انتخاب سردبیرتغذیهسلامت

نگاهی به نقش پروتئین‌ها در پیشگیری از بیماری‌های قلبی

دکتر سعید یزدان‌خواه - فوق‌تخصص بیماری‌های قلبی و عروقی - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز

مثبت زندگی: از جمله متداول‌ترین سوالات افراد جامعه از متخصصان قلب و عروق، تاثیر استفاده از پروتئین‌ها و آثار آنها در جلوگیری از ایجاد بیماری‌های قلبی است. در پاسخ به این سوال باید گفت که استفاده از برخی پروتئین‌ها مانند شیر و سایر محصولات لبنی دیگر به علت کم کردن اشتها نسبت به سایر موادغذایی دیگر به صورت طبیعی به کاهش وزن کمک کرده و موجب کاهش فشارخون یا عدم ابتلا به این عارضه در استفاده‌کنندگان از این موادغذایی مي‌شود.

علاوه‌براین، مصرف مواد غذایی پروتئینی میزان چربی خون را در بدن به نحو محسوسی کاهش می‌دهد، از ابتلای فرد به دیابت جلوگیری کرده و احتمال بروز سکته مغزی و درصد ابتلا به بیماری‌های عروق کرونری قلب را کاهش می‌دهد. به ‌طور کلی باید گفت دیدگاه دانشمندان درباره استفاده از مواد لبنی پاستوریزه‌شده (آن هم به صورت هدفمند) تاثیر مناسبی در تعدیل خصایص روانی و جسمانی بیماران مبتلا به مشکلات عروقی داشته است. از دیگر سو نباید از نقش موثر گوشت سفید آبزیان دریایی و سبزیجات در کاهش احتمال ابتلای افراد به بیماری‌های قلبی غافل شد؛ زيرا این موادغذایی حاوی هزاران ماده معدنی از جمله کلسیم هستند. تحقیقات انجام‌شده توسط کارشناسان تغذیه بیانگر آن است که مصرف گوشت سفید آبزیان دریایی موجب کاهش بروز سکته قلبی می‌شود. از سوی دیگر استفاده از گوشت سفید آبزیان دریایی، تری‌گلسیرید خون، فشارخون و سایر التهابات قلبی و عضلانی را در حد متعادلی نگه می‌دارد و خطر ابتلا به مشکلات کرونری را کاهش می‌دهد.

از مصرف غذاهای سالم غفلت نکنید

از پرسش‌های مهم دیگر می‌توان به نقش نوشیدنی‌های گرم و غلات طبیعی در کاهش یا عدم ابتلای فرد به سکته‌های مغزی و قلبی اشاره کرد. در پاسخ به این پرسش باید گفت تحقیقات پژوهشگران قلب و عروق آمریکا بیانگر آن است که استفاده مکرر افراد جامعه از نوشیدنی‌های گرم همچون قهوه و چای سبز و سایر نوشیدنی‌های گرم (به استثناي نوشیدنی‌های گرمی که حاوی مقادیر زیادی مواد پر کلسترول در ترکیب مواد اولیه‌شان هستند) موجب کاهش کلسترول و پایین آمدن فشارخون می‌شود؛ براي مثال نوشیدن قهوه تلخ، چهار نوبت در شبانه‌روز، موجب کاهش ابتلای اشخاص استفاده‌کننده از این نوشیدنی‌ها به دیابت می‌شود. علاوه‌براین استفاده از نوشیدنی‌های سنتی همچون چای سبز، حداقل سه فنجان در شبانه‌روز، کاهش خطر ابتلا به کلسترول و نیز کاهش خفیف خطر سکته‌های مغزی و دیابت را در اشخاصی تسهیل می‌کند که از این نوشیدنی‌ها استفاده می‌کنند. درخصوص مصرف کربوهیدرات‌ها هم باید گفت براساس تحقیقات انجام‌شده، مصرف مداوم میوه‌ها و حبوبات، خطر ابتلا به گرفتگی شریان‌های عروق کرونری قلب را در افراد جامعه کاهش داده یا از بین می‌برد.

 

این نوشته را از دست ندهید  نشانه‌های ریه آلوده و راه‌های پاک‌سازی آن

 

گرد آورنده
دکتر سعید یزدان‌خواه
منبع
مثبت زندگی
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − یک =

دکمه بازگشت به بالا