آخرین نوشته هاسلامت روان

اختلالات اضطرابی در مردان؛ کلیشه‌ها را فراموش کنید

اختلالات اضطرابی یکی از شایع‌ترین آسیب‌های روانی در جهان است.

اما این اضطراب بیشتر از زنان، در مردان شیوع دارد. چرا که به دلیل عوامل اجتماعی و شرایط بیولوژیکی، مردان از چگونگی مقابله با اضطراب تا راه‌های درمانی آن، تجربه بسیار با متفاوتی نسبت به زنان دارند.

در این شرایط افراد در مقابل احساس‌های مزمن و شدید استرس درمانده می‌شوند و قادر نیستند فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهند.

در افراد مضطرب، میزان برخی هورمون‌های موجود در خون غیرعادی است؛ بنابراین هر آنچه که باعث اختلال در سیستم هورمونی شود، برای بدن خطر محسوب می‌شود.

بارداری، کم‌کاری یا پرکاری تیروئید، پایین بودن قند خون، وجود غده‌ در غدد فوق‌ کلیوی (غده آدرنال) و بی‌نظمی ضربان‌های قلب از این عوامل هستند.

همچنین از موقعیت‌هایی که برای دیگران عادی به نظر می‌رسد، نمی‌توانند لذت ببرند. اختلالات اضطرابی طیف وسیعی از اختلالات را شامل می‌شود که هر کدام ویژگی‌ها و علائم خود را دارند.

از جمله آنان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • اختلال اضطراب فراگیر
  • اختلال هراس
  • اختلال اضطراب اجتماعی
  • اختلال اضطراب جدایی
  • اختلال وسواس فکری اجباری (OCD)
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
  • اختلال افسردگی اساسی
  • اختلال افسردگی مداوم

طبق گزارش منتشرشده در سال 2019 میلادی، 301 میلیون نفر در سراسر جهان با اختلال اضطرابی زندگی می‌کنند. در این میان این افراد 58 میلیون کودک و نوجوان هم حضور داشتند. برآوردها حاکی از آن است که زنان بیشتر از مردان تحت تاثیر این اختلال قرار دارند.

در ایالات متحده آمریکا، 23.4 درصد از زنان در یک سال معین دارای اضطراب هستند اما در مردان این رقم حدود 14.3 درصد است.

این نوشته را از دست ندهید  تاثیراحساس ترس بر سلامت انسان

این در حالی است که اختلالات اضطرابی در مردان شایع‌تر است. اما به طور معمول این بیماری روانی در ادبیات سلامت مردان تا حد زیادی نادیده گرفته می‌شود. به همین دلیل تحقیقات کیفی کمی درباره این نوع از اختلال در مردان انجام شده است.

اختلال اضطراب -به استثنای اختلال مصرف مواد- تقریباً ۲۸ درصد از انسان‌ها را در طول عمر گرفتار می‌کند. شیوع این اختلال بین ۳۰ تا ۴۴ سالگی به اوج می‌رسد.

در تحقیق انجام‌شده در سال 2021 میلادی، محققان دریافتند که مردان شدت بیشتری از اضطراب را تجربه می‌کنند. آنان در مقایسه با زنان هم سن خود به احتمال زیاد سردرد، از دست دادن اشتها و لرزش بدن را نیز تجربه می‌کنند.

این محققان همچنین تاکید می‌کنند که در مردان، اضطراب بیشتر بر عدم احساس کنترل و هراس از پذیرفته‌نشدن شکست‌ها متمرکز است.

راه‌های درمان اختلالات اضطرابی

آنان در ادامه می‌گویند که اختلالات اضطرابی با کیفیت پایین زندگی و کاهش عملکرد اجتماعی ارتباط مستقیم دارد.

 یکی از اشکال موثر روان درمانی برای اختلال اضطرابی، درمان شناختی رفتاری است. در این روش که معمولا درمانی کوتاه‌مدت است، بیمار مهارت‌های خاصی را یاد می‌گیرد. در این فرآیند فرد بیمار می‌آموزند که چگونه فعالیت‌هایی که قبلا موجب ایجاد اضطراب می‌شد، کنترل کند.

آموختن این مهارت‌ها موجب می‌شوند که وقتی افراد در موقعیت خاص ایجادکننده اضطراب قرار می‌گیرید، علائم خود را کاهش دهند.

به همین دلیل نخستین راه توصیه‌شده برای درمان اختلالات اضطرابی آن است که فرد بیمار به روان درمان مراجعه کند.

از سوی دیگر، داشتن سبک زندگی سالم، در درمان استرس نقش اساسی ایفا می‌کند. داشتن رژیم غذایی مناسب، ورزش کردن و فعال بودن، عدم مصرف مواد مخدر در کاهش اضطراب موثر است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =

دکمه بازگشت به بالا