پوست و موزیبایی

در سال جدید برنامه روتین مراقبت از پوست خود را تغییر دهید!

چرا باید روش جدیدی برای مراقبت از پوست پیش بگیرید؟

مثبت زندگی: برنامه روتین مراقبت از پوست باعث می‌شود پس از مدتی کوتاه به پوستی صاف و روشن و دلخواه برسید. برای همین بهتر است در سال جدید، همراه با دیگر تغییراتی که ایجاد می‌کنید، برنامه روتین مراقبت از پوست خود را نیز تغییر دهید. در این مطلب قصد داریم به شما بگوییم علائمی که نشان می‌دهند باید برنامه مراقبت از پوست خود را تغییر دهید، چه هستند.

هرچقدر هم که آب بنوشید، پوست در طول زمستان به دلیل سردی هوای بیرون و گرمی هوای داخل خانه و همچنین رطوبت نسبتا کم، خشک و دی‌هدیراته می‌شود. صابون‌های خشک و معطر، پوست را خشک می‌کنند، به همین خاطر بهتر است از شوینده‌های ملایم استفاده کنید. دوش آب ولرم، کمتر از دوش آب داغ پوست را خشک می‌کند. بلافاصله پس از دوش گرفتن و خشک کردن پوست، کرم مرطوب‌کننده و آبرسان بزنید.

شاید بخواهید از دستگاه بخور در اتاق استفاده کنید که برخی معتقدند با خشکی مبارزه می‌کند. اما اگر قسمت مشخصی از بدن مانند بینی، پیشانی، گوش‌ها، پوست سر، آرنج یا زانو خشک و پوسته پوسته است، حتما با یک متخصص پوست صحبت کنید تا پوست را معاینه کند و تشخیص دهد چه مشکلی سبب این خشکی شده که می‌تواند شامل اگزما، پزوریازیس، درماتیت سبوره (که بسیاری افراد شوره می‌نامند) یا actinic keratosis باشد.

رنگ پریدگی پوست

قرار داشتن سلول‌های مرده و قدیمی بر سطح پوست می‌توانند پوست را زبر و خشن کنند و شفافیت و روشنایی پوست را کاهش دهند و درنهایت پوست رنگ پریده شود. یک یا دو بار در هفته لایه‌برداری کردن از پوست می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند (اما لایه‌برداری شدید و به میزان زیاد نیز پوست را قرمز و ملتهب می‌کند و حتی ممکن است به پوست آسیب رسانده و خراش ایجاد کند).

این نوشته را از دست ندهید  روش‌هایی برای از بین بردن ترک‌های پوستی

شوینده یا صابون حاوی اسید هیدروکسی آلفا یا اسید هیدروکسی بتا استفاده کنید، اما اگر پوست شما از نوع حساس است، احتیاط کنید زیرا این مواد قرمزی یا التهاب ایجاد می‌کنند و هر کسی نمی‌تواند آن را تحمل کند.

گزینه‌های دیگر شامل شستشوی ملایم پوست، برس یا اسکراب بدن، میکروبراشن و میکروبلیدینگ است. حتی شاید شوینده‌های قدیمی‌تر بهتر از شوینده‌های شیمیایی جدید عمل کنند. می‌توانید با یک شوینده ملایم و دستمال شستشوی مرطوب، پوست را به صورت دایره‌های کوچک شستشو دهید.


بیشتر بخوانید: لطفا با پوستتان شوخی نکنید


زبر و زمخت شدن آرنج، دست، پا یا زانوها

مشکل این قسمت‌ها را می‌توان با مرطوب‌کننده‌های ضدخشکی پوست برطرف کرد. پزشک متخصص می‌تواند تشخیص دهد که علت این خشکی از مشکلاتی چون پزوریازیس، اگزما یا پیلاریس کراتوز است.

جوش و لکه

جوش و لکه

استرس و رژیم غذایی نامناسب می‌تواند موجب لکه‌دار شدن پوست شود. از محصولاتی استفاده کنید که بر روی برچسب آنها «غیر جوش‌زا» نوشته شده است. این یعنی نباید حاوی موادی باشد که منافذ پوست را می‌بندند.

با استفاده از محصولاتی که حاوی بنزوئیل پرواکساید یا ماده ضدلکه، اسید سالیسیک (ماده‌ای که در شوینده جوش موجود است) یا ژل‌های مختلف (رتینوئید که به درمان و پیشگیری از جوش‌های کوچک کمک می‌کند) یا ترکیبی از آنها است، جوش و لکه‌ها را از بین ببرید.

بسیاری از افراد از روغن درخت چای استفاده می‌کنند که با جوش مبارزه می‌کند اما ممکن است آلرژی ایجاد کند. اگر داروهای داروخانه تاثیری نداشت یا اسکار و جوش همچنان ایجاد شد، ممکن است متخصص پوست یک روش درمانی متفاوتی برای جوش‌ها تجویز کند.

این نوشته را از دست ندهید  معجزه قرص زینک پلاس برای رشد مو

بیشتر بخوانید: جوش‌ها از چه خبر می‌دهند؟


خارش شدید پوست

همیشه میزانی خارش در پوست وجود دارد اما اگر این خارش مداوم بود یا خواب شما را مختل کرد، باید به پزشک مراجعه کنید. پوست خود را به آرامی بشویید و مرطوب کنید و اگر خارش ادامه داشت، روی آن یخ گذاشته یا مرطوب‌کننده حاوی مانتول بزنید که می‌توان در یخچال نگهداری کرد. سرما، خارش را آرام می‌کند.

علائم پیری

چین و چروک پوست نشانه‌های زیبایی از تجربیات و خنده‌هایی است که در طول سالیان داشته‌اید. روش‌های بسیاری برای مراقبت از پوست و از بین بردن این چین و چروک‌ها وجود دارند از جمله لیزر، تزریق، قرص، عمل جراحی و کرم‌های ترمیم‌کننده. اما بهترین هدیه برای سال نو که می‌توانید به خودتان بدهید (صرف‌نظر از اینکه چند سال دارید)، استفاده مداوم و هر روزه از ضدآفتاب یا مرطوب‌کننده با طیف وسیع، SPF 30 است. محافظت از پوست در برابر نور خورشید پوست را سالم و جوان و درخشان می‌سازد.

منبع
کاویاب
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − هشت =

دکمه بازگشت به بالا