زنانسلامت

نگه داشتن ادرار چه تاثیری بر بدن زنان می‌گذارد؟

مثبت زندگی: نگه داشتن ادرار رفتاری است که هم در زنان پرمشغله دیده می‌شود و هم در زنانی که نمی‌خواهند تماشای سریال محبوب‌شان را حتی برای لحظه‌ای متوقف کنند! در این شرایط شما حس می‌کنید که باید به دستشویی بروید اما نمی‌روید!

فرقی ندارد به دلیل جلوگیری از اختلال در برنامه شلوغ کاری‌تان تخلیه ادرار را به تعویق می‌اندازید یا به دلیل تنبلی، این تاخیر می‌تواند بر سلامتی شما تاثیر بگذارد. طبق گفته متخصصان زنان و زایمان شما باید هر ۴ تا ۶ ساعت ادرار خود را تخلیه کنید وگرنه عواقب ناخوشایندی در پی خواهد داشت.
در ادامه می‌خوانید اگر تخلیه ادرار را به تعویق بیندازید چه اتفاقی می‌افتد:

ممکن است تصادفا ادرارتان را تخلیه کنید!

بیایید منطقی باشیم! اینکه خودتان را خیس کنید یک امکان بسیار طبیعی است زیرا حقه سفت نگه داشتن پاها تا حدی جواب می‌دهد. هرچه مثانه‌تان پرتر شود امکان اینکه قبل از رسیدن به دستشویی و یا فقط با یک تلنگر ساده مثل خندیدن، ادرارتان تخلیه شود وجود دارد.

تصور کنید مثانه‌تان مانند یک بادکنک سرشار از آب، مدام در حال پر شدن است و هر چه بیشتر ادرارتان را نگه دارید بیشتر پر می‌شود. به یاد داشته باشید عضلاتی که مثانه را محکم نگه داشته‌اند نمی‌توانند به مدت طولانی فشار را تحمل کنند.

ماهیچه‌های کف لگنی ضعیف می‌شوند

وقتی مثانه‌تان را مجبور می‌کنید یک توپ پر از ادرار را ساعت‌ها حمل کند، ماهیچه‌های کف لگن‌تان مقاومت‌شان را از دست می‌دهند. این ماهیچه‌ها به شکلی هماهنگ کمک می‌کنند ادرارتان را تخلیه کنید یا نگه دارید اما اگر به طور مداوم از ماهیچه‌های لگنی برای نگه داشتن ادرار استفاده کنید با اختلالی جدی در این ماهیچه‌ها مواجه خواهید شد. با گذشت زمان و تکرار این عمل ممکن است کنترل ادرار خود را از دست بدهید.

این نوشته را از دست ندهید  ۳۹ کاری که هر زنی حداقل یک‌بار باید به‌تنهایی انجام دهد

اگر در راه دستشویی هستید و رییس‌تان شما را به یک جلسه طولانی فرا می‌خواند؛ از اینکه ابتدا به دستشویی بروید نترسید. همچنین اگر درحال مسافرت در جاده‌های طولانی هستید نیز فراموش نکنید حتما در استراحتگاه‌های بین راهی توقف کنید.

می‌توان گفت تفاوت بسیاری بین فردی که گهگاهی و فقط یکبار ادرارش را نگه می‌دارد با فردی که مدام این کار را تکرار می‌کند، وجود دارد. پس اگر به نگه داشتن ادرار عادت ندارید و بر حسب اتفاق گاهی این عمل را انجام می‌دهید، نگران بروز چنین مشکلی نباشید.

دردهای طولانی مدت

اینکه بعد از نگه داشتن طولانی مدت ادرار آن را تخلیه می‌کنید احساس خوبی دارد؟ شاید هم نه! اگر ادرارتان را خیلی نگه دارید ممکن است صدمه ببینید. زمانی که سیگنال‌های درد در پایین شکم رها شوند ممکن است به راحتی از درد کشیدن خلاص نشوید. عضله‌هایتان فشرده و دچار نوعی اسپاسم شده‌اند بنابراین ممکن است به راحتی شل نشوند و تا چند روز درد بکشید.

طبق گفته پزشکان باید عادت‌های تخلیه ادرار افرادی که با درد زیرشکم به آنها مراجعه می‌کنند، بررسی شود زیرا تعداد زیادی از این افراد عادت به نگه داشتن ادرارشان دارند و تا مدتی درد می‌کشند.

مثانه ممکن است کشش پیدا کند

خوشبختانه مثانه شما با نگه داشتن ادرار منفجر نخواهد شد اما مطمئنا کشش پیدا می‌کند و یکی از بزرگترین عواقبش این است که بدن‌تان در تشخیص نشانه‌های مربوط به تخلیه ادرار دچار خطا می‌شود و طبیعتا پیام‌هایی که مغز به بدن ارسال می‌کند تا به دستشویی بروید مهم هستند.

اما قبل از این که با کوچکترین احساس سنگینی در مثانه چند دقیقه یکبار به دستشویی بروید به یاد داشته باشید مجبور نیستید مدام نگران تخلیه ادرارتان باشید، هر زمان احساس ناراحتی کردید به دستشویی بروید.

این نوشته را از دست ندهید  آیا آب کرفس فشار خون را بالا می‌برد؟
گرد آورنده
الهام حیدر طجری
منبع
مثبت زندگی
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا