انتخاب سردبیردهان و دندانسلامت

مراجعه هر شش ماه به دندانپزشک برای جلوگیری از پریودونتال

دکتر غلامعباس مرتضوی - جراح و دندانپزشک - متخصص بیماری‌های پریودونتال

مثبت زندگی:‌  بيماري پريودونتال، نوعی بیماری لثه است كه باعث تخريب بافت‏‌هاي نگهدارنده دندان مي‏‌شود. در مواردي این بيماري بدون علامت است كه در صورت درمان نشدن، موجب از دست رفتن دندان‏‌ها مي‌‏شود. با انجام معاينه‏‌های دوره ‏اي توسط دندانپزشك، مي‏‌توان از وقوع اين بيماري پيشگيري كرد. خونريزي و تورم لثه هنگام مسواك زدن، قرمزي لثه‏‌ها و تورم يا جدا شدن لثه از دندان‌‏ها، بوي بد دهان، ‌مشاهده چرك در بين دندان‏‌ها يا لبه لثه از موارد ابتلا به اين بيماري است.

۱- شايع‌‏ترین بيماري لثه، ورم لثه است كه به‌ اصطلاح به آن ژنژیویت گفته مي‌‏شود. این بیماری نوع حاد و مزمن دارد. نوع حاد آن كمتر و نوع مزمن آن بيشتر اتفاق مي‌‏افتد. شايع‌‏ترين بيماري بافت‏هاي نگهدارنده، بيماري پريودونتال يا پريودونتيت است كه علاوه بر لثه، ساير بافت‌‏هاي نگهدارنده دندان مانند استخوان، غضروف و سيمان دندان را دربرمي‏‌گيرد. این بیماری که به علل مختلفي به ‏وجودآمده، سبب تخريب اين بافت‏‌ها مي‌‏شود.

۲- بيماري پريودونتال بيشتر در كساني بروز مي‌يابد كه بهداشت دهان را، آن هم به‌طرز صحيح، رعايت نمي‌‏كنند و به علت تجمع پلاك و جرم دندان، زمينه را براي بروز بيماري فراهم مي‏‌كنند؛ البته عوامل مختلفي در اين بيماري‏‌زایي موثر هستند مانند عوامل ژنتيكي، موضعي مربوط به دندان‌‏ها، پروتزها و روكش‏‌هاي غلط و غيرعلمي، پركردگي‌‏هاي ناجور، گير غذايي، نداشتن تعادل و هماهنگي دندان‏‌ها در دو فک،‌ بي‏نظمي دندان‌‏ها، فشارهاي ناموزون و غيرمتعادل در درمان ارتودنسي يا بيماري‏‌هايي مانند ديابت يا بعضي بيماري‏‌هاي خوني، كمبود موادغذايي و ويتامين‏‌ها، همچنين تغييرات هورموني بدن هنگام دوران بلوغ، قاعدگي، بارداري، يائسگي و غيره. همچنين نحوه تغذيه و سيگاركشيدن از جمله عوامل موثر در بروز این بیماری محسوب می‌‏شوند.

۳- خونريزي از لثه هنگام مسواك‌ زدن يا خوردن غذاهاي سفت از علائم بارز بیماری‌‏های پریودونتال است؛ همچنين تغييررنگ لثه از صورتي به حالت كبود يا تيره، ترشح چرك از لبه لثه، احساس درد، خارش و سوزش و در موارد پيشرفته لق شدن، جابه‌‏جا شدن و فاصله‏‌دار شدن دندان‏‌ها و افزايش حجم لثه از جمله اين علائم هستند، ولي گاهي حتي در موارد پيشرفته، خونريزي قابل‏ ملاحظه‌‏اي مشاهده نمی‌‏شود و فقط دندانپزشک می‌تواند ابتلا به بيماري را تشخيص دهد.

این نوشته را از دست ندهید  نکاتی در مورد سیستم عصبی

۴- در صورتي‏كه بيماري پريودونتال به موقع درمان نشود، تحليل به استخوان فك كه بر اثر اين بيماري شروع شده، ادامه پيدامي‏‏‌كند و درنهايت به از دست دادن دندان‌‏ها منجر مي‏‌شود. در چنين حالتي، عوارض بيشماري مانند مشكل در جويدن غذا، به هم خوردن ارتفاع صورت و تغيير قيافه، اشكال در صحبت كردن و بيان كلمات و مشكلات رواني براي فرد ايجاد مي‏‌شود؛ همچنين تحقيقات بسیاری نشان مي‏‌دهد بيماري پريودونتال مي‏‌تواند زمينه‌‏ساز بيماري‏‌هاي قلبي‏‌عروقي شود؛ همچنين ابتلای خانم‌‏هاي باردار به این بیماری می‌‏تواند موجب زايمان زودرس و به دنيا آوردن نوزاد كم ‏وزن شده يا ديابت را تشديد كند. در بسياري موارد، بيماري‌‏هاي پريودونتال سبب بوي بد دهان می‌شود كه خود موجب اشكال در روابط اجتماعي و همچنين مسائل و مشكلات خانوادگي مي‏‌شود. با توجه به وجود همه اين مسائل بهتر است افراد از طريق معاينات منظم و جرم‏گيري توسط دندانپزشكان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرده و در صورت ابتلا، هرچه زودتر به فكر درمان باشند تا از عوارض حادي جلوگيري کنند كه در انتظار آنهاست.

۵- شيوه‌‏هاي درماني بیماری‌ هایپریودونتال نسبت به گذشته بسيار تغيير كرده است. اگر بخواهيم خيلي به عقب برگرديم درگذشته، قسمت‏‌هاي مريض پرحجم و متورم لثه را با دستگاه كوتر مي‏‌سوزاندند كه روش غلطي بود و هيچ‏‌وقت نتيجه‌‏اي از آن گرفته نمي‌‏شد و گاهي وضعيت را بدتر هم مي‏‌كرد. سپس قطع و برداشتن لثه مريض با بيستوري (چاقوي جراحي) متداول شد كه هنوز هم  كاربرد دارد. بعدها انواع فلپ‏‌ها براي موارد خاصي پيشنهاد و اجرا شد كه در حال حاضر هم از اين روش‏ها استفاده مي‌‏شود. در اين روش‏‌ها با جدا كردن و كنار زدن لثه، دسترسي بيشتر به ضايعات و حفظ بيشترلثه امكان‏‌پذير و روش بسيار سودمندي است. امروزه به مساله زيبايي توجه زیادی مي‌‏شود كه با تغييراتي در بافت لثه يا استفاده از پيوندها كه از نواحي ديگر گرفته مي‌‏شود، مي‌‏توان بدشكلي‌‏ها يا نواقص را برطرف كرد. همچنين از پيوندهاي استخواني براي درمان ضايعات خاصي استفاده مي‌‏شود كه بسيار مفيد و رضايت‏‌بخش است. اين تكنيك‌‏ها هر روز درمسیر تكامل پيش مي‌‏روند و تاكنون نتايج اميدبخش بسیاری به دست آمده است.

این نوشته را از دست ندهید  پاپریکا ادویه‌ای برای کنترل کلسترول و قند خون
گرد آورنده
دکتر غلامعباس مرتضوی
منبع
مثبت زندگی
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 1 =

دکمه بازگشت به بالا