پوست و موزیبایی

چرا نمی‌توانیم بوی خودمان را حس کنیم؟

مثبت زندگی: شما می‌توانید بوهای بسیاری را حس کنید مثل بوی چمن‌های تازه کوتاه شده، بوی پیتزای لذیذی که از رستوران به خیابان راه پیدا کرده و یا حتی بوی آزار‌دهنده کفش‌های کتانی برادرتان وقتی در یک روز گرم تابستانی از باشگاه به خانه بر‌می‌گردد! در حقیقت طبق تحقیقات محققان بینی شما می‌تواند یک تریلیون بو را تشخیص دهد!

با وجود اینکه بینی شما چنین قابلیتی دارد اما ممکن است حتی نتوانید بوی بد زیر بغل خود را حس کنید! دانشمندان به چنین وضعیتی خستگی بویایی می‌گویند که در آن بینی انسان بوهای آشنا را نادیده می‌گیرد و آنها را تشخیص نمی‌دهد. باور کنید یا نه خستگی بویایی ویژگی خوبی است به این ترتیب شما از غذاهایی که باعث می‌شود بوی بدی بدهید دوری خواهید کرد.

طبق پژوهش‌های محققان، بینی انسان‌ها بوهای آشنا و همیشگی را فیلتر می‌کند تا بتواند بو‌های جدید وعجیب را تشخیص دهد، مانند بوهایی که ما را از وجود خطرات مطلع می‌کنند (مثل بوی سوختن) و یا حتی بوهایی که به احساس گرسنگی مربوط هستند (مثل بوی پیتزا).

وقتی این بوها در هوا جریان پیدا می‌کنند، گیرنده‌های بویایی در بینی ما اجزای شیمیایی منحصر به فرد آنها را تشخیص و سیگنا‌ل‌های الکتریکی را به لوب پیشانی مغز ارسال می‌کنند، سپس ما تصمیم می‌گیریم که باید از منبع بو فرار کنیم (مثلا در آتش‌سوزی‌ها) و یا باید به آن نزدیک شویم (مثلا یک غذای لذیذ).

اگر حس بویایی شما مملو از بوی بدن‌تان و یا بوهای استاندارد شود ممکن است نتوانید بوهای مهم‌تر را تشخیص دهید. البته راه‌هایی وجود دارد که به کمک آنها می‌توانید بفهمید بوی بدن‌تان آزار دهنده است یا نه. یکی از راه‌ها این است که لباس خود را از تن درآورید به جای پوست‌تان آن را ببویید. همچنین می‌توانید پوست سرتان را با سر انگشتانتان بمالید و سپس با بوییدن انگشتان بفهمید بوی بدنتان ناخوشایند است یا نه. برای چک کردن بوی نفس‌هایتان نیز مچ خود را لیس زده و بعد از یک ثانیه ببویید. البته راه‌ مطمئن‌تری نیز وجود دارد مانند: به نظافت شخصی‌تان بیشتر اهمیت دهید!

این نوشته را از دست ندهید  وقتی دندان می‌میرد!
گرد آورنده
الهام حیدر طجری
منبع
مثبت زندگی
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 9 =

دکمه بازگشت به بالا