بدانیممنطقه آزاد

با این چند نشانه دروغگوها را بشناسید

مثبت زندگی: وقتی کلمه «دروغ‌گویی» به گوش‌تان می‌رسد، اولین تصویری که در ذهن‌تان نقش می‌بندد، چه تصویری است؟ پاسخ این سوال میان بسیاری از مردم مشترک است. خیلی‌ها می‌گویند یاد پینوکیو می‌افتیم با دماغی که دراز شده. اما دنیای واقعی با دنیای کارتون‌ها و انیمیشن‌ها و قصه‌ها فرق می‌کند.

بسیار پیش آمده که به هنگام صحبت کردن کسی در جلسه‌ای خصوصی، رسمی یا حتی دوستانه، همه زیر لب یا توی دل‌شان بگویند: باز بلوف زدن‌هایش شروع شد. گاهی حتی،  یک نفر در جمع به دوستی که آن‌سوی اتاق نشسته چشمکی می‌زند به این نشانه که باز هم دروغ گفتن‌های فلانی شروع  شد. اما خب همیشه که دروغ‌گوها نشانه‌های این‌چنینی ندارند و از سوی دیگر رابطه ما با بعضی‌ها آن‌قدر زیاد نیست تا به دروغ‌گفتن‌هایشان پی ببریم و عادت کرده باشیم. گاهی یک نفر را فقط یک بار یا دو بار می‌بینم و قرار است حرف‌هایش زمینه‌ای شود برای آشنای بیشتر، شروع یک کسب‌وکار و شراکت و هزار بهانه با هم بودن و…

مثبت زندگی در این مقاله قرار است نشانه‌هایی را به شما یاد بدهد که بیشتر افراد دروغگو با خودشان یدک می‌کشند و هر قدر هم تلاش می‌کنند نمی‌تواند هنگام دروغ گفتن بدنشان را وادار کنند تا این واکنش‌های غیرارادی را انجام ندهند. همراه ما باشید…

مقاله‌ای که می‌خوانید برگرفته از کتاب «زبان بدن دروغگو‌ها» به قلم دکتر «لیلیان گلاس»، تحلیلگر رفتاری و متخصص زبان بدن است. تحلیل‌گری که با FBI در تشخیص علائم فریبکاری همکاری می‌کند.

دروغگو خیلی سریع حالت سرش را تغییر می‌دهد

وقتی از کسی سوالی می‌پرسید و توقع دارید خیلی سریع به سوال‌تان پاسخ دهد، به سر و صورتش نگاه کنید. اگر  سریع و بدون معطلی حالت سرش را تغییر داد، بدانید که دروغ می‌گوید. «گلاس» می‌نویسد: «سر دروغگو به عقب می‌رود، خم می‌شود یا به یک طرف دیگر متمایل می‌شود.»

این نوشته را از دست ندهید  تاثیرات اجتماعی اسباب‌بازی‌های جدید
نشانه‌های فرد دروغگو

اطلاعاتی که می‌دهد، بیش از اندازه است

گلاس در کتابش می‌نویسد: «وقتی کسی به‌طور مرتب به شما اطلاعات می‌دهد – اطلاعاتی که از او درخواست نکرده‌اید، احتمالش زیاد است که آن فرد به شما دروغ بگوید. دروغگوها اغلب زیاد حرف می‌زنند به این امید که با حرافی و وراجی، دیگران حرف‌شان را باور کنند و قبولشان داشته باشند.»

دستش را جلوی دهانش می‌گیرد

این رفتار شایع‌ترین رفتاری است که دروغگوها از خودشان نشان می‌دهند. وقتی سوالی از کسی می‌پرسید و فرد دوست ندارد به سوال شما پاسخ دهد، به صورت غیرارادی دستش را روی دهانش می‌گذارد. وقتی بزرگسالان دست خود را روی دهان‌شان می‌گذارند، یعنی نم پس نمی‌دهند به زبانی خودمانی آن‌ها با این کار زیپ دهان خود را می‌کشند.

جابه‌جای مداوم پاها

یکی دیگر از نشانه‌های فرد دروغگو همین است. در واقع کسی که دروغ می‌گوید با جابه‌جایی مداوام پاهایش به شما می‌گوید اضطراب دارم! البته تکان دادن پاها علت دیگری هم دارد؛ «فرار از موقعیت» پس اگر کسی هنگام صحبت کردن مدام پاهایش را تکان داد و یک ثانیه هم آرام نبود، بدانید که شنونده حرف‌های یک دروغگو هستید.

انگشت اشاره‌ام را ببین!

این عادت تکرارنشدنی فرد دروغگوست! در واقع فردی که دورغ می‌گوید حالت تدافعی به خودش گرفته؛ برای همین انگشت اشاره‌اش را به سمت دیگری نشانه می‌برد. وقتی آدمی به شما دروغ گفته و مچش را گرفته‌اید، حالت دفاعی به خود می‌گیرد، سعی دارد تا اوضاع را به نفع خود و به ضرر شما برگرداند. دروغگو عصبانی می‌شود؛ چون مچش را گرفتید و فهمیدید که دروغ می‌گوید.

نشانه‌های فرد دروغگو

 پلک نمی‌زند و به شما نگاه خیره می‌کند

یادتان هست قدیم‌ترها وقتی پدر یا مادر می‌خواستند بفهمند که دروغ می‌گوییم یا راست، می‌گفتند: به چشممان نگاه کن و راستش را بگو؟ دروغ‌گوهای حرفه‌ای یاد گرفته‌اند که برای فریب دیگران، به وقت دروغ گفتن زُل بزنند به طرف مقابل و پلک نزنند. پس فریب نخورید! برخلاف باورهای قدیمی، وقتی کسی حقیقت را می‌گوید، اغلب چشم‌های خود را به اطراف می‌گرداند و حتی ممکن است هر‌از‌گاهی به جای دیگری نیز نگاه کند. اما در مقابل دروغگوها نگاهی سرد و خیره را برای کنترل و ترساندن به کار می‌برند.

این نوشته را از دست ندهید  ۲۰ نکته طلایی برای حفظ امنیت حساب‌های بانکی

ناحیه‌ی آسیب‌پذیر بدنش را می‌پوشاند

شاید این نشانه را تا به حال نشنیده باشید. اما گلاس در کتاب خود در این‌باره هم نوشته: «این نواحی می‌تواند گلو، سینه، سر یا شکم باشد. به اقتضای شغلم به عنوان مشاور وکلا، اغلب در دادگاه‌ها این رفتار را دیده‌ام. همیشه وقتی متهم دست خود را روی گلویش می‌گذارد، مطمئن می‌شوم که شهادت شاهد، اعصاب متهم را نشانه گرفته است. من تا وقتی در FBI کار نمی‌کردم، کاربرد بالقوه‌ی این رفتار را هرگز متوجه نشده‌بودم».

گرد آورنده
ازغوان مشتاق
منبع
مثبت زندگی
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =

دکمه بازگشت به بالا