سلامتعمومی

چرا نبود واکسن فلج اطفال را به مردم خبر ندادید؟!

اگر فرزندتان از 1/01/ 1395 تا 1397/02/18 به دنیا آمده، واکسن فلج اطفال را دریافت نکرده و همین موضوع ممکن است برای او خطرآفرین باشد. مسئول این اتفاق به غیر از وزارت بهداشت کیست؟

مثبت زندگی: خبر کوتاه بود؛ «تعدادی نوزاد که حالا بزرگتر شده‌اند و دیگر نوزاد نیستند، یک دوره واکسن فلج اطفال دریافت نکرده‌اند. اما نگران نباشید، اطلاعاتشان را داریم و با تک‌تک خانواده‌ها تماس می‌گیریم تا برای واکسن‌گیری فرزندشان به مرکز بهداشت بیایند…»

همان‌طور که گفتیم خبر کوتاه بود. خبری که در برنامه‌های تلویزیونی و بخش‌های خبری و هیچ روزنامه‌ای منتشر نشد. این‌بار مردم و کارکنان مراکز بهداشت، رسانه شدند و دهان به دهان و گوش به گوش هم خبررسانی کردند که به‌گوش باشید: «اگر فرزندتان متولد سال 95 تا 97 است، به مرکز بهداشت نزدیک خانه‌تان بروید؛ چون واکسن فلج اطفالی که باید در 4 ماهگی همراه با قطره خوراکی فلج اطفال به نوزاد تزریق می‌شد، تزریق نشده! موجودی‌اش صفر بوده و هیچ‌کس در بازار پیدایش نکرده…»

چیزی که می‌خوانید دروغ سیزده نیست، شایعه هم نیست. از تاریخ اول فروردین 95 تا هجدهم اردیبهشت 97، هیچ‌کدام از نوزادان در 4 ماهگی واکسن فلج اطفالشان را دریافت نکرده‌اند و آب از آب تکان نخورده! به هیچ پدر و مادری هم اعلام نشده که همراه این واکسن خوراکی باید واکسنی هم برای فرزندتان تزریق می‌شده که خُب نداریم و نمی‌زنیمش!

این روزها اما دوباره سر و شکل این واکسن نایاب در بازار پیدا شده تا در اختیار مراکز بهداشت محله‌ها قرار بگیرد. کار کارمندان مراکز بهداشت چیست؟ اینکه پرونده‌ها را دربیاورند و با خانواده‌ها تماس بگیرند که بیایید، فرزندتان که حالا بزرگ شده و دیگر نوزاد نیست، باید این واکسن را دریافت کند…

به همین بهانه، سراغ «آوید میرشکرایی»، متخصص اطفال رفتیم و با او گفت‌وگویی کوتاه درباره این موضوع انجام دادیم. پزشک متخصص بيماری‌های كودكان و نوزادان گفت جای نگرانی نیست؛ اما… مثبت زندگی را همراهی کنید تا متخصص کودکان از عوارضی بگوید که تزریق نشدن واکسن فلج اطفال، برای نوزادن ایجاد می‌کند.

این نوشته را از دست ندهید  پروبیوتیک و ۷ نکته‌ای که قبل از مصرف آن باید بدانید

واکسن فلج اطفال نداشتیم، همین!

سازمان جهانی بهداشت (WHO) واکسن تزریقی فلج اطفال را همراه با قطره خوراکی در 4 ماهگی برای نوزادان اجباری کرده است. این موضوعی است که دکتر آوید میرشکرایی بیان می‌کند و در ادامه می‌گوید: «از فروردین ماه سال 95 واکسن تزریقی فلج اطفال در ایران کمیاب شد، واکسنی که در 4 ماهگی همراه قطره خوراکی فلج‌اطفال به نوازد تزریق می‌شد و تزریقش واجب بود. شایعه شده بود که واکسن‌ها را به پاکستان و افغانستان صادر می‌کنند؛ چون در این کشورها فلج اطفال به طور کامل ریشه کن نشده. هیچ‌کس از حقیقت خبری نداشت. فقط می‌دانستیم که این واکسن در بازار نیست.»

خبری که مسکوت ماند

دلیل نایاب بودن این واکسن مشخص نیست؛ چیزی که مشخص است، تزریق نشدن واکسن فلج اطفال به متولدان اول فروردین 95 تا هجدهم اردیبهشت ماه 97 است. موضوع مهم دیگر این است که هیچ اطلاع‌رسانی از سوی نهادهای مسئول مبنی بر دریافت نشدن این واکسن انجام نگرفته است!

