روان

درباره افسردگی فصلی بیشتر بدانید

مثبت زندگی: با عقب رفتن ساعت‌ها و پایین آمدن دمای هوا هیچ شکی نیست که زمستان در راه است. برای برخی قدم زدن‌های طولانی، جمع شدن دور آتش و تماشای بارش برف کارهایی است که منتظرند در زمستان انجام دهند، با این حال برای برخی دیگر هیچ فصلی به اندازه زمستان بد نیست بخصوص برای کسانی که مبتلا به اختلال عاطفی فصلی یا SAD هستند.

اختلال عاطفی فصلی چیست؟

SAD  نوعی افسردگی است که هرساله و در زمانی خاص، معمولا در فصل زمستان تکرار می‌شود. به محض اینکه زمستان فرا می‌رسد برخی بیشتر احساس خستگی می‌کنند و انگیزه کمتری برای فعالیت‌های اجتماعی دارند. این اختلال به علت کمتر قرار گرفتن در معرض نور خورشید طی روزهای کوتاه زمستانی ایجاد می‌شود.

علائم SAD چیست؟

علائمی که نشان می‌دهند شما به اختلال عاطفی فصلی مبتلا هستید بسیار به علائم افسردگی شباهت دارند، با این تفاوت که فقط در فصل زمستان ظاهر می‌شوند مانند:

احساس ناخوشی که با آغاز فصل پاییز و زمستان شروع می‌شود

عدم علاقه به اجتماع

احساس ناامیدی

کمبود انرژی

تحریک پذیری

افزایش وزن (اغلب تمایل به کربوهیدرات‌ها افزایش می‌یابد)

افزایش خواب و خواب‌آلودگی روزانه

SAD

درمان SAD

در واقع هیچ درمانی برای این اختلال وجود ندارد اما شما می‌توانید با انجام فعالیت‌های زیر تا حدودی علائم SAD را کاهش دهید.

نور طبیعی را دریابید: در معرض نور طبیعی بودن می‌تواند به افراد مبتلا به SAD کمک کند. حتی روزهای زمستانی هم می‌توانند روشن باشند بخصوص در نیم‌روز؛ بنابراین برای قدم زدنی کوتاه بیرون بروید و لباس‌های رنگ روشن بپوشید تا نور طبیعی را بازتاب کنند.

این نوشته را از دست ندهید  معضلِ آزار جنسی کودکان؛ راه چاره چیست؟

ورزش: با اینکه غروب‌های زمستانی و روزهای سرد باعث می‌شود بخواهید خود را زیر لحاف گرم و نرم‌تان پنهان کنید اما بهترین کار در زمستان این است که ازلحاظ جسمی فعال باشید. ورزش خلق و خوی شما را بهتر می‌کند و انرژی‌تان را افزایش می‌دهد.

دوری از استرس: افراد مبتلا به SAD بیشتر احتمال دارد که در طول زمستان احساس افسردگی داشته باشند بنابراین سعی کنید استرس را از خود دور کنید. رویدادهای مهم زندگی‌تان را به جای زمستان در تابستان برنامه‌ریزی کنید و اگر افکارتان مشوش است مدیتیشن و یوگا را امتحان کنید.

خوب غذا بخورید: افراد مبتلا به SAD تمایل زیادی به مصرف کربوهیدرات دارند بنابراین به غذاهایی مانند ماکارونی، نان و سیب زمینی رو می‌آورند. با اینکه کربوهیدرات برای بدن ضروری است اما بهتر است آن را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل و همراه بامقدار زیادی میوه و سبزیجات مصرف کرد.

از جعبه نور استفاده کنید: پزشک شما ممکن است نور درمانی را تجویزکند. در این نوع درمان از جعبه نور استفاده می‌شود که نور خورشید را شبیه سازی کرده و کمبود نور در زمستان را جبران می‌کند. این دستگاه با نیروها و اندازه‌های مختلف موجود است و حداقل ۱۰ برابر لامپ‌های خانگی نوردهی دارد.

سفر: اگر استطاعتش را دارید مسافرت به محلی که آب و هوایش آفتابی‌تر است می‌تواند در درمان اختلال SAD بسیار موثر باشد. با این حال ابتدا با پزشک خود مشورت کنید چون ممکن است وضعیت شما پس از بازگشت به آب و هوای ابری محل زندگی‌تان، موقتاً بدتر شود.

این نوشته را از دست ندهید  افسردگی در نوجوانی چی هست و چی نیست؟
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − چهار =

دکمه بازگشت به بالا