آخرین نوشته هاعمومی

آیا قرص‌های مولتی ویتامین چاق کننده هستند؟

مثبت زندگی: یکی از بزرگترین دغدغه‌هایی که افراد در مصرف قرص‌های ویتامین و مکمل‌های مولتی ویتامین دارند این است که آیا مصرف مولتی ویتامین باعث چاقی می‌شود؟ در حالت کلی شما با مصرف برخی ویتامین‌ها مانند ویتامین B  و زینک  و یا مصرف مکمل‌های غذایی دچار گرسنگی و افزایش اشتها می‌شوید و در صورتی که مراقب رژیم غذایی خود نباشید طبیعتا بیش از حد معمول غذا می‌خورید و به اصطلاح برای غذا خوردن ولع دارید در نتیجه پس از مدتی دچار افزایش وزن می‌شوید. همین امر باعث شده تا برخی از ما از مصرف ویتامین‌ها سر باز زده و قرص‌های مولتی ویتامین و مینرال مورد نیاز را مصرف نکنیم و نکته مهم اینجاست که برخی ویتامین‌ها در صورت عدم مصرف و کمبود باعث چاق شدن و افزایش وزن می‌شوند مثل ویتامین D و کلسیم.

ویتامین‌های چاق کننده کدامند؟

ویتامین ها و مواد معدنی می‌توانند بر متابولیسم بدن تأثیر مثبت یا منفی گذاشته و فرد را دچار تغییر وزن کنند.مصرف مواد مغذی می‌تواند بر اشتها تأثیر گذار باشد. مثلا از زینک (روی) بری افزایش اشتها در کودکان لاغر و بی میل به غذا استفاده می‌کنند. در اولین مرحله نقش تک تک ویتامین ها و مواد معدنی ضروری بر وزن انسان را بیان می‌کنیم تا متوجه شوید کدام قرص ویتامین چاق کننده است؟

نقش ویتامین D بر کاهش وزن

مهمترین منبع طبیعی ویتامین D  نور خورشید است به همین دلیل به ویتامین D ، ویتامین خورشید نیز می‌گویند. عظیمترین عضو دریافت کننده ویتامین D، پوست بدن است که ویتامین دی را  به ویتامین D3  در بدن تبدیل می‌کند. به طی آزمایشاتی که انجام شده دانشمندان متوجه شدند که کمبود ویتامین  D  با افزایش وزن در ارتباط است.بیشتر این چاقی و تجمع چربی در دور کمر است. ویتامین D  باعث کنترل قند خون می‌شود و مقاومت بدن در برابر انسولین را بهبود می‌بخشد که این وضوع برای افراد دیابتی کمک کننده است.

نقش ویتامین A بر کاهش یا افزایش وزن

مصرف ویتامین آ به مقدار کافی به کاهش وزن کمک می‌کند. از ویتامین A  بیشتر برای مکمل های زیبایی مانند مکمل های تقویت مو و سلامت پوست استفاده می‌شود و کمتر کسی به نقش آن در چاقی یا لاغری توجه دارد اما ویتامین A یا رتینول نوعی همکاری غیر مستقیم در کمک به کاهش وزن دارد. این ویتامین می‌تواند سطح متابولیسم بدن را افزایش دهد.
ویتامین آ از دو منبع گیاهی و حیوانی تأمین می‌شود.

این نوشته را از دست ندهید  دانلود سریال «گیسو» قسمت ۱۷

ویتامین آ یک آنتی اکسیدان قوی است .این خاصیت باعث می‌شود که باعث از بین بردن آسیب رادیکال های آزاد بر سلولهای بدن از جمله پوست و مو شود. آنتی اکسیدانها باعث پاکسازی مواد زائد در سیستم گوارشی می‌شوند که دلیل این مواد زائد اکثرا همین رادیکال‌های آزاد هستند.

  • B1 (تیامین)
  •  B2(ریبوفلاوین)
  •  B3(نیاسین)
  •  B5(پانتوتنیک اسید)
  • B6( پیرودوکسین)
  • B7(بیوتین )
  • B9(فولیک اسید)
  • B12(کوبالامین)

B1 (تیامین):

به متابولیسم چربی ، پروتئین و کربوهیدراتها کمک کرده و برای پردازش چربی ، پروتئین و کربوهیدرات ها ضروری است. متابولیسم سالم به شما تضمیم می‌کند که بدن از این ماده مغذی بجای ذخیره چربی بعنوان انرژی استفاده می‌کند. با افزایش میزان B1  در بدن اشتها به غذا کاهش یافته و مصرف انرژی در حال استراحت افزایش می‌یابد.

B6( پیرودوکسین)

باعث سوخت و ساز پروتئین می‌شود .کاهش سطح ویتامین B6  که با  کاهش سروتونین در مغز همراه بوده و موجب افزایش اشتها می‌شود.
سروتونین : نوعی انتقال دهنده عصبی است که در عموم به نام جاری کننده احساس خوب معروف بوده .مقداری از سروتونین در غشای سلولی دستگاه گوارش قرار دارد که باعث تحرکات روده و افزایش اشتها می‌گردد.

