تغذیه

کودکان به چه مقدار قند نیاز دارند؟

مثبت زندگی: هیچ شکی نیست با وجود نوشیدنی‌های پر از شکر و غلات شیرین صبحانه، کودکان امروزی بیش از اندازه قند دریافت می‌کنند. تحقیقات اخیر هشدار می‌دهد میزان قندی که کودکان در محدوده سنی ۱۰ ساله مصرف می‌کنند، برابر با مقداری است که برای جوانان ۱۸ ساله توصیه شده است.

اما چه میزان قند برای کودکان بیش از اندازه است. چگونه می‌توان مصرف روزانه آنها را کنترل کرد؟ در ادامه پیشنهادهای متخصصان تغذیه برای والدین را مطالعه می‌کنید.

مصرف چه مقدار قند مناسب است؟

طبق گزارش انجمن بهداشت عمومی انگلستان، حداکثر میزان قندی که برای استفاده روزانه کودکان توصیه می‌شود به سن آنها بستگی دارد و مطابق با مقادر زیر است:
چهار تا ۶ ساله: ۱۹ گرم یا پنج قاشق غذاخوری
هفت تا ۱۰ ساله: ۲۴ گرم یا ۶ قاشق غذاخوری
۱۱ ساله و بالاتر: ۳۰ گرم یا هفت قاشق غذاخوری

خطرات استفاده بیش از اندازه از قند

مقادیر متعادل و مناسب قند هیچ آسیبی به بدن وارد نمی‌کند اما چاقی و اضافه وزنی که در جوامع امروزی دیده می‌شود نشان دهنده این است که اکثر ما بخصوص کودکان؛ بیش از اندازه قند مصرف می‌کنیم. استفاده بیش از اندازه از قند خطرات کوتاه و طولانی‌مدتی برای سلامتی آنها به دنبال دارد.


قند نه‌تنها هیچ ارزش تغذیه‌ای ندارد بلکه باعث می‌شود کالری بیشتری نیز دریافت کنیم. به این معنی که مصرف بیش از اندازه قند موجب اضافه وزن می‌شود و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها را افزایش می‌دهد.


شواهدی قطعی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد خطر استفاده از قند بیشتر از کالری موجود در آن است بنابراین خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش می‌دهد، همچنین بی‌شک قند عامل مهمی در پوسیدگی دندان‌ها است.

این نوشته را از دست ندهید  ویتامین‌‌هایی که نمی‌گذارند چاق شوید


جانشین کردن قند با خوراکی‌های سالم

به دلیل خطرات ناشی از استفاده بیش از اندازه قند، باید به کودکان کمک کرد که تدریجا مصرف آن را کاهش دهند. چند راه آسان برای کاهش میزان قند مصرفی کودکان وجود دارد که باعث می‌شود طعم لذت‌بخش خوراکی‌های شیرین از زندگی کودکان حذف نشود از جمله:

_ به جای نوشیدنی‌های گازدار که پر از قند هستند، کودکان را عادت دهید از آب یا آبمیوه‌های طبیعی بدون شکر استفاده کنند. می‌توانید آبمیوه را با آب گازدار مخلوط کنید تا رقیق‌تر شود.

_ کیک و بیسکویت را با یک خوراکی حاوی قند کمتر جایگزین کنید مانند بیسکویت‌های بدون قند یا نان مالت و به جای استفاده از مارمالاد و مربا با نان، سعی کنید از تکه‌های موز یا پنیر کم‌چرب استفاده کنید.

_ برچسب‌های ارزش تغذیه هر محصول را چک کنید. تا بتوانید غذایی با قند کمتر انتخاب کنید.

_ اگر خودتان شیرینی می‌پزید سعی کنید نصف شکر توصیه شده در دستور پخت را استفاده کنید. کنسروهای میوه‌ای که در آب میوه نگهداری می‌شوند را با شربت جایگزین کنید.

_ اگر از غلات صبحانه استفاه می‌کنید محصولی را انتخاب کنید که تماما از گندم تهیه شده است. از غلات حاوی شکر و عسل چشم‌پوشی کنید.

منبع
مثبت زندگی
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 3 =

دکمه بازگشت به بالا