتین؛
  • مکمل حاوی نخل اره‌ای یا ساپالمتو.

قبل از مصرف مکمل با پزشک مشورت کنید. بعضی از مکمل‌ها ممکن است با داروهای مصرفی شما تداخل داشته باشند.

این نوشته را از دست ندهید  شایعاتی درباره مو که نباید باور کنید

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

کرونا و ریزش مو ـ چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر درمورد ریزش موهایتان نگران هستید و بعد از ابتلا به کرونا موارد زیر را در موهایتان تجربه کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • طاسی سکه‌‌ای؛
  • ریزش موی ناگهانی؛
  • ریزش دسته‌ای موها؛
  • ریزش مو با خارش و حساسیت پوست سر.

سخن پایانی

بعضی افراد بعد از ابتلا به کرونا ریزش مو را تجربه می‌کنند، که معمولا چند هفته بعد از ظهور علائم کرونا اتفاق می‌افتد. ریزش موی ناشی از کرونا شبیه ریزش ناشی از بیماری تلوژن افلوویوم است. عواملی مثل استرس و بیماری‌های همراه با تب ممکن است این نوع ریزش مو را به همراه داشته باشد. البته در بیشتر افراد این موهای ازدست‌رفته دوباره رشد می‌کنند. فعالیت‌هایی مثل یوگا که به کاهش استرس کمک می‌کند برای درمان ریزش مو مؤثرند.

شما چه تجربه‌ای از ابتلا به کرونا و ریزش مو دارید؟ لطفا تجاربتان را در قسمت «ارسال دیدگاه» با ما و دوستانتان در میان بگذارید. همچنین، در صورت تمایل، این مقاله را برای اطرافیانتان بفرستید تا آنها هم بیشتر با علائم تازه‌شناخته‌شده ویروس کرونا آشنا شوند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − سه =

دکمه بازگشت به بالا