تناسب اندام

آیا بیشتر عرق کردن در ورزش مساوی با چربی‌سوزی بیشتر است؟

مثبت زندگی: بعضی‌ها هستند وقت ورزش کردن، سرتا پایشان خیس می‌شود و دقیق‌ترش را اگر بخواهید، بعضی‌ها هستند که هنگام تحرک و ورزش،عرق می‌کنند؛ آن‌هم نه یک قطره و دو قطره، جوری که احساس می‌کنی با لباس زیر دوش ایستاده‌اند و خیس خالی شده‌اند.

خُب، شاید با خودتان فکر کنید بیشتر عرق کردن در ورزش یعنی چربی‌سوزی بیشتر. اگر این تصور را دارید همراه ما باشید تا در این مقالۀ مثبت زندگی به شما بگوییم عرق کردن زیاد در چربی‌سوزی بیشتر تاثیری دارد یا نه؟

آیا عرق ریختن نشانه چربی سوزی است؟

یک لحظه به این جمله فکر کنید:

«چربی‌هایی که سوزانده‌اید چگونه از روی عدد ترازو محو می‌شود یا به عبارت دیگر چربی‌ها بعد از آب شدن دقیقاً کجا می‌روند؟»

این سؤال را از نزدیک ۱۵۰ دکتر و افراد دارای سابقه کاهش وزن پرسیدیم، جالب اینجاست که همه به طور اتفاقی می‌گفتند معلوم است دیگر. چربی‌ها تبدیل به انرژی می‌شود! بعضی‌ها هم می‌گفتند: بدون شک از طریق سیستم گوارش دفع شده است.

شاید در ظاهر پاسخ‌ها صحیح باشد ولی این جواب، قانون تبدیل مواد را نقض می‌کند!

وقتی افراد پاسخ‎گو به سوال فهمیدند پاسخ‌شان یکی از قوانین مهم شیمی را رد می‌کند، بی‌درنگ نظر خود را تغییر داده و گفتند: چربی سوزانده شده تبدیل به عضله می‌شود.

و باز هم جواب درست را ندادند! چون این پاسخ هم تقریباً ممکن نیست و محال است که ماهیت چربی بتواند تبدیل به عضله شود.

اما نکته مهم اینجاست که اگر چربی تبدیل به انرژی یا عضله نمی‌شود، پس چربی‌هایی که می‌سوزانیم کجا می‌روند؟! در این مقاله از مثبت زندگی به این پرسش پاسخ می‌دهیم. با ما بمانید.

حقیقت متابولیسم چربی

در اصل چربی‌هایی که بعد از کلی زحمت، ورزش و رژیم سوزانده‌اید به دو ماده جدید تبدیل می‌شوند. نخست آب و دوم کربن‌دی‌اکسید!

این نوشته را از دست ندهید  برای کاهش وزن چطور مواد مغذی را بشماریم؟

تا اینجا با رسیدن به چنین پاسخی، مشکل نقض قانون تبدیل ماده در شیمی برطرف شد. حالا باید ببینیم که چطور آب و کربن دی اکسید به دست آمده از بدن فرد خارج می‌شود تا فرد به محض رفتن روی ترازو متوجه کاهش وزن خود شود.

جواب این پرسش از پرسش‌ قبل آسان‌تراست. مشخص است که آب، به شکل ادرار یا عرق کردن از بدن خارج می‌شود. کربی‌دی‌اکسید با بازدم‌های و نفس‌نفس‌زدن هایتان درحین ورزش یا فعالیت‌های دیگراز بدن خارج خواهد شد.

به مثالی که در ادامه می‌آوریم توجه کنید، تا همه چیز دست‌تان بیاید.

فرض کنید که ۱۰ کیلو اضافه وزن داشتید و قرار است با ورزش کردن و رعایت رژیم غذایی همه این ۱۰ کیلو چربی سوزانده شود.

از مجموع ۱۰ کیلوگرم چربی، ۸٫۴ کیلوگرم آن به شکل کربن دی اکسید از شش‌ها خارج شده و مابقی آن یعنی ۱٫۶ کیلوگرم آن تبدیل به آب شده و از طریق غدد تعریق یا مثانه دفع خواهد شد.

نکته فوق العاده عجیب این است که، اگر به نسبت‌ها توجه کنید، متوجه می‌شوید که بیشتر چربی‌ای که می‌سوزانیم از طریق شش‌های ما و بازدم از بدن خارج می‌شود!

چربی، پروتئین و کربوهیدرات سوزانده شده

تقریباً همه موادی که می‌خوریم به شکل کربن دی اکسید و آب از بدن خارج می‌شود، هرچند که استثناهایی نیز برای این موضوع وجود دارد.

