زنانسالمندانسلامت جنسیمیل جنسی

علائم شگفت‌آور دوران یائسگی

مثبت زندگی: بیشتر ما می‌دانیم دوران یائسگی زمانی آغاز می‌شود که تخمدان‌ها تولید تخمک را متوقف می‌کنند و به این ترتیب قاعدگی به پایان می‌رسد. اما کاهش سطح استروژن که نتیجه یائسگی است، می‌تواند کل بدن را به روش‌های مختلفی تحت تاثیر قرار دهد و علائم شگفت انگیزی که انتظارشان را نداشتیم، ظاهر شوند. در این مقاله به شرح این علائم می‌پردازیم تا بیشتر از اتفاقی که در پیش است آگاه شوید.

۱- خشکی واژن
با توجه به کاهش سطح استروژن، قابلیت ارتجاعی بافت واژن کمتر شده و پوست این ناحیه نازک‌تر می‌شود. با پایین آمدن سطح ترشح مخاط احساس ناراحتی و خشکی واژن پدید می‌آید.
خشکی واژن با خارش، احساس سوزش و گاهی درد همراه است، شما می‌توانید برای کاهش این علائم از کرم‌های مرطوب کننده مخصوص این ناحیه استفاده کنید تا سطح ‌‌PH واژن به عدد ۴.۵ برسد و شرایط طبیعی‌تر شود. با استفاده منظم از مرطوب کننده‌ها، واژن و پوست خارجی اطرافش به مرور تسکین می‌یابند.


۲-عفونت ادرار
از آنجایی که استروژن ‌PH واژن را متعادل نگه می‌دارد کاهش ترشح این هورمون می‌تواند به عفونت دستگاه ادراری منجر شود. عفونت ادراری به دلیل تغییرات ‌PH پس از یائسگی رخ می‌دهد و بر باکتری‌های محافظ دستگاه تناسلی اثر می‌گذارد. این شرایط موجب می‌شود باکتری‌های رود‌ه حین رابطه جنسی وارد مثانه شوند. همچنین ضعف کلاژن عضلات مثانه بر انقباض و عملکرد کلی این اندام تاثیر می‌گذارد.


۳-اضطراب
یائسگی با نوسانات خلقی، کم‌تابی و اضطراب همراه است. کاهش ترشح هورمون استروژن در دستگاه اعصاب مرکزی، بخصوص بخش‌هایی که مربوط به کنترل خلق و خو است، بر اعصاب و روان زنان اثر دارد. بسیاری از زنان با ورزش منظم، هورمون درمانی، رفتار درمانی و استفاده از داروهای ضد افسردگی تلاش می‌کنند از عوارض روحی و روانی یائسگی بکاهند.

این نوشته را از دست ندهید  بهترین حالت رابطه جنسی برای باردار شدن زنان


۴- کاهش توده عضلانی
ریسک ابتلا به پوکی استخوان در زنان یائسه بسیار بالاست، باز هم به علت کاهش سطح استروژن! اما راه‌های زیادی برای کمک به شما وجود دارد از جمله: بهبود رژیم غذایی (با مقادیر زیاد کلسیم) و ورزش کردن منظم برای تحمل وزن و بالا بردن مقاومت بدن.
بسیاری از زنان به علت اختلال خواب ناشی از وازوموتور، دائما احساس خستگی می‌کنند. این شرایط ضعف و کاهش توده عضلانی را سرعت می‌بخشد. با این حال همچنان می‌توان با هورمون درمانی این چرخه را معکوس و یا حتی از آن جلوگیری کرد.


۵- یائسگی چه مدت طول می‌کشد؟
به طور معمول، اکثر علائم یائسگی تا چهار سال پس از آخرین دوره قاعدگی پا بر جا هستند اما ممکن است علائم یک نفر از هر ۱۰ زن تا ۱۲ سال ادامه یابد. به علت کاهش تدریجی سطح استروژن علائم یائسگی می‌توانند پنج سال قبل از آخرین قاعدگی آغاز شوند. اما ۱۵ تا ۲۰ درصد زنان نیز ممکن است برای بیش از ۱۲ سال علائم یائسگی پایدار را تجربه کنند پس حتما با یک پزشک ملاقات کنید، از درمان‌های گیاهی غافل نشوید و رفتار درمانی را فراموش نکنید. اما در هر صورت اولین و مهمترین مرحله درمان هورمون درمانی برای جایگزین کردن استروژن است.

گرد آورنده
الهام حیدر طجری
منبع
مثبت زندگی
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − یک =

دکمه بازگشت به بالا