بدانیممنطقه آزاد

سبزه عید؛ ایده‌ها و روش های درست کردن سبزه هفت‌سین

مثبت زندگی: ایرانیان از زمان باستان تا امروز به مناسبت هر یک از جشن‌های آیینی سفره‌ای پهن می‌کردند. در این سفره معمولا مواد غذایی تازه و سالمی قرار می‌گرفت که در زندگی روزمره‌ی مردم استفاده می‌شد و فلسفه‌ آن شکرگزاری برای داشتن این نعمت‌ها و داشته‌ها بود. نوروز مهم‌ترین جشن باستانی ایرانیان است؛ جشنی که شروع شادمانه‌ فصل بهار و سال نو پیش روست. ایرانیان نوید رسیدن نوروز را با چیدن سفره هفت سین می‌دادند. هفت سین سفره‌ای است که از هفت نعمت مهم و تأثیرگذار در زندگی ما تشکیل شده و هر کدام از سین‌ها نماد مفهومی در ادبیات و فلسفه است. سبزه هفت‌سین از اصلی‌ترین اعضای این سفره‌ دوست‌داشتنی محسوب می‌شود و مفهوم آن زایش، شکوفایی و سرزندگی است. در این مطلب با نحوه درست کردن سبزه عید و انواع آن آشنا خواهید شد.

سبزه هفت‌سین، مهم‌ترین عضو در سفره عید نوروز

هر چقدر هم که در شلوغی‌های آخر سال و رفت‌وآمدهای پرتلاطم این روزها غرق باشید، درست کردن سبزه عید یکی از کارهای مهم پیش از عید است. هرچند که روزهای آخر اسفند خیابان‌ها سرتاسر محل فروش سبزه و ماهی شب عید هستند، اما درست کردن سبزه عید می‌تواند لذتی خاص و تجربه‌ای منحصربه‌فرد برای شما داشته باشد. پس، زمان را از دست ندهید؛ زیرا سبز شدن و جوانه زدن سبزه‌تان نسبت به نوع بذری که انتخاب می‌کنید، زمان می‌برد. اگر می‌خواهید سبزه‌ای زیبا و خوش‌آب‌ورنگ در سفره هفت‌سین خود داشته باشید، لازم است این فرایند را حدود ۱۰ تا ۱۵ روز پیش از عید انجام دهید.

این نوشته را از دست ندهید  صبور بودن را ياد بگيريد

بذر مناسب برای سبزه هفت‌سین

شما می‌توانید برای سبزه عید خود از بذرهای متفاوتی استفاده کنید. گندم، جو، ماش و عدس هر کدام می‌تواند سبزه‌ای زیبا در سفره هفت‌سین شما باشند. فقط طول مدت جوانه زدن و سبز شدن آن‌ها متفاوت است. اگر همچنان از طرفداران سبز کردن گندم هستید، ده روز قبل از عید اقدامات لازم آن را انجام دهید. یک لیوان بزرگ گندم می‌تواند برای اندازه‌ی یک ظرف متوسط سبزه کافی باشد، اما اگر ماش یا عدس را بیشتر به‌عنوان سبزه عید می‌پسندید، ۱۵ روز زمان مناسبی برای رشد این بذرهاست.

سبزه

بهتر است بدانید که سبز کردن شاهی، خاکشیر و تخمه آفتابگردان نیز در بعضی از شهرهای ایران رواج دارد. در صورتی که مایل به سبز کردن این بذرها هستید، بهتر است عجله نکنید و یک هفته پیش از عید برای درست کردن آن‌ها وقت بگذارید؛ زیرا این بذرها زودتر از بقیه سبز می‌شوند.


بیشتر بخوانید: جوراب‌هایتان را دور نیندازید!


روش درست کردن سبزه عید

حتما شنیده‌اید که قدیمی‌ترها معتقد بوده‌اند درست کردن سبزه به دست آدم‌ها وابسته است. اگر کسی دست خوبی داشته باشد، بذرهایش به سبزه‌ای پر و سالم تبدیل می‌شود. این عبارت نشان‌دهنده‌ این است که برای رویش هر بذری و تبدیل‌شدن آن به سبزه لازم است علاقه و پشتکار داشته باشید. پس فارغ از درست یا غلط بودن این اعتقاد، برای این کار، عشق به رویش و سبزی داشته باشید و مراحل را با ترتیب زیر پشت سر بگذارید.

