رفتار

مبارزه با افسردگی بعد از طلاق با هفت راهکار مؤثر

مثبت زندگی: طلاق رویدادی تلخ در زندگی فردی است که آن را تجربه می‌کند و احتمال دارد که افسردگی بعد از آن چند هفته تا سال‌ها طول بکشد. در دوره‌ی افسردگی بعد از طلاق ممکن است فرد، احساسات متنوعی را تجربه کند؛ حتی امکان وقوع مشکلاتی مانند اختلال استرس پس از سانحه، افسردگی و مشکلات جسمانی مختلف هم وجود دارد. در این مقاله شما را با نشانه‌های افسردگی بعد از طلاق، تاثیر افسردگی روی طلاق و ۷ راهکار موثر برای مبارزه با افسردگی بعد از طلاق آشنا خواهیم کرد.

بیشتر افراد غم و افسردگی را به هم مرتبط می‌دانند. اما باید به‌ خاطر داشته باشید که غم فقط یکی از علائم افسردگی است. نشانه‌های رایج دیگری که در هر دو نوع افسردگی بالینی و اختلالات سازگاری نمود پیدا می‌کند، به‌صورت زیر هستند:

کاهش اشتها؛
بی‌علاقگی به فعالیت‌ها و تفریحاتی که سابقا دوست داشته‌اید؛
اختلال در خواب یا بی‌خوابی؛
تحریک‌پذیری عاطفی و کج خلقی؛
خستگی؛
اشک‌ریختن بی‌اراده؛
عدم تمرکز؛
احساس ناامیدی و بدبینی و بی‌ارزش‌بودن؛
فکرکردن زیاد و حتی اقدام به خودکشی.

وقتی افسردگی در فردی تشخیص داده می‌شود که حداقل ۵ مورد از علائم بالا را داشته باشد. افسردگی در زنان و مردان به دو شکل متفاوت بروز پیدا می‌کند. زنان افسرده معمولا احساس گناه، غم و بی‌ارزش‌بودن دارند و مردان افسرده، بیشتر کج‌خلق و دچار کم خوابی می‌شوند. ضمن اینکه گرایش به مصرف الکل و مواد مخدر پیدا می‌کنند. به‌نظر می‌رسد که زنان بیش از مردان به افسردگی بعد از طلاق دچار می‌شوند. البته نباید این نکته را نادیده گرفت که مردان کمتر مایل هستند تا درباره‌ی این موضوع صحبت کنند و احتمالا به افسردگی پنهان مبتلا هستند.

این نوشته را از دست ندهید  ۵ درس زندگی که باید از نیکول کیدمن یاد بگیریم

چه زمان باید به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر بیش از دو هفته درگیر علائم افسردگی بودید، باید حتما به پزشک مراجعه کنید. هنگام مراجعه به مطب پزشک، در صورت نیاز و علاقه به وجود یک پشتیبان، می‌توانید کسی را همراه خودتان ببرید. بهتر است قبل از مراجعه به مطب، علائم و نشانه‌های افسردگی خودتان را یادداشت کنید و تمام مکمل‌ها و داروهایی که مصرف می‌کنید، به پزشک اطلاع بدهید.

وقتی افکاری نظیر خودکشی به فرد هجوم می‌آورند، حتما باید به سراغ کمک‌گرفتن از مشاوران متخصص برود.

پزشک احتمالا داروهای زیر را تجویز می‌کند:

داروهای ضدافسردگی؛

داروهای ضداضطراب؛

روان درمانی.

بعضی‌اوقات، موارد زیر هم توصیه می‌شود:

هنردرمانی؛

درمان‌های جایگزینی مانند طب سوزنی و ماساژ درمانی؛

تکنیک‌های آرامش‌بخش مانند شرکت در کلاس‌های ورزشی یا یوگا

افسردگی قبل از طلاق چه تأثیری در زندگی مشترک افراد دارد؟

وجود پریشانی روانی یا افسردگی بالینی در یکی از طرفین زندگی مشترک، احتمال طلاق را میان زوج‌ها دو برابر می‌کند. اگر هر دو نفر دچار افسردگی باشند، بهتر هم را درک می‌کنند و با آگاهی از چالش‌هایی که هریک با آنها روبه‌رو است، بهتر باهم کنار خواهند آمد. در این صورت، احتمال طلاق کاهش پیدا می‌کند.

باز هم در مقام مقایسه، وقتی دو زوج درگیر افسردگی و پریشانی روانی باشند، نسبت به حالتی که هیچ‌ یک دچار این مشکلات نیستند، احتمال طلاق‌‌گرفتن‌شان بیشتر می‌شود. این نتایج حاصل از مطالعه‌ی زوج‌ها نشان می‌دهد که افسردگی می‌تواند منجر به طلاق شود.