 B12(کوبالامین)

این ویتامین باعث متابولیسم پروتئین و چربی ضروری بوده و برای عملکرد صحیح به ویتامین B6  و فولیک اسید نیازمند است. ویتامین های ذکر شده در سوخت و ساز و متابولیسم بدن نقش داشته و باعث افزایش اشتها می‌شوند. این ویتامین محلول در آب است و در صورت مصرف بیش از اندازه از طریق ادرار دفع می‌گردد. بهتر است ویتامین های گروه ب صبح ها مصرف شوند زیرا این ویتامین به ویتامین انرپژی معروف است و یک روز پر انرژی را برای شما رقم می‌زند. در این صورت در صورت گرسنه شدن و افزایش اشتها نیز بین زمان صبحانه و ناهار شما فاصله کمی داشته و می‌توانید با دقت بر رژیم غذایی خود در وعده ناهار، غذا را به میزان همیشگی میل کنید تا دچار افزایش وزن نشوید.

این نوشته را از دست ندهید  چرا به هدفمان نمی‌رسیم (۱۱ دلیل شکست در رسیدن به اهداف)

اگر می‌خواهید چاق شوید ویتامین ب بسیار کمک کننده است اما اگر لازم است از این ویتامین استفاده کنید اما دچار تغییر وزن نشوید بهتر است از مواد غذایی فیبر دار مثل سیب، کاهو، هویج در کنار غذا استفاده کنید. این مواد غذایی معده شما را پر می‌کنند و بقولی یک سیری کاذب به شما می‌دهند در حالیکه ویتامین های لازم را نیز به بدن شما می‌رسانند.

ویتامین C و لاغری

حتما تجربه کرده اید که بعد از خوردن یک میوه حاوی ویتامین ث مثل نارنج، پرتقال یا نارنگی شما دچار ضعف می‌شوید و یا بعد از خوردن غذایی مثل کله پاچه که چرب است توصیه می‌کنند که از آبلیمو استفاده کنید.
این بدین علت است که ویتامین ث چربی سوز است و از این طریق انرژی بدن را تأمین می‌کند یعنی باعث متابولیسم چربی بدن می‌گردد. اگر ویتامین ث در بدن کم باشد کاهی چربی و وزن به سختی صورت می‌گیرد. افرادی که کمبود ویتامین ث دارند اغلب دور شکم پر چربی دارند و به اصطلاح شکم دارند.

آیا ویتامین E چاق کننده است؟

ویتامین E  مانند ویتامین A و D  یک ویتامین محلول در چربی است و این به این معناست که در بدن ذخیره می‌شود و در صورت مصرف بیش از حد علاوه بر آسیب به کلیه و کبد باعث افزایش وزن می‌گردد .البته این در حالی است که بیش از دوز مورد نیاز مصرف شود.

نتیجه نهایی

به علت تأثیر حیاتی تمامی ویتامین‌ها و مواد معدنی برای بدن نمی‌توان مصرف انها را قطع کرد . بدن در اثر کمبود برخی از این  ریز مغذی های دچار افزایش وزن و در اثر برخی دیگر باعث افزایش وزن می‌شود. مکمل هایی که توسط شرکتهای معتبر ساخته و توزیع می‌شوند، بسیار به مقدار نیاز روزانه بدن به آن دسته از ویتامین و مواد معدنی نزدیک هستند و در صورتی که شما طبق مصرف توصیه شده روی بروشور محصول و یا نظز پزشک از آنها استفاده کنید دچار کمبود ویتامین و مواد معدنی و یا تأمین بیش از حد آن که در نتیجه مسمومیت به همراه دارد نخواهید شد.

این نوشته را از دست ندهید  تاثیر پشت ميزنشيني و کم تحرکي روی ضعف استخوان‌ها

در صورتی که می‌خواهید قرص مولتی ویتامین  باعث افزایش وزن شما شوند و یا  تغییر وزنی برای شما اهمیتی ندارد می‌توانید به راحتی بعد از مصرف مکمل ها و احساس گرسنگی شروع به خوردن وعده اصلی کنید و تا سیر نشده اید از غذا خوردن دست نکشید اما اگر نمی‌خواهید با مصرف مکمل دچار چاقی شوید حتما با معده پر مکمل را مصرف کرده و آن را در دو وعده ناهار یا صبحانه بگنجانید زیرا این ویتامین و مواد معدنی باعث افزایش متابولیسم و انرژی شما می‌شوند.

بعنوان مثال فکر کنید که شما این مولتی ویتامین را شب مصرف کنید.در این صورت علاوه بر اینکه دچار دریافت انرژی شده و خوابتان نمی‌برد؛ شما دچار گرسنگی و افزایش اشتها شده و احتمالا یک وعده غذایی دیگر بجز سه وعده اصلی خواهید داشت. بهر حال با دقت به رژیم غذایی مناسب می‌توانید مصرف غذای خد را به میزان همیشگی خود کنترل کرده و بیش از حد غذا نخورید همچنین از غذاهای حاوی فیبر استفاده کنید تا دچار سیری شده و غذای زیادی نخورید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا