انتخاب سردبیربدانیممنطقه آزاد

نامه‌ها تنها برای پست کردن نیستند!

گاهی بایددست به قلم شد و برای کسی نوشت. حتی برای خودمان. نوشتن آدم را آرام می‌کند مخصوصا از نوع نامه نگاری‌اش. تا حالا چندبار برای دیگران و یا حتی خودتان نامه نوشته‌اید؟ یک دوستت دارم و یا یک همیشه به یادت هستم. یک فرزند عزیزم و یا یک پدر و مادر مهربانم. یک ... قرار است از اعجاز نامه و نامه‌نگاری بگوییم و خدا را چه دیدی شاید سنت نامه نویسی را در اینجا احیا کنیم... شاید. قدیم‌ها خیلی چیزها با نامه شروع می‌شد. با یک «ای نامه که می‌روی به سویش...»

مثبت زندگی: سال‌ها قبل وقتی هنوز خبری از شبکه‌های اجتماعی و گوشی‌های هوشمند و فیلترشکن‌ها نبود، ما آدم‌ها عادت‌های قشنگی داشتیم. برای هم نامه می‌نوشتیم. سلام می‌کردیم و می‌گفتیم: حال همه ما خوب است؛ ملالی نیست جز دوری شما.  اما این روزها اگر به کسی بگویی برای دوست و رفیقت  نامه بنویس، با چشمانی که از تعجب گشاد شده نگاهت می‌کند و با صدای بلند می‌خندد و می‌گوید در عصر دیجیتال و اینترنت مگر کسی برای کسی نامه می‌نویسد؟ اصلا مگر تمبر هست هنوز؟

نامه نوشتن شاید در عصر اینترنت و گوشی‌های هوشمند کاری خنده دار به نظر بیاید، اما روانشناس‌ها نامه نوشتن را راهی میان‌بر می‌دانند برای فرار از روزمرگی و بیشتر شدن عشق و علاقه به همسر و فرزند و اطرافیان. همراه ما باشید تا با نشان دادن چند نکته کوچک اما طلایی یکی از بهترین شیوه‌های ابراز محبت را بار دیگر فراگیر و همه‌گیر کنیم…

برای چه کسی نامه بنویسیم؟

اگر فکر می‌کنید نامه نوشتن مختص کسانی است که از شما دورند، سخت در اشتباهید. نامه نوشتن بهانه نمی‌خواهد، به دوری و مسافت هم نیازی ندارد. کافی است که به اطرافتان نگاه کنید. نیازی هم نیست که پشت رایانه بنشینید و خیلی عصا قورت داده بنوسید سلام! اینجانب فلان و فلان. خودکار بردارید . یک ورق کاغذ سفید. هر قدر هم که دستخط‌ بدی دارید، لطف نامه به این است که با خط خودتان آن را بنویسید.

پدرها بخوانند

 اگر پدر خانواده هستید، می‌توانید برای همسر و فرزندانتان نامه بنویسید. نیازی هم نیست نامه را به اداره پست ببرید. کافی است یک برگه سفید بردارید. نام مخاطبی که قرار است نامه را بخواند روی آن بنویسید و حرف‌هایتان را ادامه دهید.  در آخر هم بنویسید که نامه از طرف شماست و خیلی وقت بود می‌خواستید با یک نامه غافلگیرش کنید. یک نکته کلیدی را در نامه‌هایتان فراموش نکنید. حتما وقتی نامه می‌نویسید تاریخ کامل بزنید. مثلا بنویسید هشتم دی ماه سال 97. سال‌ها بعد وقتی مخاطب مورد نظر نامه را میان وسایلش پیدا می‌کند، خاطرات زیادی برایش زنده می‌شود و همین موضوع عشق و علاقه و محبت را دوچندان و حتی صدچندان می‌کند.

این نوشته را از دست ندهید  معروف‌ترین بنا‌های تاریخی ایران که تخریب شدند

اگر مخاطب همسرتان است، نامه را روی در یخچال، تخت‌خواب، روی میز آرایش و … بچسبانید. اگر برای فرزندتان نامه نوشته‌اید، آن را در کیف مدرسه‌اش بگذارید یا لابه‌لای صفحات کتابی که می‌دانید دوستش دارد. کمد یا قفسه اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌ها هم انتخاب خوبی برای قرار دادن نامه به فرزندتان است.

مادرها بخوانند

اگر مادر خانواده هستید، تعلل نکنید و برای همسر یا دختر و پسرتان نامه بنویسید و بگویید که چقدر دوستشان دارید. نامه‌ای که به همسرتان نوشته‌اید را در جیب کت یا کاپشنی بگذارید که می‌دانید صبح فردا حتما آن را می‌پوشد. وقتی می‌خواهید نام‌تان را در انتهای نامه بنویسید، اسمی را انتخاب کنید که همسرتان شما را با آن اسم صدا می‌کند. حتی می‌توانید از همسرتان بخواهید جواب نامۀ شما را بدهد. بنویسید که منتظر جواب نامه‌ات هستم.

