روانسلامت

برای تقویت حافظه بازی کنید!

حافظه‌تان ضعیف شده؟ حس می‌کنید اطلاعات در یادتان نمی‌ماند؟ خواندن این مقاله را از دست ندهید

مثبت زندگی: تابه‌حال برای‌تان پیش آمده موقع گرفتن شماره تلفنی، آن را بارها و بارها برای خودتان تکرار کنید تا درنهایت شماره را درست بگیرید؟ در این‌گونه مواقع در حال استفاده از حافظه‌ی فعال‌تان هستید. با‌‌این‌حال تنها لحظاتی پس از شماره‌گیری، احتمالا آن شماره را فراموش می‌کنید! به این دلیل که به حافظه بلندمدت شما منتقل نشده است.

اگرچه حافظه‌ی فعال برای به خاطر آوردن اطلاعات ساده‌ای مانند شماره تلفن مناسب است، اما تنها بخش‌های کوچکی از اطلاعات را، آن هم فقط برای مدت زمان بسیار کوتاهی حفظ می‌کند.

برای اینکه اطلاعات را به مدت طولانی‌تری به خاطر داشته باشید، باید اطلاعات جدید را با اطلاعات قبلی‌تان ارتباط بدهید و آنها را در حافظه‌ی بلندمدت‌تان ذخیره کنید.

تکنیک‌های «جدی» بسیاری برای بهبود حافظه وجود دارند، اما از طریق انجام بازی‌های حافظه‌ای، هم حافظه‌تان را تقویت می‌کنید و هم لذت می‌برید. در این مقاله چند بازی گروهی و فردی را برای تقویت حافظه معرفی می‌کنیم.


بیشتر بخوانید: ۸ راهکار برای تقویت حافظه در سالمندی


داستان‌سرایی

یکی از روش‌هایی که با استفاده از آن می‌توانید اطلاعات را به حافظه‌ی بلندمدت‌تان منتقل کنید، طراحی داستان است. داستان، آیتم‌ها و حقایقی را که باید به خاطر بسپارید، به هم ربط می‌دهد و درنتیجه به یاد آوردن آنها را آسان‌تر می‌کند.

هنگام طراحی داستان، یک تصویر ذهنی قوی‌ از آنچه رخ می‌دهد، به‌وجود بیاورید. این امر داده‌ها را با تصویر ذهنی شما ارتباط می‌دهد و باعث می‌شود بهتر آنها را به خاطر بسپارید.

اجرای گروهی این تکنیک بسیار سرگرم‌کننده است. برای شروع، ۲۰ شیء (یا بیشتر) را روی میز قرار بدهید، برای‌شان داستانی بسازید و سعی کنید آنها را به خاطر بسپارید. هریک از اعضای گروه در نوبت خود، باید با افزودن یک شیء دیگر، داستان را گسترش بدهد.

این نوشته را از دست ندهید  تاثیر پشت ميزنشيني و کم تحرکي روی ضعف استخوان‌ها

مثلا اگر سه شیء اول سیب، کلید و موبایل باشند، می‌توانید داستان را به‌این‌صورت آغاز کنید:

نفر ۱: در باغ، یک سیب‌ رسیده از درخت افتاد.

نفر ۲: کبری خواست وارد باغ شود اما متوجه شد در قفل است و کلید همراهش نیست.

نفر ۳: او از طریق موبایل با کوکب تماس گرفت و از او کمک خواست.

پس از آنکه همه‌ی اشیاء در داستان گنجانده شدند، آنها را از اتاق بیرون ببرید. ببینید چه کسی می‌تواند بیشترین تعداد آیتم‌ها را به خاطر بیاورد. حالا داستان را مجددا به‌صورت گروهی نقل کنید و این کار را به‌‌نوبت انجام بدهید. گروه احتمالا قادر خواهد بود کل داستان و درنتیجه همه‌ی آیتم‌ها را به خاطر بیاورد.


