آخرین نوشته هاتغذیهتناسب اندامسلامت

قد بلندها بخوانند

خبری نه چندان خوشایند برای افرادی که به قد بلند خود افتخار می‌کنند؛ چرا که قد بلند می‌تواند عاملی برای ابتلا به بیماری باشد.

به گزارش وب‌سایت خبری یو اس نیوز، مطالعات جدید نشان می‌دهد، افرادی که قدی بلندتر از حد متوسط دارند، ژن‌های آنان ممکن است بر خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها تاثیر بگذارد.

طبق این گزارش، این خطرات بیشتر شامل اختلال در ضربان قلب و رگ‌های واریسی باشد. همچنین این افراد ممکن است به بیماری‌های عروقی، فشار خون و یا کلسترول بالا نیز مبتلا شوند.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که پیش از این محققان، نتایج مشابهی را اعلام کرده بودند. اما مطالعه جدید نشان می‌دهد که ارتباط بین قد بلند و افزایش خطر آسیب‌های عصبی و همچنین عفونت‌های پوستی و استخوانی مانند زخم پا وجود دارد.

دکتر سیرداران رغوان، استادیار دانشگاه کلرادو در ایالت دنور آمریکا می‌گوید: البته این بدان معنا نیست که تنها قد بلند عامل ابتلا به این بیماری‌هاست.

او ادامه می‌دهد: این تحقیق در حقیقت نقطه آغازین برای اقدامات بعدی است. نخست باید دریابیم که آیا قد می‌تواند عاملی برای شناسایی افراد در معرض خطر باشد. تا در گام بعدی بتوانیم اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای اصلاح شرایط انجام دهیم.

این متخصص افزود: بیماری‌ها معمولا ناشی از عوامل متعدد هستند. هرچند ژنتیک قابل تغییر نیست اما مطالعات نشان داده که رفتارهای سالم می‌توانند عوارض ناشی از ژنتیک را کنترل و یا اصلاح کنند.

عوامل ژنتیکی

در این گزارش آمده است که عوامل غیرقابل اصلاح مانند قد و سابقه خانوادگی می‌تواند این اطلاعات را در اختیار افراد بگذارد که آیا آنان مستعد به ابتلا به بیماری‌های خاص هستند یا خیر. اما این عوامل مشخص نمی‌کنند که این افراد حتما به آن بیماری مبتلا می‌شوند.

این نوشته را از دست ندهید  قرص لوراتادین موارد مصرف و عوارض و هشدارها

برای انجام این تحقیق، تیم رغوان، داده‌های بیش از 250 هزار شرکت‌کننده در برنامه کهنه‌سربازان آمریکا را جمع‌آوری و بیش از یک هزار مورد را به‌طور ویژه بررسی کرده‌اند. در این تحقیق بیش از 200 هزار شرکت‌کننده سفیدپوست و حدود 50 هزار نفر رنگین‌پوست بودند.

رغوان در ادامه تاکید می‌کند: بدون شک رشد و متابولیسم مربوط به قد با بسیاری از جنبه‌های سلامت در ارتباط است.

تاد لنکز، پروفسور موسسه علوم رفتاری در مرکز تحقیقات پزشکی فاینشتاین در نیویورک، نیز در این باره می‌گوید: این تاثیرات عظیم نیستند و نباید انقدر باعث نگرانی شود که بخواهید با پزشک‌تان مشورت کنید.

او ادامه می‌دهد: این خطرات بسیار اندک هستند و در اغلب موارد می‌توان با سبک زندگی سالم آنان را جبران کرد. چراکه تاثیر قد در برابر عوامل جدی و اصلی، بسیار ناچیز است. و هنوز می‌توان گفت سیگار نکشیدن، ورزش و رژیم غذایی سالم بهترین توصیه برای فرار از بیماری‌هاست.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 9 =

دکمه بازگشت به بالا