روان

۵ روش برای ذهن‌تکانی بهاری!

مثبت زندگی: داشتن ذهنی روشن و پاک‌، برای سلامتی و توانایی دیدن فرصت‌های جدید در زندگی‌مان، حیاتی و ضروری است. یکی از مطالعاتی که اهمیت این موضوع را به روشنی نشان می‌دهد؛ توسط محققان دانشگاه کارولینای شمالی آمریکا انجام شده است. در این تحقیق تاثیر احساسات مثبت بر مغز مورد آزمایش قرار گرفت که ما نیز در این مقاله به شرح آن می‌پردازیم.

در این پژوهش داوطلبان به ۵ گروه تقسیم شدند؛ برای هرکدام از این گروه‌ها کلیپ‌های مختلفی نمایش داده شد تا محققان بتوانند احساسات شرکت‌کنندگان را تحلیل کنند. گروه اول عکس‌هایی را که احساس شادی را ایجاد می‌کنند، دیدند. گروه دوم عکس‌هایی را مشاهده کردند که احساسات مربوط به رضایت و خرسندی را تحریک می‌کرد. به گروه سوم عکس‌های خنثی و به گروه چهارم عکس‌هایی که محرک خشم و ترس بودند را نشان دادند.

سپس به هر یک از شرکت‌کنندگان برگه‌ای با ۲۰ خط خالی داده شد که ابتدای هر خط عبارت «من می‌خوام…» نوشته شده بود. افرادی که عکس‌های خشم و ترس به آنها نشان داده شده بود کمترین پاسخ را در این برگه نوشتند در مقابل شرکت‌کنندگانی که عکس‌های حاوی احساسات شادی یا رضایت را دیده بودند، به طور قابل توجهی جملات بیشتری نوشته و تمایل داشتند کارهای بیشتری نیز انجام دهند. افرادی که عکس‌های خنثی را دیده بودند نیز جایی بین این دو دسته قرار گرفتند.

قدرت مثبت اندیشیدن

احساسات مثبت،‌ حس اینکه امکانات و شانس بیشتری در زندگی دارید را افزایش می‌دهند و ذهن‌تان را بازتر می‌کنند و به نوبه خود باعث می‌شوند مهارت‌های جدیدی در خود ایجاد کرده و منابعی را گسترش دهیم که به سایر حوزه‌های زندگی‌مان ارزش می‌دهند. بنابراین حالا که فصل بهار پیش روی ماست و همه چیز برای نو شدن مهیاست، بهترین زمان برای پاک کردن ذهن‌مان از دلهره‌های ذهنی و افکار منفی نیز فرا رسیده است. به این ترتیب خواهیم توانست پتانسیل‌های اطرافمان را ببینیم و محیطی سالم را برای ذهن‌مان ایجاد کنیم. برای دستیابی به این شرایط ۵ روشی که در ادامه به آنها می‌پردازیم را بخوانید:

این نوشته را از دست ندهید  آدم‌های کوسه‌ای، آدم‌های دلفینی؛ شما کدامید؟

از اخبار منفی جدا شوید

این روزها به اخبار بسیاری دسترسی داریم و با توجه به اینکه آژانس‌های خبری از اینکه اخبار غم‌انگیز و ترسناک بیشتر می‌‌فروشند؛ کاملا آگاهند، با خبر نشدن از فجایعی که در دنیا رخ می‌دهد تقریبا ناممکن است. نتیجه قرار گرفتن در چنین شرایطی این است که حس تباهی و ناامیدی در ما ایجاد می‌شود؛ حسی که آن را به زندگی روزمره‌مان گره می‌زنیم، مدام افکار منفی خواهیم داشت و منتظریم اتفاقات بدی برایمان بیفتد. بنابراین بسیار مهم است که تلاش کنید قدرت انتخاب محتواهای رسانه‌ای را در خود ایجاد کنید، انتخاب کنید که چه ببینید،‌ چه بخوانید، چه بشنوید و زمان‌تان را صرف چه چیزی کنید.

می‌توانید کتاب‌های مثبتی را به طور آنلاین بخوانید تا با اخباری که این طرف و آن طرف می‌شنوید تعادل ایجاد کنید. اخبار مثبت را در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید و به یاد داشته باشید ذهن و حال و احوالتان، می‌تواند تحت تاثیر ورودی‌های اطراف قرار بگیرد بنابراین در میان رگبار اخبار بد به خودتان زنگ تفریح روانی بدهید.

مکالمه‌‌های ذهنی خود را تغییر دهید

هیچکس به اندازه‌ای که شما با خودتان صحبت‌ می‌کنید، با شما حرف نمی‌زند. باید یاد بگیرید الگوهای افکار منفی و خودآزاری‌های موجود در ذهن‌تان را شکار کرده و با آنها مبارزه کنید. شاید فکر کنید حرف زدن درباره این موضوع راحت‌تر از عمل کردن به آن است. اما به آرامی تغییر خواهید کرد اگر افکاری مانند «من به اندازه کافی خوب نیستم» یا «همیشه اتفاقات بد برای من می‌افتد» را به دام بیندازید و خود را به چالش بکشید تا بفهمید این افکار درست هستند یا نه. چنین تمرینی تفاوت چشمگیری را در زندگی‌تان ایجاد می‌کند.

این نوشته را از دست ندهید  راه‌های کنترل خشم - قسمت ۱

روی کاغذ بنویسید

یک راه عالی برای پاک کردن ذهنتان این است که مسائل را روی کاغذ بنویسید. این نظم و سازماندهی به شما کمک می‌کند قرارهای ملاقات را به یاد داشته باشید. از طرفی نگه داشتن لیست کارها در سرتان، باعث می‌شود موضوعاتی که با آنها سر و کله می‌زنید مدام در ذهنتان بچرخند و آزارتان دهند. بنابراین خارج کردن افکار از سر و قرار دادن آنها در محلی امن که بتوانید در زمان مناسب با آنها مقابله کنید، روشی عالی برای پاک کردن ذهنتان از مسائل غیرضروری است.

برای برقراری ارتباط با دیگران زمان بگذارید

حمایت‌های اجتماعی تاثیر مهمی در سلامت جسمی و روحی ما دارند، بنابراین مطمئن شوید که با اطرافیانتان ارتباط برقرار می‌کنید. همه ما زندگی پرمشغله‌ای داریم اما اولین برنامه‌ای که باید بچینید این است که دوستان و خانواده‌تان را ببینید. ملاقات این افراد به اندازه کار یا سایر برنامه‌های زندگی‌تان اهمیت دارد. دیدن یک دوست، خندیدن و به اشتراک گذاشتن افکار و احساسات با او؛ تاثیر شگفتی در بهبود زندگی شما دارد.

در لحظه زندگی کنید

یک ذهن بهم ریخته اغلب با نگرانی درباره آینده یا جدا نشدن از گذشته، سر و کله می‌زند. بنابراین باید آگاهانه تلاش کنید که افکارتان متوجه «حالا» باشند. نگه داشتن ذهنتان در اکنون به شما کمک می‌کند نه تنها روی آنچه که مهم است تمرکز کنید بلکه بفهمید واقعا چه مسائلی را می‌توانید کنترل کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =

دکمه بازگشت به بالا