تغذیه

خواص و مضرات انگور

مثبت زندگی: انگور سرده‌ای از خانواده انگورسانان است که مهم ترین جنس در این خانواده است. خانواده انگورسانان حدود ۱۱ جنس و بیشتر از ۶۰۰ گونه دارد که همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم انگور شناخته‌ترین و  مهم ترین جنس در این خانواده محسوب می‌شود.

انگور میوه نرم و شیره داری از درخت مو است که از قدیمی‌ترین گیاهانی است که توسط بشر کاشته شده است. انگور در دو نوع هسته دار و بی هسته و در رنگ های متنوع در ایران یافت می شود. جالب است بدانید که انگور به ملکه میوه ها شهرت دارد.

درخت های مو به صورت گروهی در آب و هوای معتدل ، تقریبا در سراسر دنیا رشد می کنند. ایران به عنوان دهمین تولید کننده انگور در جهان شناخته می شود و شهر ملایر نیز به عنوان شهر انگور در جهان شهرت دارد ، در این شهر کشمش و شیره انگور به وفور یافت می شود.

خاصیت‌ها و فواید انگور

درمان کم خونی

یکی از خاصیت های مهم انگور برای بدن درمان کم خونی است ، انگور حاوی مقادیر قابل توجهی آهن است و می تواند کم خونی ناشی از فقر آهن را درمان کند و علائم کم خونی را از بین ببرد که باعث سرحالی و شادابی فرد می شود.

کم خونی می تواند علائمی مانند خستگی دائمی ، بی حالی و سر گیجه داشته باشد که می تواند در طولانی مدت باعث مشکلات بیشتری نیز در بدن شود. بهتر است برای پیشگیری از کم خونی انگور را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

درمان آفتاب سوختگی

جالب است بدانید که انگور به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی شناخته می شود ، دانه های انگور حاوی آنتی اکسیدان رزوراترول می باشند و به همین جهت برای درمان آفتاب سوختگی و تاثیرات مخرب آن بر روی پوست بسیار مفید هستند.

این نوشته را از دست ندهید  این غذاها در ماه رمضان شما را مستعد ابتلا به کرونا می‌کند

برای تهیه ماسک آفتاب سوختگی انگور ابتدا تعدادی حبه انگور را به خوبی بشویید سپس آنها را از وسط نصف کنید و بر روی قسمت هایی سوخته شده پوست ماساژ دهید ، اجازه دهید آب انگور روی پوست خشک شود و بعد از گذشت ۳۰ دقیقه آنرا با آب خنک بشویید.

کاهش بیماری های قلبی

انگور باعث بهبود سلامت قلب می شود چرا که از انقباض رگ های خونی پیشگیری کرده و فشار خون را کاهش می دهد. انگور باعث زیاد شدن میزان اکسید نیتروژن در خون شده و از لخته شدن خون و حملات قلبی جلوگیری می کند.

جوان سازی پوست

انگور دارای آنتی اکسیدان های مختلف بوده که اثرات مضر رادیکال های آزاد بدن را خنثی می کند و باعث کاهش چین و چروک پوست می شود. ویتامین سی موجود در انگور باعث تشکیل کلاژن شده و به حفظ الاستیسیته پوست کمک می کند. شما می توانید گوشت انگور را از هسته جدا کرده و به صورت حرکات دایره ای شکل بر روی پوست صورت خود ماساژ دهید. این کار را بیست دقیقه انجام دهید و سپس صورت خود را بشویید.

سلامت چشم

یکی از میوه هایی که برای سلامت چشم مفید است انگور است. در انگور لوتئین و زاکسنتین وجود دارد که باعث سلامت چشم شده و کاهش دید را بهبود می بخشد. اگر انگور را به صورت منظم میل کنید خطر ابتلا به بیماری دژنراسیون ماکولا را تا حدود چهل درصد کاهش می دهد.

درمان ریزش مو

یکی دیگر از خاصیت های میوه انگور درمان ریزش مو است، در انگور اسید لینولئیک به وفور یافت می شود که برای تقویت فولیکول های مو موثر است. اگر می خواهید ریزش مو را درمان کنید انگور میل کنید. آب انگور را می توانید بر روی موهای خود مالیده و ماساژ دهید و پس از گذشت ۳۰ دقیقه با آب گرم و شامپو بشویید.

این نوشته را از دست ندهید  ۵ فنجان سبز برای متوقف کردن ویروس‌ها

بهبود گوارش

انگور با توجه به خاصیتی که دارد باعث کاهش گرمای معده شده و برای بیماری های گوارشی نظیر معده درد و زخم معده مناسب است. اگر می خواهید گوارش سالمی داشته باشید انگور میل کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

انگور دارای ویتامین آ ، سی و کا است و همچنین در این میوه خوشمزه فلاونوئید و مواد معدنی یافت می شود که برای سلامت سیستم ایمنی حیاتی است و خطر ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می دهد.

کاهش میگرن و استرس

انگور برای کسانی که به بیماری میگرن مبتلا هستند مفید است چرا که باعث کاهش سردردهای شدید شده و برای کاهش استرس نیز موثر است.

درمان کبد چرب

اگر انگور قرمز را مدام مصرف کنید باعث پاکسازی و بهبود عملکرد کبد می شود چرا که دارای دیورتیک قوی است. انگور باعث سم زدایی بدن شده و کبد را پاکسازی می کند.

پیشگیری از آلزایمر

در انگور ماده ای به نام رزوراترول وجود دارد که باعث حفاظت از مغز شده و از آسیب های مغزی ناشی از رادیکال های آزاد پیشگیری می کند. اگر می خواهید عملکرد ذهن خود را بهبود ببخشید و از آلزایمر جلوگیری کنید انگور میل کنید. انگور احتمال ابتلا به بیماری های نروژنیک را کاهش می دهد.

پیشگیری از پوکی استخوان

انگور دارای مس ، آهن و منگنز است و در تشکیل و تقویت استخوان ها نقش اساسی دارد. انگور به دلیل داشتن منگنز می تواند به متابولیسم پروتئین ، تولید کلاژن کمک کند و از پوکی استخوان پیشگیری کند.

کاهش فشار خون

انگور دارای پتاسیم است که باعث کاهش اثر سدیم در افراد دارای فشار خون بالا می شود. فیبر موجود در انگور باعث می شود تا فشار خون کاهش پیدا کند.

این نوشته را از دست ندهید  برای جلوگیری از زوال عقل، ویتامین دی بخورید

عوارض و زیان‌های انگور

بیماران کلیوی

توصیه می شود کسانی که مشکلات یا بیماری های کلیوی دارند از مواد غذایی که دارای پتاسیم زیاد هستند پرهیز کنند زیرا اگر کلیه ها نتوانند پتاسیم موجود در خون را خارج کنند خطر مرگ هم وجود دارد. انگور دارای مقادیر زیادی پتاسیم هست و این بیماران بهتر است قبل از مصرف با متخصص مشورت کنند.

خاصیت ضد انعقاد خون

رزوراترول موجود در انگور خواص ضد انعقادی خون دارد و ممکن است با دارو های وارفارین و کومادین تداخل دارویی داشته باشد و به تاثیر اینگونه داروها شدت ببخشد. به همین جهت در صورتی که از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می کنید بهتر است قبل از مصرف انگور با پزشک مشورت کنید.

عدم تحمل فروکتوز

کسانی که نمی توانند فروکتوز را تحمل کنند بهتر است از مصرف زیاد انگور خودداری کنند چرا که باعث آسیب کبد و کلیه می شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 17 =

دکمه بازگشت به بالا