انتخاب سردبیرتغذیه

آشنايي با ويژگي‌هاي تغذيه‌اي «كلرلا»، معروف‌ترين جلبك خوراكي

دكتر شادي پارسا - متخصص تغذيه و رژيم‌درماني

مثبت زندگی: امروزه استفاده از نوع خاصي از جلبک‌هاي دريايي به نام کلرلا به‌عنوان غذايي کامل حاوي پروتئين، تمام اسيدآمينه‌های ضروري، ويتامين‌ها، موادمعدني، اسيدهاي چرب غيراشباع امگا و کلروفيل به‌عنوان عصاره سلامت در بسياري از كشورهاي پيشرفته دنيا مرسوم شده است. جلبک‌هاي دريايي که امروزه به صورت پودر در دسترس بيماران قرار مي‌گيرد، در واقع دارو نيستند؛ بلکه تکميل‌کننده رژيم غذايي افراد هستند که هم براي ارتقاي سلامتي و هم براي تسريع بهبود بيماري‌ها مفيد است.

کلرلا براي بسياري از بيماران نظير مبتلايان به کوليت، ديابت و چاقي مفيد هستند زيرا در اين شرايط حمايت تغذيه‌‌ای از بيماران و تلاش در جهت تغيير سبک زندگي آنها بسياري ضروري است و استفاده منظم از کلرلا در اين جهت يکي از فاکتورهاي تاثيرگذار تلقي مي‌شود. براساس مقالات علمی، محققان خواص بسیاری برای كلرلا برشمرده‌اند كه از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:

1- بررسی‌های متعددی در اروپا، آمریكا و ژاپن نشان داده است كه كلرلا به بدن كمك می‌كند تا سموم شیمیایی و فلزات سنگین موجود در خون راحت‌تر از بدن دفع شوند.

2- به دلیل تامین ریزمغذی‌های موردنیاز بدن و همچنین كمك به بهبود بافت‌های مغز، در بهبود فرایند ترك اعتیاد بیماران بسیار مفید و تاثیرگذار است.

3- میزان بالای كلروفیل آن برای بهبود وضعیت دستگاه گوارش و رفع یبوست موثر است؛ همچنين كلروفيل در درمان كم‌خوني نوع هيپوكروم موثر است.

4- كلرلا با تقویت سیستم دفاعی بدن، مانع از اخلال ویروس‌ها و باكتری‌های مضر در بدن می‌شود.

5- ‌ید و آهن موجود در آن در عملكرد درست غده تیروئید موثر است.

این نوشته را از دست ندهید  بهترین کباب‌های ترکی؛ ۱۰ کباب ترکی معروف در دنیا

6- كلرلا حاوی مقادیر قابل‌توجهی آنتی‌اكسیدان است. آنتی‌اكسیدان‌ها نقش تعیین‌كننده‌ای در پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها نظیر سرطان دارند.

7- به شادابی و رنگ طبیعی مو كمك می‌كند. همچنین در كنترل ریزش مو بسیار موثر است.

8- برای سلامت پوست مفید است و پوست را در ترمیم عوارض اشعه ماوراء‌بنفش خورشید یاری می‌دهد.

کلرلا براي بسياري از بيماران نظير مبتلايان به کوليت، ديابت و چاقي مفيد هستند زيرا در اين شرايط حمايت تغذيه‌‌ای از بيماران و تلاش در جهت تغيير سبک زندگي آنها بسياري ضروري است و استفاده منظم از کلرلا در اين جهت يکي از فاکتورهاي تاثيرگذار تلقي مي‌شود.

9- دارای درصد بالایی از انواع پروتئین و اسیدهای آلی ضروری است.

10- چربي كلرلا بسيار اندك و كم‌كالري است. از سوی دیگر با كنترل اشتها، در كنترل وزن بدن مفید است.

11- كلرلا غني از فيبر است، به همین جهت برای كنترل وزن و بهبود دستگاه گوارش مناسب است.

12- تحقيقات حاكي از آن است كه افزايش سطح پروتئين آلبومين در خون با استفاده مرتب از كلرلا ميسر است. آلبومين يكي از با ارزش‌ترين عوامل انتقال ويتامين‌ها، املاح معدني، اسيدهاي چرب غيراشباع، هورمون‌ها و ساير مواد و تركيبات با ارزش در كل سيستم بدن است.

13- كلرلا داراي خاصيت ضد تومور و ضد التهاب است و خصوصا در سنين بالا و كهولت، يكي از برترين تقويت‌كننده‌هاي رشد سلولي و كسب سلامتي در انسان است.

14- كلرلا در كنترل قند خون و كلسترول موثر است.

15- تحقیقات بالینی بر ثمربخش بودن كلرلا در بیماران مبتلا به كبد چرب اذعان دارد.

این نوشته را از دست ندهید  مسمومیت با نور خورشید و تفاوت آن با آفتاب‌زدگی
گرد آورنده
دكتر شادي پارسا
منبع
مثبت زندگی
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + بیست =

دکمه بازگشت به بالا