سلامت جنسی

سندرم پیش از قاعدگی چیست و چطور درمان می‌شود؟

مثبت زندگی: هیچ تستی برای تشخیص سندرم پیش از قاعدگی یا PMS وجود ندارد اما اگر به بلوغ رسیده‌اید، به احتمال زیاد درجاتی از این سندرم را تجربه کرده‌اید و یا خواهید کرد. نوسانات خلقی، تحریک پذیری، احساس غم و اندوه، نفخ و حساسیت سینه‌ها همگی از علائمی هستند که نشان می‌دهند پریود در راه است. اما چرا این علائم را داریم؟ آیا راهی وجود دارد که بتوانیم شدت علائم را کمتر کنیم؟ در این مقاله به علت ایجاد این بیماری و روش‌های درمان خواهیم پرداخت.

چرا دچار سندرم پیش از قاعدگی می‌شویم؟

دلیل اینکه چرا زنان سندرم پیش از قاعدگی را تجربه می‌کنند هنوز کاملا تشخیص داده نشده است اما به نظر می‌رسد ایجاد این شرایط به هورمون‌ها بستگی دارد.

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی (PMDD) که حالتی بسیار شدیدتر از سندرم پیش از قاعدگی است؛ ناشی از نوسان هورمون‌هاست. علائم که می‌توانند هم فیزیکی و هم روانی باشند چند روز قبل از آغاز پریود پدیدار شده و به اندازه کافی شدید هستند تا بر سلامتی، کیفیت زندگی، عملکرد شغلی و روابط تاثیر بگذارند.

تعادل بین سطح استروژن و پروژسترون اغلب دلیل ایجاد علائم سندرم پیش از قاعدگی است. پس از تخمک گذاری (که معمولا در اواسط چرخه قاعدگی اتفاق می‌افتد) سطح استروژن کاهش می‌یابد درحالی‌که میزان ترشح هورمون استروژن بیشتر می‌شود. این عدم تعادل موجب بروز علائم سندرم پیش از قاعدگی می‌شود.

قبل از تشخیص؛ ثبت علائم روزانه و ایجاد یک همبستگی محکم بین چرخه قاعدگی و علائم‌ آن، اهمیت دارد.  

این نوشته را از دست ندهید  روزی برای درک قاعدگی

علائم معمول سندرم پیش از قاعدگی

شرایط سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و تنش پیش از قاعدگی (PMT) تبادل پذیر هستند. علائم این سندرم در هر زن متفاوت است و می‌تواند در هر ماه متغیر با ماه قبلی ظاهر شود. اما معمول‌ترین علائم این بیماری موارد زیر را شامل می‌شود:

علائم جسمی:

حساسیت پستان‌ها

خستگی

نفخ

سردرد

گرگرفتگی

اختلالات خواب

علائم روانی:

اضطراب

احساس ناخوشی

غم و اندوه یا افسردگی

نوسانات خلقی

تحریک‌پذیری

برخی زنان می‌گویند در این دوره احساس مبهمی شبیه به گیجی دارند که موجب ناتوانی در تصمیم‌گیری‌هایشان می‌شود.

چرا برخی افراد علائم شدیدتری را تجربه می‌کنند؟

محققان هنوز نمی‌دانند چرا برخی زنان علائم شدیدتری را نسبت به دیگران تجربه می‌کنند. ممکن است این تفاوت به علت حساسیت نسبت به برخی هورمون‌های تخمدان و همچنین میزان نوسانات بین هورمون‌ها باشد.

سندرم پیش از قاعدگی دوره اوج دارد؟

بروز علائم این سندرم معمولا در دوره بلوغ و در سال‌های نوجوانی آغاز می‌‌شود و می‌تواند تا یائسگی ادامه پیدا کند. همچنین میان شدت علائم قاعدگی (مانند درد و خونریزی زیاد) و سندرم پیش از قاعدگی ارتباطی مستقیم وجود دارد و زنان مبتلا به آندرومتریوز علائم بیشتری از این سندرم را تجربه می‌کنند.

آیا سندرم پیش از قاعدگی درمان می‌شود؟

اگر این سندرم عوارض و تاثیراتی در زندگی شما دارد موارد زیر ممکن است به کاهش شدت علام سندرم پیش از قاعدگی کمک کند:

ورزش

تحقیقات نشان می‌دهد ورزش کردن می‌تواند علائمی مانند احساس ناخوشی و کاهش سطح انرژی را در افراد مبتلا به PMS خفیف‌تر کند. در طی یک پژوهش مشخص شده است زنانی که سه بار در هفته تمرین هوازی انجام داده و این روند را تا هشت هفته تکرار کرده‌اند، پیشرفت چشمگیری در کاهش علائمی مانند خستگی، اختلال در تمرکز، سردرگمی و اکثر علائم این سندرم داشته‌اند.

این نوشته را از دست ندهید  ۱۱ علت طولانی شدن پریود

 ویتامین B6

در تعدادی از تحقیقات تاثیر این ویتامین جهت کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی ثابت شده است. مصرف ویتامین B6 و مکمل‌های گیاهی مانند گل مغربی یا پامچال شب می‌تواند به افراد مبتلا کمک کند.

تغییرات رژیم غذایی

ایجاد برخی تغییرات غذایی می‌تواند در کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی کمک کند. متخصصان توصیه می‌کنند در این دوره مصرف کافئین، قند و لبنیات کاهش یابد.

تغییر سبک زندگی

انجام فعالیت‌هایی جهت کاهش استرس مانند یوگا، ورزش و دوری از شرایط استرس‌زا در خانه و محل کار ممکن است به کاهش علائم PMS کمک کند.

با دیگران صحبت کنید

صحبت کردن درباره علائم و احساساتتان با شریک زندگی، خانواده و دوستان به آنها کمک می‌کند شرایط شما را درک کنند و بفهمند چرا ممکن است زمان سختی را بگذرانید. اگر آنها بدانند چه زمانی علائم شما آغاز می‌شود می‌توانید از حمایت‌هایشان بهرمند شوید.

قرص‌های ترکیبی ضد بارداری

استفاده از قرص‌های ترکیبی ضد بارداری یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای کنترل نوسانات هورمونی تخمدان است و اغلب در کاهش و حتی از بین بردن علائم PMS مفید است. برای دریافت این قرص‌ها حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

منبع
مثبت زندگی
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + نه =

دکمه بازگشت به بالا