انتخاب سردبیرسلامت جنسیمیل جنسی

بررسي تاثير قرص‌هاي ضدبارداري بر تمايلات جنسي

منبع: تایم - ترجمه: متین خدابنده‌لو

مثبت زندگی: قرص‌‌های ضدبارداری از پنجاه سال پیش که وارد بازار دارویی شده‌اند، تحول بزرگي در زندگی زنان به وجود آورده‌اند، اما این قرص‌ها هم بدون عوارض جانبی نیستند و همه زنان نمی‌توانند آنها را مصرف کنند. گرچه بیشتر در مورد عوارض جسمی احتمالی این قرص‌ها صحبت شده است، یک بررسی جدید مدعی است که این قرص‌ها تمایلات جنسی زنان را کاهش می‌دهد.

در ابتدای در دسترس قرار گرفتن قرص‌های ضدبارداری خوراکی ادعا می‌شد که مصرف این قرص‌ها با از بین بردن ترس از بارداری‌های ناخواسته، فعالیت جنسی زنان را تسهیل می‌کند. اما در دهه‌های اخیر نگرانی‌ها در مورد این قرص‌های هورمونی روي ديگر اين سكه را آشكار كرده است و پزشکان می‌گویند در واقع ممکن است این قرص‌ها باعث کاهش میل جنسی زنان شوند و در برخی از موارد به اختلال کارکرد جنسی در آنها بینجامند.

بررسی جدیدی که نتایج آن به تازگي در «نشریه پزشکی جنسی» منتشر شده است، شاهدی دیگر در تایید این ادعا است. در این بررسی پژوهشگران آلماني با استفاده از پرسشنامه، کارکرد جنسی تعداد بی‌شماري از دانشجویان پزشکی زن را ارزیابی کردند و دریافتند زنانی که از روش هورمونی کنترل بارداری استفاده می‌کنند (در اغلب موارد از قرص‌های ضدبارداری) میزان پایین‌تری میل و برانگیختگی جنسی نسبت به زنانی دارند که از روش‌های غیرهورمونی ضدبارداری مانند کاندوم استفاده می‌کنند یا اصولا روش ضدبارداری به کار نمی‌برند.

«آلفرد موک» رئیس مرکز سلامت زنان دانشگاه توبینگن در آلمان و یکی از این پژوهشگران می‌گوید: «تا جایی که ما می‌دانیم این بزرگترین بررسی بوده است که در مورد اثر روش‌های هورمونی ضدبارداری بر کارکرد جنسی انجام شده است. ما یک گروه بزرگ و همگون از افراد را ارزیابی كردیم و نتایج به دست آمده ما را به این نتيجه می‌رساند که روش‌های هورمونی ضدبارداری ممکن است واقعا بر کارکرد جنسی زنان تاثیر داشته باشد.»

این نوشته را از دست ندهید  تقویت نعوظ با ۷ کاری که می‌توانید در طول روز انجام دهید

به گفته «موک» این تاثیر قرص‌ها بر میل جنسی، مستقل از سایر عوامل موثر بر میل جنسی مانند استرس و وضعیت رابطه با همسر بود، که معمولا به عنوان علت کاهش میل جنسی عنوان می‌شوند.

در هر حال این پژوهشگران هشدار می‌دهند که یافته‌های آنها تنها یک همراهی میان مصرف قرص‌های ضدبارداری و میل جنسی را نشان می‌دهد و لزوما به معنای رابطه سببی این دو نیست، به عبارت دیگر ثابت نمی‌کند مصرف قرص‌های ضدبارداری «علت» کاهش میل جنسی است.
برای ثابت كردن اين نكته كه قرص‌های هورمونی ضدباردای مستقیما علت کاهش میل جنسی هستند، بررسی‌هاي بیشتري برای یافتن سازوکار دخیل در این اثر لازم است. اما به گفته «آنیتا کلیتون» از لحاظ نظری، می‌توان این رابطه را بر مبنای سازوکارهای زیستی توضیح داد.

«کلیتون» که استاد روانپزشکی دانشگاه ویرجینیا است، می‌گوید بررسي‌ها نشان داده است که روش‌های هورمونی ضدبارداری در زنان میزان تسستوسترون آزاد و در دسترس در گردش خون را کاهش می‌دهد و اگرچه شواهد در این مورد قطعی نیست، اما تصور بر اين است که تستوسترون نقش مهمی در ایجاد میل جنسی در زنان هم دارد. بررسي‌ها نشان داده است که درمان با تستوسترون اختلال کمبود میل جنسی را درمان می‌کند.«کلیتون» می‌گوید در میان بیماران خودش هم به گزارش‌های موردی کاهش میل جنسی در نتیجه مصرف قرص ضدبارداری برخورده است.

علاوه بر اینها، «کیم والن» استاد روانشناسی و غدد-عصب‌شناسی در دانشکاه اموری می‌گوید: «ظاهرا میل جنسی همگام با میزان هورمون‌های جنسی در طول چرخه قاعدگی طبیعی در زنان بالا و پایین می‌رود. در هنگام تخمک‌گذاری در میانه چرخه ماهانه، زنان میل جنسی بیشتری دارند. قرص‌های ضدبارداری با مهار تخمک‌گذاری عمل خود را انجام می‌دهد، زنانی که این قرص‌ها را مصرف می‌کنند، نوسانات هورمونی کمتری را در طول چرخه قاعدگی‌شان تجربه می‌کنند و این امر ممکن است در کاهش میل جنسی آنها دخیل باشد.»

این نوشته را از دست ندهید  کافئین و عوارض مصرف بیش از حد آن، از اضطراب تا فشار خون

البته گروهی از کارشناسان هم هستند كه معتقدند پژوهش‌هایی مانند پژوهش اخیر در آلمان، اختلال کارکرد جنسی در زنان را به صورت کلی، درست توصیف نمی‌کنند. در حالی‌که شرکت‌های دارویی برای یافتن دارویی برای درمان کاهش میل جنسی زنان مسابقه گذاشته‌اند، بحث داغی میان پژوهشگران در جریان است که آیا اصولا کاهش میل جنسی در زنان را باید یک مشکل پزشکی شمرد یا این عارضه صرفا یک مشکل ارتباطی میان زن و همسرش است.

دکتر «موک» می‌گوید او و همکارانش در حال انجام دادن یک بررسی بزرگتر هستند که شمار بیشتری از زنان را دربرمی‌گیرد و در نتیجه می‌توان نتایج را بر حسب طول رابطه زن با همسرش و میزان دوز هورمونی که در قرص‌های ضدبارداری مختلف وجود دارد، تقسیم بندی کرد. دکتر «والن» که هم مدت‌هاست در این زمینه به کار مشغول است، می‌گوید: «برای من خیلی تعجب‌آور است که با وجود میلیون‌ها نفر زنی که قرص‌های هورمونی ضدبارداری در طول ده‌ها سال استفاده کرده‌اند، تا به حال کسی به فکر بررسی اثرات جانبی آنها بر میل جنسی نیفتاده است.»

شاید بررسی‌های آینده نشان دهد که برای درمان کاهش میل جنسی در زنان نیاز به ایجاد قرصی مانند ویاگرا در مردان نباشيم، بلکه تنها کافی است در مورد ادامه تجویز قرص ضدبارداری که از قبل مصرف مي‌كردند، تجدیدنظر کنيم.

گرد آورنده
ترجمه: متین خدابنده‌لو
منبع
تایم
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + بیست =

دکمه بازگشت به بالا