نامه

فرزندان بخوانند

اگر فرزند خانواده هستید هم برای پدر و مادر یا حتی خواهر و برادرهایتان نامه بنوسید. نوشتن برای اعضای خانواده باعث می‌شود در شلوغی‌های روز لبخند به لب پدر و مادرتان بنشیند؛ وقتی فکر می‌کنند که شما سکوت اتاق‌تان را به هم‌صحبتی با آن‌ها ترجیح می‌دهید. پیدا کردن جایی که باید نامه را برای پدر و مادرتان بگذارید، کار سختی نیست. کافی است که چند دقیقه بنشینید و وقتی پدر یا مادر حواسشان نیست، به کارهایشان نگاه کنید.

در چه مواقعی نامه بنویسیم؟

نامه نوشتن برای همسر وقت وبهانه نیاز ندارد. به بهانه سالگرد ازدواج، تولد، سالگرد آشنایی یا حتی وقتی فکر می‌کنید همسرتان از کار در اداره و خانه خسته شده و نیاز به یک مسافرت دارد اما شرایط اقتصادی اجازه سفر را به شما نمی‌دهد، با یک نامه می‌توانید زندگی را از این رو به آن رو کنید. گاهی خستگی‌ها و روزمرگی‌های زندگی با یک شاخه گل یا خیلی ساده‌تر از تن بیرون می‌رود. می‌پرسید با چه چیزی؟ با یک نامه چسبیده به یخچال که رویش نوشته شده «دوستت دارم…» اگر بیشتر از این هم می‌توانید جملات محبت‌آمیز بنویسید که چه بهتر… پس برای شاد کردن دل همسرتان دنبال راه‌های طولانی و پرخرج نگردید. البته اینکه همیشه هم از این راه قصد شاد کردن دل همسرتان را داشته باشید و به هر بهانه‌ای نامه در کیف و کت یا کاپشنش بگذارید، راه خوبی نیست. نامه نوشتن را برای مواقعی بگذارید که هیچ راه دیگری برای خوشحال کردن همسرتان به فکرتان نمی‌رسد…

این نوشته را از دست ندهید  رابطه صحیح مادر و کودک در سنین مختلف چگونه است؟

نامه نوشتن به فرزند

نامه را با این جملات شروع کنید: پسر عزیزم. دختر مهربانم… شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که چه وقتی باید برای فرزندم نامه بنویسم؟ چرا دو فنجان چای نریزم و وقت دیدن سریال با او حرف نزنم؟ البته که حرف زدن و گفت‌وگو کردن بهترین راه‌ برای ارتباط برقرار کردن با فرزندتان است اما گاهی پیش می‌آید که فرزندتان کار اشتباهی انجام داده که مصلحت نمی‌دانید رو در رو اشتباهش را به او گوشزد کنید. در واقع وقتی نمی‌خواهید حریم فرزند- پدری یا فرزند- مادری‌تان شکسته شود بهترین کار این است که برای فرزندتان نامه بنوسید.  گاهی هم می‌دانید که اگر موضوعی را رو در رو برای فرزندتان توضیح دهید، جبهه می‌گیرد و پرخاش می‌کند، در این مواقع هم بهتر است برای فرزندتان نامه بنویسید به جای اینکه در جمع موضوع مورد نظر را با او مطرح کنید. البته یادتان باشد وقتی نامه‌هایی با این مضمون‌ها برای فرزندتان می‌نویسید جایی هم برای اشتباه خودتان بگذارید. مثلا بنویسید: البته شاید من اشتباه می‌کنم و برداشت من این است. نامه را با ابراز محبت تمام کنید و بنویسید که باز هم برایش نامه می‌نویسید. از فرزندتان هم بخواهید جواب نامه شما را بدهد.

صندوق پستی خانگی بسازید

وقتی نامه نوشتن عادت خانوادگی شد و اعضای خانواده به بهانه‌های مختلف برای هم نامه نوشتند، می‌توانید یک صندوق پستی خانوادگی برای خودتان درست کنید. این کار به شما کمک می‌کند که هم انتظار رسیدن نامه از طرف اعضای خانواده خود را داشته باشید هم خودتان برای همسر و فرزندان یا پدر و مادرتان نامه بنویسید. در حقیقت نامه نوشتن سنٌت خانوادگی شما خواهد شد. سنٌتی زیبا که دوری اعضای خانواده از هم و حاکمیت فضای مجازی را شکست خواهد داد.

حرف آخر

نویسنده‌های خوش‌قلم بسیاری پیدا می‌شوند که برای فرزند یا همسرشان نامه نوشته‌اند؛ نادر ابراهیمی، احمد شاملو، غلامحسین ساعدی و … برای شروع می‌توانید کتاب این نویسنده‌های معروف و محبوب را بخوانید و نامه نوشتن برای عزیزانتان را شروع کنید. کسی چه می‌داند؟ شاید سال‌ها بعد کتاب نامه‌های شما هم چاپ شد…

این نوشته را از دست ندهید  ۱۰ دلیل برای اینکه نباید به حرف دیگران اهمیت دهیم
گرد آورنده
انسیه مجاوری
منبع
مثبت زندگی
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =

دکمه بازگشت به بالا