در مرحله ریشه‌کنی فلج اطفال هستیم

«خطری ندارد؛ شاید یک درصد احتمال فلج شدن وجود داشته باشد.» این جمله را آوید میرشکرایی به زبان می‌آورد و در ادامه می‌گوید: «با اینکه می‌گویند خطری ندارد و نگران نباشید، اما حتما باید این واکسن به نوزاد تزریق شود؛ وگرنه سازمان بهداشت جهانی، تزریق این واکسن را در کشورهای خاورمیانه اجباری اعلام نمی‌کرد. خوشبختانه این روزها واکسن به مراکز بهداشت تزریق شده و کارکنان این مراکز با رجوع به پرونده‌ها با خانواده‌ها تماس می‎گیرند و از آن‌ها می‌خواهند که نوزادشان را برای تزریق این واکسن به مرکز بهداشت بیاورند. از والدین می‌خواهم در نخستین زمان ممکن این کار را انجام دهند تا خدایی ناکرده پشیمانی به بار نیاید. چون کشور ما در مرحله ریشه‌کنی فلج اطفال است و فلج‌ اطفال هنوز به طور کامل ریشه‌کن نشده…»

فریاد بزن، وزارت بهداشت سکوت نمی‌کند!

وزرات بهداشت مقصر این کوتاهی است. این‌که خبری اعلام نشده و هیچ کدام از مدیران وقت آن روز در وزارت بهداشت حتی یک کلمه هم درباره کمبود و نبود این واکسن در بازار حرفی نزدند، موضوعی است که این فکر را در اذهان عمومی به وجود می‌آورد: مگر جان بچه‌های مردم، نوزدان و آینده‌سازان این مملکت مهم نیست؟ و چرا این روزها کسی در این مورد پاسخگو نیست؟

این نوشته را از دست ندهید  سردی دائمی دست‌ها نشانه چیست؟

فقط تهران نبود، شهرستان‌ها هم درگیر بودند

مثبت زندگی اما یک طرفه به قاضی نرفت. با چند مرکز بهداشت در مناطق مختلف تهران  تماس گرفت. تایید کرده‌اند که واکسن دو سالی نبوده و حالا وارد بازار شده. گفتند که پرونده‌ها را در آوردیم و با خانوادها تماس می‌گیریم.

از سوی دیگر، شهروندان خبرنگار مثبت زندگی هم بیکار نبودند و از مراکز بهداشت شهر و روستایشان عکس گرفتند و تایید کردند که این موضوع نه تنها در تهران، بلکه در شهرستان‌ها هم اتفاق افتاده و نوزادان در 4 ماهگی واکسن فلج اطفال را دریافت نکرده‌اند. اما قرار است این روزها واکسن را دریافت کنند…

فلج اطفال

با مسئولان تماس گرفتیم اما…

یک لحظه به این فکرکنید که اگر واکسن وارد بازار نمی‌شد و خانواده‌ها با خبر نمی‌شدند، چه اتفاقی برای نوزادها می‌افتاد؟

به همین بهانه با دکتر زارع‌نژاد، مدیرکل سابق روابط عمومی وزرات بهداشت تماس گرفتیم و موضوع را با او مطرح کردیم، پاسخی که گرفتیم این بود: من دیگر مدیر نیستم! با مدیر جدید تماس بگیرید! گفتیم این اتفاق در زمان مدیریت شما افتاده؛ می‌دانستید و اطلاع‌رسانی نکردید؟ پاسخی که گرفتیم مانند تمام پاسخ‌هایی بود که این روزها زیاد می‌شنویم. دکتر زارع‌نژاد گفت: «من تایید نمی‌کنم. این اتفاق نیفتاده!»

منتظر پاسخ وزارت بهداشت هستیم

کاش کسی از وزارت بهداشت پاسخ ما را بدهد. خیلی چیزها را داریم تحمل می‌کنیم اما بازیچه شدن جان بچه‌ها را چگونه تحمل کنیم؟ آیا اگر بچه‌های خودتان هم بودند این‌قدر بی‌تفاوت از کنارشان عبور می‌کردید؟

گرد آورنده
ارغوان مشتاق
منبع
مثبت زندگی
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + نه =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا