پوست و مو

آیا لاک زدن برای پوست و ناخن عوارضی هم دارد؟

مثبت زندگی: بعضی از خانم‌ها عادت کرده‌اند همیشه لاک بزنند. این یعنی هر روز هفته روی ناخن‌هایشان لاک دارند. شاید لاک ناخن‌ها را زیباتر کند و جلوه خاصی به دست بدهد اما استفاده همیشگی از لاک، عوارض جبران‌نشدنی زیادی دارد. همراه ما باشید تا در این مقاله مثبت زندگی، از عوارض مصرف همیشگی لاک زدن برایتان بگوییم و توصیه‌هایی را هم درباره انتخاب لاک بیاوریم. با ما بمانید.

بزرگ ترین ضرر لاک ناخن برای سلامت چیست؟

۱. عوارض لاک زدن ناشی از بوی لاک

یکی از اولین عوارض لاک ناخن ناشی از بوییدن آن است که می‌تواند مضر باشد. بنابراین بهتر است مخصوصا لاک زدن در دوران بارداری در فضای باز انجام شود. از اتفاقاتی که ممکن است بعد از تنفس این مواد پیش بیاید احساس سرگیجه، حالت تهوع و سردرد است. این‌ها تاثیرات ساده‌ای هستند که ممکن است با آن روبه‌رو شوید، اما مشکلات بزرگتری مانند آسیب کلیه، مشکلات زایمان، آسم و مشکلات کبد را نیز می‌تواند به دنبال داشته باشد.

۲. سمی بودن مواد تشکیل دهنده لاک


مشکل دیگر و مهم‌ترین دلیل خطرناک بودن لاک‌ها سمی بودن آن است. از مواد سمی که درون لاک وجود دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

تولوئن: این ماده شیمیای حلالی است که روی ناخن‌ها را صاف و صیقلی می‌کند و از رنگدانه‌ها محافظت می‌کند. تولوئن روی سیستم عصب مرکز تاثیر می‌گذارد و باعث ایجاد اختلال باروری می‌شود. سردرد، ضعف و حالت تهوع از جمله عوارض استفاده از این ماده روی ناخن‌هاست.

فرمالدئید: گاز بی‌رنگی است که عمر لاک را بیشتر می‌کند. اگر از مشکل آلرژی رنج می‌برید تماس با فرمالدئید ممکن است باعث بیماری درماتیتیس و سوختگی‌های شیمیایی شود. در مراحل شدیدتر این ماده باعث اختلال در ضربان قلب، تشنج و سرطان نیز خواهد شد.

این نوشته را از دست ندهید  چگونه بفهمیم دختری از ما خوشش نمیاد؟ (نشانه‌های عدم علاقه دختر به پسر)
دی بوتیل فتالات: این عنصر خطرناک که به عنوان عطر لاک استفاده می شود ممکن است باعث بروز بیماری هایی چون اختلالات غدد درون ریز، یکسری بیماری های زنانه و مشکلات تنفسی شود.

فارابن: انواع مختلفی از پارابن‌ها وجود دارند که می‌توانند در تولید لاک مورد استفاده قرار گیرند و باید از آن‌ها اجتناب شود. وظیفه آن‌ها عمل کردن به عنوان نگهدارنده است. آن‌ها با سرطان سینه مرتبط هستند. علاوه بر این، آن‌ها از دریافت ویتامین طبیعی از نور خورشید (مانند ویتامین D) و اکسیژن جلوگیری می‌کنند که هر دو برای داشتن ناخن‌های سالم و شاد مورد نیاز هستند.

کافور: به عنوان پلاستیزر استفاده می‌شود یعنی دافع زنگ زدگی است و برای جلوگیری از فاسد شدن حشرات مرده در مجموعه‌های حشرات استفاده می‌شود. این عنصر سمی است و می‌تواند موجب تشنج، تحریک پذیری و سمی شدن بدن شود.


نیتروسلولوز: نیتروسلولوز در رنگ خودرو، همچنین در برخی مواد منفجره مانند آتش بازی و دینامیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده شیمیایی بیش از حد سمی نیست، اما با این حال می‌تواند موجب سمی شدن اندام‌ها شود.

۳. زرد شدن ناخن

عوارض-لاک-زدن

رنگ‌ها و مواد شیمیایی که در لاک ناخن و بخصوص در لاک‌های تیره مورد استفاده قرار می‌گیرند، با استفاده طولانی مدت باعث زرد شدن ناخن‌ها می‌شوند. بهترین راه برای اینکه دچار این حالت نشوید این است که قبل از لاک زدن از یک پوشش پایه‌ای بدون رنگ استفاده کنید. گاهی اوقات نیز بر اثر استفاده مکرر و طولانی مدت از لاک ناخن و پاک کننده‌ها لکه‌هایی سفید رنگ بر روی ناخن‌ها بخصوص ناخن‌های پا پدیدار می‌شوند. این لکه‌های سفید می‌تواند در اثر واکنش آلرژیک به مواد شیمیایی موجود در لاک باشد. اگر برای مدتی از لاک استفاده نشود، این لکه‌ها برطرف خواهند شد. 

۴. عارضه‌ی عفونت قارچی

یکی از مشکلاتی که کمتر کسی به آن اهمیت می‌دهد وجود عفونت‌های قارچی است که با استفاده‌ی مداوم از لاک ممکن است ناخن‌ها دچار این عارضه شوند. عامل این عفونت قارچ کاندیداست که بیشتر در ناخن انگشتان دست دیده می‌شود. افراد مبتلا ممکن است دچار پارونیشیا (عفونت ریشه‌ی ناخن) نیز بشوند. کاندیدا باعث زردی، قهوه‌ای شدن، سفیدی یا سفت و شکننده شدن ناخن‌ها می‌شود. این قارچ می‌تواند در بدن پخش شود.

این نوشته را از دست ندهید  فواید شیر نارگیل برای سلامت و زیبایی پوست و مو

چه لاکی انتخاب کنیم که به سلامت مان آسیب نرساند؟

بعضی از لوازم آرایشی دارای یک‌سری علائم خاص هستند. اگر می‌خواهید لاک بخرید، لاکی بخرید که روی شیشه آن یکی از دو علامت زیر درج شده باشد.

۵-Free: یعنی این محصول دارای ۵ ماده خطرناک فرمالدئید، مشتقات فرمالدئید، تولوئن، دی بوتیل فتالات، یا کافور نیست.

۳-Free: یعنی این محصول دارای ۳ ماده خطرناک فرمالدئید، تولوئن و دی بوتیل فتالات نیست.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + پنج =

دکمه بازگشت به بالا