در صورت ابتلا به افسردگی، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید و از همراهی و حمایت دوستان و خانواده یا گروه‌های حمایتی مخصوص هم بهره ببرید. طلاق‌گرفتن فقط زندگی زوج‌ها را تحت‌تأثیر قرار نمی‌دهد، بلکه به آشفتگی فرزندان، اعضای دیگر خانواده و دوستان هم می‌انجامد. برخورداری از حمایت‌های دوستانه بعد از طلاق بسیار مهم است.

این نوشته را از دست ندهید  آیا شما هم به خط پایانِ دوستی رسیده‌اید؟

راهکارهایی برای مبارزه با افسردگی بعد از طلاق

مبارزه با افسردگی بعد از طلاق با هفت راهکار مؤثر

هر فرد بعد از طلاق احساسات متنوعی را تجربه می‌کند. کنارآمدن با این احساسات نیاز به صرف انرژی زیادی دارد. برای رفع خستگی و بازیابی انرژی بعد از طلاق، می‌توان از راه‌کارهای زیر استفاده کرد:

۱. نوشتن خاطرات

نوشتن خاطرات و احساسات روی کاغذ یکی از روش‌های مدیریت روان و افسردگی بعد از طلاق است. برای خاتمه‌دادن به احساسات ناخوشایند خود، نامه‌ای به همسر سابق‌تان بنویسید. لزومی ندارد که نامه به دست او برسد، همین‌که تخلیه شوید، کافی خواهد بود.

۲. ورزش روزانه

حتی زمانی که حال و حوصله کافی ندارید، هم ورزش کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که روزی ۲۰ تا ۴۰ دقیقه پیاده روی تند به میزان سه بار در هفته می‌تواند موجب بهبود علائم افسردگی شود.

۳. تغذیه‌ی سالم

در هنگام افسردگی بعد از طلاق، احتمال روی‌آوردن به غذاهای نامناسب زیاد است. مصرف الکل و مواد ناسالم را کنار بگذارید و به تنظیم رژیم غذایی سالم بپردازید. برای مثال به جای تنقلات مضر از مواد مفیدی مانند شکلات تلخ استفاده کنید.

۴. رسیدگی به خود

به خودتان بیشتر برسید. برای مثال حمامی گرم و طولانی، حال و هوایتان را عوض خواهد کرد. به تماشای فیلم مورد علاقه‌تان بنشینید و اگر فرزند دارید، یک تا ۲ ساعت او را به پرستار بسپارید تا زمانی را صرف خود کنید.

۵. کمک‌گرفتن از دیگران

در دوران افسردگی بعد از طلاق احتمالا انرژی کمی برای رسیدگی به امور عادی زندگی خواهید داشت. پس بهتر است از کمک دیگران در رسیدگی به نظافت منزل، پختن غذا و مراقبت از فرزندان استقبال کنید. قطعا وقتی بهبود یافتید، لطف آنها را جبران خواهید کرد. پس جای نگرانی نیست.

این نوشته را از دست ندهید  چطور محترمانه صحبت کسی را قطع کنیم؟

۶. حفظ روابط اجتماعی

افسردگی بعد از طلاق باعث می‌شود که میلی به برقراری ارتباط با دیگران و حضور در اجتماع نداشته باشید، اما برای تغییر احساسات و حالی که دارید، بهتر است با افرادی معاشرت کنید که گوش شنوایی دارند و مایل هستند به شما کمک کنند و در صورت لزوم نظرتان را درباره‌ی رویکردهایی که به مسائل دارید، عوض می‌کنند.

۷. خواب کافی

یکی از عوراض افسردگی، بی‌خوابی است و بی‌خوابی هم در دوری بیهوده به افسردگی باز می‌گردد. اگر برای به خواب‌رفتن دچار مشکل هستید، برای خود برنامه‌ای منظم در نظر بگیرید. برای مثال هر شب، نوشیدن چای بابونه را در برنامه‌ی خود قرار دهید، هر شب حمام کنید یا کتاب بخوانید. به‌طور کلی، به سراغ انجام کاری بروید که در روالی منظم به آرامش بیشتر برای خواب به شما کمک می‌کند. از کارکردن با تلفن هوشمند، تبلت و … خودداری کنید، زیرا مانع از به‌خواب رفتن می‌شوند.

در آخر

بعد از طلاق، احساسات و عواطف‌تان دستخوش تغییراتی می‌شوند و حالات جدیدی را تجربه می‌کنید. باید بتوانید برای ادامه‌ی زندگی بدون همسرتان برنامه‌ای برای خود ترتیب بدهید. تعیین اهداف کوچک روزانه، گام مهمی در پیشرفت است. تسلیم‌نشدن، اهمیت زیادی دارد. یک روز وقتی در اوج ناامیدی هستید، به خود تلنگر بزنید که این روزهایی که سریع اما تلخ و غمگین می‌گذرند، روزهای زندگی شما هستند. روزهایی که ارزش شادگذشتن و رنگارنگ‌بودن را دارند و حیف است که تا همیشه به خاطر اشتباهی قابل جبران اسیر سیاهی و تاریکی‌ها شوید

منبع
چطور
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − هشت =

دکمه بازگشت به بالا