بیشتر بخوانید: دنیای بازی و دنیای خانواده – بخش اول


جور کردن جفت‌ها (Pexeso)

در این بازی مجموعه‌ای از کارت‌ها یا کاشی‌های جفت وجود دارد که به پشت روی میز قرار داده شده‌اند و شما باید کارت‌های جفت را پیدا کنید.

۲۴ کارت شامل ۱۲ جفتِ یکسان را به پشت روی میز بچینید.

کارت‌ها را جا‌به‌جا کنید، طوری که ندانید کدام دو کارت شبیه هم هستند.

هر دفعه یک کارت را برگردانید، به عدد یا شکل آن نگاه کنید و سپس آن را مجددا به پشت برگردانید.

این فرایند را آن‌قدر تکرار کنید تا کارتی را برگردانید که با کارت قبلی جفت باشد.

وقتی یک جفت یکسان را یافتید، آنها را از گروه خارج کنید.

تا زمانی‌که همه‌ی جفت‌ها را پیدا نکرده‌اید، باید این مراحل را تکرار کنید.

می‌توانید هنگام انجام بازی زمان بگیرید و ببینید هر بار چقدر سرعت‌تان بیشتر می‌شود.

این نوشته را از دست ندهید  شب‌ها با چراغ خاموش بخوابید!

همین‌طور که در انجام بازی بهتر و بهتر می‌شوید، تعداد کارت‌ها را بیشتر کنید و آنها را از ۲۴ به ۳۰ سپس ۳۶، ۴۲ و… افزایش بدهید.

جورچین کورکورانه

یک روش سرگرم‌کننده و ارزان دیگر برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز، جورچین است. بازی جورچین به‌صورت کورکورانه، یعنی بدون نگاه کردن به تصویر کامل‌شده‌‌ی روی جعبه، تلاش کنید پازل را کامل کنید.

ابتدا به تصویر پازل تکمیل‌شده نگاه کنید. به خودتان چند دقیقه زمان بدهید تا تصویر را به حافظه‌ی بلندمدت‌تان بسپارید.

سپس قطعات پازل را به‌ هم بریزید.

حالا بدون نگاه کردن به تصویر پازل تکمیل‌شده، سعی کنید قطعات را کنار هم بچینید تا تصویر کامل شود.


بیشتر بخوانید: دنیای بازی و دنیای خانواده – بخش آخر


آزمون‌های پرسش‌وپاسخ

یک روش عالی دیگر برای تقویت حافظه، بازی پرسش‌وپاسخ است. پرسش‌و‌پاسخ می‌تواند درمورد هرچیزی باشد، از فیلم‌ها گرفته تا درس تاریخ و حتی کسب‌وکار خودتان.

اگرچه می‌توانید بازی‌ها و کتاب‌های پرسش‌وپاسخ را بخرید، اما می‌توانید هنگام بازی در قالب گروه، خودتان هم سؤال طرح کنید. به‌این‌صورت که هر فرد فهرستی از سؤالات و پاسخ‌هایش را ارائه بدهد و بعد رئیسِ بازی، به‌نوبت سؤالات را انتخاب کند.

وقتی با مجموعه‌ی جدیدی از سؤالات پرسش‌و‌پاسخ بازی می‌کنید، برای یافتن پاسخ‌ها باید دانش و تجربه‌ی پیشین‌تان را به‌یاد بیاورید. اگر چند روز یا چند هفته بعد باز هم با همان سؤالات بازی کنید، برای به‌ یاد آوردن پاسخ‌ها باید از حافظه‌تان کمک بگیرید. هم سؤالات جدید و هم تکرار آنها برای ایجاد مهارت‌های حافظه مناسب هستند.


بیشتر بخوانید: تاثیرات اجتماعی اسباب‌بازی‌های جدید

این نوشته را از دست ندهید  معرفی بهترین خوراکی‌های حاوی ویتامین ب۶

منبع
چطور
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 15 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا