رابطه جنسیسلامت جنسی

۹ علامت هشدار‌ دهنده سرطان دهانه رحم که نباید نادیده بگیرید

مثبت زندگی: زنان همچنان به دلیل سرطان دهانه رحم جان خود را از دست می‌دهند. ترسناک به نظر می‌رسد اما نگران نباشید چون کلید سلامتی شما در دستان خودتان است. مهمترین راه پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی افزایش اطلاعات و مهم شمردن مراقبت‌های بهداشتی است. بنابراین یک نفس عمیق بکشید، مقاله پیش رو را بخوانید و خود، خانواده‌ و اطرافیان‌تان را درباره این بیماری آگاه کنید.

در گذشته سرطان دهانه رحم یکی از علل اصلی مرگ زنان محسوب می‌شد تا اینکه در دهه ۱۹۴۰ دکتر جرج پاپانیکالو آزمایش پاپ اسمیر را معرفی کرد. این آزمایش ساده که طی آن سلول‌های گردن رحم جمع‌آوری شده و زیر میکروسکوپ بررسی می‌شوند، موجب شده آمار مرگ و میر توسط سرطان دهانه رحم تا ۵۰ درصد کاهش یابد.

خبر خوب این است که نظارت، مراقبت و پیگیری منظم می‌تواند مرگ و میر ناشی از سرطان دهانه رحم را از بین ببرد. از آنجایی که چندین سال طول می‌کشد تا سلول‌های سالم رحم به سلول‌های سرطانی تبدیل شوند، لازم است به طور منظم، آزمایش پاپ اسمیر یا آزمایش HPV (یا هر دو) انجام شود.

سرطان دهانه رحم به ندرت در زنان جوانتر از 20 سال دیده می‌شود و زنان میانسال بیشتر در خطر ابتلا به آن قرار دارند با این حال بسیاری از زنان مسن‌تر متوجه نیستند که در سن آنها نیز خطر همچنان وجود دارد. در واقع، بیش از 15 درصد از موارد سرطان دهانه رحم در زنان بالای 65 سال رخ می‌دهد.

اگر چه میزان مرگ و میر ناشی از سرطان دهانه رحم به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته اما هنوز هم زنان در اثر این بیماری می‌میرند. انجمن سرطان آمریکا برآورد کرده در سال 2015 حدود ۱۲ هزار و نهصد زن در آمریکا با این سرطان تشخیص داده شده و حدود 4،100 نفر از آنها به همین دلیل جان خود را از دست داده‌اند.

این نوشته را از دست ندهید  ۱۱ اشتباه مهلک مردها حین رابطه جنسی با همسر

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که از طریق تماس جنسی شیوع می‌یابد باعث سرطان دهانه رحم می‌شود. خوشبختانه، در بیشتر مواقع بدن زنان می‌تواند با عفونت HPV قبل از اینکه به سرطان منجر شود، مبارزه کند. اما خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم در این موارد افزایش می‌یابد: سیگار می‌کشید، فرزندان زیادی به دنیا آورده‌اید، برای مدتی طولانی قرص ضد بارداری استفاده کرده‌اید و یا اچ آی وی دارید.

بسیار مهم است که از علائم هشدار دهنده سرطان دهانه رحم مطلع شوید، البته ممکن است در ابتدا نشانه‌ای از این بیماری بروز پیدا نکند (وقتی بیماری در مرحله قبل از سرطان یا سرطان اولیه است) اما بعدا ممکن است با درد لگن یا خونریزی واژینال آثارش آشکار شود.

علائم سرطان دهانه رحم

  • خونریزی پس از مقاربت جنسی
  • خونریزی پس از یائسگی
  • خونریزی بین دوره‌های قاعدگی
  • خونریزی پس از دوش واژینال
  • خونریزی پس از معاینه لگن
  • دوره‌های قاعدگی سخت‌تر یا طولانی‌تر از معمول
  • ترشح واژن غیرطبیعی
  • درد در طول رابطه جنسی
  • درد لگن

البته، داشتن هرکدام از این علائم، لزوما به معنی ابتلا به سرطان دهانه رحم نیست. عفونت نیز می‌تواند چنین علائمی داشته باشد اما عاقلانه‌تر این است که برای معاینه به متخصص مراجعه کنید.

 

 

گرد آورنده
الهام حیدر طجری
منبع
Healthy Women
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + هفده =

دکمه بازگشت به بالا