چگونه شادتر باشیم…

0
118
مثبت زندگی

مثبت زندگی: با وجود شرکت‌هایی که مشاغلی چون مدیر شادمانی دارند و کتاب‌های خودیاری که مدام پر‌فروش‌تر می‌شوند، شادی و خوشبختی کسب‌و‌کار بزرگی شده اما گاهی احساس می‌کنیم که این صنعت خوشبختی است که در‌به‌در دنبال ماست به‌جای اینکه ما در پی یافتن راه خود برای خوشنودی و شادکامی باشیم.

در اینجا چند درس زندگی برای شادی از زبان افرادی که باورهای متفاوتی را دارند نقل می‌کنیم تا شاید به دست آوردن دوباره شادی و خوشحالی کمک کنند.

۱. از شبکه‌های اجتماعی فاصله بگیرید

اسنا اونیل، شخصیت معروف اینترنتی اهل استرالیا، به نظر می‌رسید همه آنچه می‌خواست را داشت، حدود یک میلیون فالوور در شبکه‌های اجتماعی و قرارداد‌‌های مدل بودن که از همه‌ طرف به سویش سرازیر بود اما او به طور علنی اعلام کرد که از اینستاگرام بیرون خواهد رفت چون هیچ‌کدام از این چیزها او را خوشحال نمی‌کند.

در واقع، با اینکه «در اوج» بود گفت که هرگز تا این حد «احساس بدبختی» نکرده است. مارکو لاکوبونی، استاد روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه کالیفرنیا UCLA می‌گوید که این طبیعی ‌است که ما آنچه دیگران دارند را بخواهیم، چون ما دارای «عصب‌های آینه‌ای» هستیم و آنها ما را وا‌می‌دارند که چنین باشیم. اگر نتوانیم خود را با بُت‌های‌مان مطابقت دهیم، احساس سر‌خوردگی و شکست می‌کنیم.

نیازی نیست همان کاری که اسنا کرد را بکنیم و برای همیشه از شبکه‌های اجتماعی خارج شویم فقط اگر می‌توانیم گاهی به عصب‌های آینه‌ای‌مان استراحتی بدهیم و کمتر به اینستاگرام سر بزنیم.

۲. بیشتر بخوابید

چرت‌های کوتاه نقش مهمی در شادمان بودن دارد. ما به راحتی از خواب خود صرف‌نظر می‌کنیم، اما خواب کافی به طور چشمگیری سطح شادمانی ما را بالا می‌برد. در تحقیقی که دانیل کانمن و آلن ب. کروگر در زمینه تندرستی و شادمانی انجام دادند، دریافتند که ارتباط مستقیمی میان کیفیت خواب و خوشبختی و شادمانی کلی وجود دارد.

سعی کنید به مدت یک یا دو هفته در ساعت مشخصی به رختخواب بروید و تلاش کنید که به هیچ‌وجه پس از آن ساعت بیدار نمانید. آیا این کار تغییری در خلق‌و‌خوی شما ایجاد کرد؟ اگر چنین بود تلاش کنید برای همیشه از این برنامه خواب پیروی کنید. کم‌کم شب زود خوابیدن عادت‌تان می‌شود و احساس شادکامی به سوی شما باز‌می‌گردد.

۳. درستکار باشید

می‌گویند اگر گناه نکنیم، دلیلی برای عذاب ‌وجدان و احساس گناه وجود نخواهد داشت. در نتیجه می‌گویند درستکاری کلید شادمانی و خوشبختی است!

لیز گلوین محقق از دانشگاه رویال هالووی برای عده‌ای دوره فشرده درستکاری و وارستگی راه ‌انداخت. او می‌گوید که آنچه ضرورت دارد این است که هر فرد دریابد منطق نهفته در هر گونه بدرفتاری و کار ناشایست چیست و به آن رسیدگی کند.

لیز می‌گوید: «تنها راه یافتن راهی به سوی شادمانی و نیکبختی این است که با خودمان در مورد مواردی که از اصول اخلاقی‌مان سر‌پیچی کرده‌ایم، صادق و روراست باشیم. چه چیزی باعث می‌شود که خیانت کنیم؟ یا در نوشیدن افراط کنیم؟ یا دست روی کسی بلند کنیم؟ اگر دلیل این کارها را دریابیم، می‌توانیم رفتارمان را عوض کنیم. اگر به فلسفه این کار باور داشته باشیم، اصل این است که بدون درستکاری و وارستگی، شادمانی و خوشبختی ممکن نیست.»

۴. چیزی پیدا کنید که شور و اشتیاق‌تان را بر‌انگیزد

یک استاد قدیمی می‌گفت:«اینکه بدانم به کجا می‌روم و هدفم در زندگی چیست نقطه مهم زندگی من است. تمام ماجرا این است که کجا و چطور آدمی می‌خواهی باشی؟ وقتی این را دریابی، می‌توانی سفر زندگی را ادامه دهی و این سفری خواهد بود سرشار از هیجان و شور و اشتیاق چون می‌توانی نورو روشنی را در انتهای راه ببینی.»

هدف داشتن ما را شادمان می‌کند. پس «شور و اشتیاق» در زندگی‌مان بیافرینیم و با اراده، هدف زندگی خود را پی بگیریم.

۵. خود را فراموش کن

آیا خوشبختی و شادمانی واقعی با نابود کردن نفس به دست می‌آید؟ «هنر زندگی شادمانه آگاهی از بودن است.» گل سرخ از خاک و نور خورشید و کود ساخته شده و ما و همه آدم‌هایی که در هر لحظه از زندگی با آنها برخورد می‌کنیم، از غذا و آبی که مصرف می‌کنیم، ساخته شده‌ایم. تلاش کنیم خود را قطعه کوچکی از پازل بزرگ جهان بدانیم. این فکر شما را شادمان‌تر نمی‌کند؟

۶. رنج را بپذیرید

اهمیت پذیرش رنج را برای شادمانی و خوشبختی یاد بگیریم. مطمئن باشید در پس هر سختی و رنجی شادمانی‌ای نهفته است که به احتمال زیاد خودمان از آن بی خبریم. برای درک این حس زیبا هم که شده باید با رنج‌ها کنار بیاییم چون آنها بخشی جدانشدنی از زندگی انسان بوده، هستند و خواهند بود. تنها باید نگاهمان را بر آنها طور دیگری کنیم تا پذیرششان ساده‌تر باشد.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

16 − 11 =