سبزه

مرحله اول

ویژگی مشترک همه‌ی بذرها، مراحل اولیه درست کردن آن‌ها است. بذر خود را با مقدار گفته‌شده (یک لیوان برای یک ظرف متوسط سبزه) به مدت دو شب خیس کنید. در این مدت باید چند بار آب داخل ظرف را عوض کنید تا بذر شما ترش و به اصطلاح گندیده نشود.

این نوشته را از دست ندهید  تغییر رنگ آشپزخانه با ایده‌های وسوسه‌انگیز

مرحله دوم

هنگامی که جوانه‌های کوچکی از بذر بیرون آمدند، آن‌ها را به یک پارچه نم‌دار منتقل کنید. دقت کنید که پارچه باید حتما از جنس نخ باشد و البته نباید پارچه‌ای بسیار نازک و یا بیش از اندازه ضخیم را برای نگهداری بذرها انتخاب کنید.

مرحله سوم

بذرها را کاملا با پارچه بپوشانید و هر چند ساعت یک‌بار با اسپری آب، دستمال را نم‌دار کنید. توجه داشته باشید که اگر دستمال شما خشک باشد، امکان خراب شدن بذرها وجود خواهد داشت. همچنین باید بدانید که خیس بودن بیش از اندازه به رشد زودهنگام بذرها کمکی نمی‌کند. پس تعادل را در روند آب‌رسانی رعایت کنید.

سبزه

مرحله چهارم

اگر پس از چند روز، جوانه‌های شما رنگ سبز پیدا کردند، به شما تبریک می‌گوییم. سبزه شما در روند درست رشد قرار گرفته و حالا لازم است که جایگاهی مناسب‌‌تر برایش در نظر بگیرید. بذرها را به ظرف موردنظر خود منتقل کنید. پیشنهاد می‌کنیم که برای درست کردن سبزه از ظروف فلزی استفاده نکنید. بهترین ظرف برای این کار ظروف سفالی هستند؛ اما اگر ظرف سفالی ندارید، ظرف چینی را جایگزین آن کنید.

بهتر است قبل از انتقال جوانه‌ها کمی ماسه کف ظرف بریزید. پس از انتقال نیز پارچه نخی را نم‌دار کنید و دوباره سطح جوانه‌ها را با آن بپوشانید. این کار را تا سبز شدن کامل سبزه‌ها ادامه دهید. بهتر است ظرف سبزه در خنک‌ترین قسمت منزل قرار گیرد تا طراوت بیشتری داشته باشد.


بیشتر بخوانید: سه نکته جادویی در خانه‌داری


ایده‌های خلاقانه برای کاشت سبزه هفت‌سین

سبزه

شما می‌توانید سبزه عید را با هر ایده و خلاقیتی در منزل سبز کنید. در ادامه، با نمونه‌هایی از درست کردن سبزه هفت‌سین آشنا می‌شوید.

این نوشته را از دست ندهید  دانلود سریال «آقازاده» قسمت ۶

ظروف سفالی می‌توانند در اجرای این ایده‌ها باز هم به کمک شما بیایند. اگر می‌خواهید روی بدنه کوزه و ظروف سفالی سبزه بکارید، ابتدا باید از یک روز قبل، ظرف را از آب پر کنید تا سطح آن نم‌دار شود. سپس آن را با جوراب نایلونی بپوشانید.

بهتر است برای این سبزه از بذر شاهی استفاده کنید. بذرها را به‌مدت یک شبانه‌روز در آب بخیسانید و سپس آن را با دست به سطح ظرف سفالی بکشید. کوزه را در محلی پرنور قرار دهید و سعی کنید آن را همیشه پرآب نگاه دارید. نتیجه نهایی، سبزه‌ای با سازه سفالی و زیبا خواهد بود.

سبزه

علاوه بر سبد و کوزه می‌توانید این شیوه را با تخم‌مرغ های سفالی نیز انجام دهید. فقط باید توجه کنید که سطح تخم‌مرغ به طور مستمر نمناک باشد.

سبزه

ایده‌های فانتزی می‌توانند جلوه ویژه‌ای به سفره هفت‌سین شما بدهد.

آماده شدن برای نوروز و مهیا کردن سفره هفت‌سین می‌تواند هیجان‌انگیزترین هیاهوی پیش از عید باشد. لذت درست کردن سبزه برای این سفره پرنعمت و باستانی را از دست ندهید.

سبزه

منبع
چطور
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + شش =

دکمه بازگشت به بالا