کربوهیدرات و چربی‌ها معمولاً به همان شکل کربن‌دی‌اکسید و آب از بدن خارج می‌شود. پروتئین هم تقریباً همین روال را دارد با این تفاوت که بخش کوچکی از پروتئین‌ها تبدیل به اوره شده و از طریق ادرار دفع خواهد شد.

این نوشته را از دست ندهید  روایت دوستی خاری و لاکی در نبرد با مار!

تنها چیزی که از طریق مدفوع دفع می‌شود، فیبر غذایی است. مواد غذایی حاوی فیبر غذایی بالا شامل آووکادو، گلابی آسیا، توت‌ها، نارگیل، انجی، نخود فرنگی، بامیه، کدو تنبل، کلم بروکسل و ذرت می‌شود. برای رسیدن به چربی‌سوزی سریع، مقاله ۷ تکنیک مربیان شخصی برای چربی‌سوزی سریع را بخوانید.


ورزش شکم؛ ۸ حرکت ورزشی برای آب کردن چربی‌های شکم


ورود و خروج کیلوگرمها

انرژی ورودی با انرژی خروجی برابر است. این موضوع را در دبیرستان آموختیم.

 این همان قانون پایستگی انرژی یا نظریه نسبیت است که  می‌گوید: انرژی از شکلی به شکل دیگر یا به جرم تبدیل می‌‌شود ولی هرگز تولید یا نابود نمی‌شود. در مورد چربی نیز این موضوع صدق می‌کند.

اگر این قواعد و اصول را به خوبی یاد بگیریم، بدون شک دیگر افزایش یا کاهش وزنمان غیرعادی یا غیر طبیعی نخواهد بود.

در تحقیقی که اخیراً توسط دولت استرالیا صورت گرفته، هر فرد استرالیایی روزانه ۳٫۵ کیلوگرم غذا و نوشیدنی مصرف می کند که ۴۱۵ گرم آن به شکل درشت مغذی، ۲۳ گرم به صورت فیبر و ۳ کیلوگرم به شکل آب و نوشیدنی است.

نکته‌ای که در این تحقیق بررسی نشده، میزان هوایی است که به صورت روزانه وارد شش‌ها می‌شود. حدوداً ۶۰۰ گرم در روز هوا وارد ریه انسان می‌شود!  

حال تصور کنید روزی ۳٫۵ کیلوگرم غذا و آب + ۶۰۰ گرم اکسیژن وارد بدن‌تان می‌کنید. یعنی کیلوگرم دریافتی تان در طول روز ۴٫۱ کیلوگرم خواهد بود. از طرف دیگر اگر این ۴٫۱ کیلوگرم وزن دریافتی، از بدن‌تان خارج نشود بدون شک دچار اضافه وزن خواهید شد.

این نوشته را از دست ندهید  اشتباهات رایج در بدنسازی که جلوی رشد عضلات را می‌گیرد

در مثال، به ۴۱۵ گرم درشت مغذی (چربی، کربوهیدرات و پروتئین) مصرف شده در طول روز توسط یک فرد استرالیایی اشاره شد، که این باعث تولید ۷۴۰ گرم کربن دی اکسید + ۲۸۰ گرم آب (حدوداً یک فنجان) خواهد شد و حدود ۳۵ گرم اوره و مواد اضافه دیگر از طریق ادرار دفع می‌شود.

یعنی شما تمامی این کیلوگرم‌هایی که دریافت کرده‌اید را باید به شکلی از بدنتان خارج کنید تا چاق نشوید. تنها خبر خوبی که می توانیم در این مورد به شما بدهیم این است که زمانی که شب ها می خوابید، ۲۰۰ گرم کربن دی اکسید از طریق بازدم از بدنتان دفع خواهد شد. این یعنی نزدیک یک چهارم کیلوگرم دریافتی‌تان در طول روز را قبل از اینکه پایتان را از رختخواب بیرون بگذارید، دفع خواهید کرد.

کمتر بخورید، بیشتر نفس بکشید

در این مقاله یاد گرفتیم که بخش زیادی از چربی‌ها تبدیل به کربن دی اکسید می‌شود، حال این سؤال پیش می‌آید که یعنی اگر بیشتر نفس بکشیم و بازدم داشته باشیم سریع تر وزن کم می کنیم؟ متأسفانه خیر، ای‌نطور نیست. تنفس بیش از حد فقط باعث سرگیجه و ضعف شما خواهد شد. تنها راهی که برای افزایش کربن دی اکسید و دفع آن، حرکت دادن عضلات یا همان ورزش است.

با داشتن برنامه ورزشی منظم و اصولی می‌توانید میزان کالری‌سوزی و کیلوگرمی که از بدنتان خارج می‌شود را افزایش دهید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =

دکمه بازگشت به بالا