زنانسلامت

بررسی تاثیر سن در بارداری؛ کی وقتشه؟

مثبت زندگی: به لطف روش‌های پیشگیری از بارداری و در دسترس بودن انواع روش‌های باروری، زوج‌ها امروزه کنترل بیشتری بر زمان باردار شدن خود دارند. اگر چه با روش‌های پیشگیری از بارداری، به تعویق انداختن بارداری امکان پذیر است اما باید بدانید که این کار بارداری را کمی سخت‌تر می‌کند.

به طور طبیعی افزایش سن، باروری را کم می‌کند و همچنین باردار شدن در سنین بالاتر ریسک مشکلات حاملگی را افزایش می‌دهد.اعلام بهترین سن به صورت دقیق و مطلق برای بارداری امکان پذیر نیست زیرا تصمیم‌گیری به عواملی مانند سن و آمادگی زوج‌ها برای والدین شدن نیز بستگی دارد. اگر سن شما 30 و یا 40 سال است به این معنا نیست که شما نمی‌توانید فرزند سالمی داشته باشید ولی احتمال باروری کمتر و ریسک مشکلات بارداری بیشتر خواهد شد. در ادامه درباره بهترین سن بارداری و نکاتی پیرامون آن خواهیم گفت.

دهه ۰ ۲

زنان بیشترین باروری و شانس باردار شدن را در دهه 20 سالگی تجربه می‌کنند. بانوان در این دوره بهترین کیفیت تخمک جهت باروری و کمترین ریسک ابتلا به مشکلات بارداری را دارند. در سن 25 سالگی، احتمال حامله شدن بعد از سه ماه تلاش کمتر از 20 درصد است.

دهه ۳۰

از سن 32 سالگی باروری شروع به کاهش می‌کند. بعد از 35 سالگی این روند کاهشی سرعت بیشتری به خود می‌گیرد.  زنان با حدود 1 میلیون تخمک به دنیا می‌آیند و در طول عمر خود از تعداد این تخمک‌ها کاسته می‌شود. در سن 37 سالگی فقط 25000 تخمک برای زن باقی می‌ماند. در سن 35 سالگی احتمال حاملگی بعد از سه ماه تلاش برای بارداری حدود 12 درصد می‌شود. همچنین احتمال سقط جنین و نقص‌های ژنتیکی بعد از 35 سالگی افزایش می‌یابد. از این سن به بعد ممکن است طی دوران بارداری و یا در زمان تولد نوزاد با مشکلاتی مواجه شوید. به همین علت، پزشک ممکن است برای شما و نوزاد، آزمایش غربالگری و تست‌های اضافی را پیشنهاد کند.

این نوشته را از دست ندهید  حمام آفتاب بگیرید اما نسوزید

دهه ۴۰

دهه 40 سالگی یک شیب تند برای کاهش قابلیت باروری زن محسوب می‌شود. در سن 40 سالگی احتمال باردار شدن بعد از 3 ماه تلاش برای بارداری، حدود 7 درصد است. با گذشت زمان کیفیت و کمیت تخمک‌ها کاهش می‌باید. در تخمک‌های قدیمی‌تر مشکلات کروموزمی وجود خواهد داشت که احتمال نقص‌های مادرزادی را افزایش می‌دهد.

بیشتر زنان در دوره 40 سالگی می توانند بارداری‌های سالم و موفقی داشته باشند اما در این زمان خطرات به طرز قابل توجهی افزایش می‌یابند. این خطرها شامل:

  • نیاز به زایمان سزارین
  • نوزاد نارس
  • نوزاد کم وزن
  • نقائص هنگام تولد
  • مرده‌زایی (جنین مرده به دنیا آوردن)
  • شرایط پزشکی مانند دیابت و فشار خون بالا در زنان بالای 35 سال متداول‌تر است. این دو مورد باعث مشکلاتی مانند دیابت حاملگی و پره اکلامپسی خواهد شد.

گزینه‌های باروری

اگر شما بیش از 35 سال سن داشته باشید و بیش از 6 ماه برای بارداری اقدام نموده ولی باردار نشده‌اید، احتمالا با مشکلات نازایی مواجه هستید. پزشک یا متخصص ناباروری می‌تواند به شما در پیدا کردن علت ناباروری کمک کند و راههای مناسب برای باردار شدن را پیشنهاد دهد. فناوری‌های کمک باروری (ART) می‌تواند به شما در باردار شدن کمک کند اما به طور کامل نمی‌توانند ناباروری و مشکلات ناشی از بالا رفتن سن را درمان کنند. پزشکان مشکلات باروری در زنان را با داروهای تحریک کننده تولید تخمک و یا تکنیک‌هایی مانند IVF درمان می‌کنند. اما شانس بارداری موفق با این روش‌ها با افزایش سن شما کاهش می‌یابد. یکی دیگر از گزینه‌های ممکن، تخمک اهدایی است که توسط اسپرم همسر بارور شده و سپس به رحم زن منتقل می‌شود.

این نوشته را از دست ندهید  چه خوراکی‌هایی بوی بد دهان را از بین می‌برند؟

فریز کردن تخمک

اگر شما در حال حاضر آمادگی برای باردار شدن ندارید ولی در سال‌های آینده تصمیم به انجام این کار دارید می‌توانید در سال‌های اوج باروری، تخمک خود را فریز کنید. دراین روش ابتدا شما داروهای هورمونی مصرف می‌کنید تا تولید تخمک تحریک شود. سپس تخمک‌ها بازیابی و فریز خواهند شد. آنها می توانند برای سال‌ها فریز شده باقی بمانند. سپس در زمانی که شما آمادگی بارداری داشته باشید، تخمک‌ها گرم می‌شوند و توسط اسپرم بارور می‌گردند. سپس جنینِ تولید شده، درون رحم شما ایمپلنت خواهد شد.

در نظر داشته باشید که فریز کردن تخمک ها، بارداری را تضمین نمی‌کند. حاملگی – حتی با تخمک‌های جوان – در سنین بالای 30 و 40 سال سخت‌تر خواهد بود. اما این روش به شما این امکان را می‌دهد که در هر زمان تخمک‌های سالم برای بارداری داشته باشید.

باروری مردان

باروری مردان نیز بر اثر بالا رفتن سن به مرور کاهش می‌یابد. اما این پروسه دیرتر اتفاق می‌افتد و از سن 40 سالگی آغاز می‌شود. پس از 40 سالگی، مردان دارای حجم کمتری مایع منی و تعداد کمتری اسپرم خواهند بود و اسپرم آنها قابلیت جابجایی کمتری خواهد داشت. سلول‌های اسپرم مرد پس از 40 سالگی، به احتمال بیشتری نسبت به مردان جوان‌تر دچار اختلالات ژنتیکی خواهد بود. هر چه سن مرد بیشتر باشد، احتمال باردار شدن زن کمتر خواهد بود و همسر او احتمال بیشتری برای سقط جنین – صرف نظر از سن زن – خواهد داشت. این بدان معنا نیست که مردان پس از 40 سالگی نمی‌توانند پدر شوند بلکه به این معناست که شرایط برای بچه‌دار شدن برای آنها سخت‌تر خواهد شد.

این نوشته را از دست ندهید  غذاهایی که شما را گرسنه‌تر می‌کنند

منبع
کودک تک
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 1 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا