تخصصیسلامت

آشنایی با عوامل مضری که باعث پوکی استخوان می‌شوند

مثبت زندگی: اگر سابقه پوکی استخوان در خانواده شما وجود داشته باشد، توجه دقیق به عادات غذایی اهمیت خاصی دارد و باید غذاهای خاصی را که برای بافت استخوانی مضر هستند محدود کنید.

عواملی که باعث پوکی استخوان می‌شوند:

قهوه

مصرف قهوه روزانه از جذب کلسیم بهتر جلوگیری می‌کند. مصرف کافئین زیاد در بدن باعث می‌شود کلسیم از طریق ادرار خارج شود. بنابراین اگر می‌خواهید تا سن 90 سالگی زندگی کنید، باید تعداد فنجان‌های قهوه‌ای که هر روز مصرف می‌کنید را کاهش دهید.

نوشیدنی‌های گازدار

البته، نوشیدنی‌های گازدار کافئین ندارند. اگر دقت کرده باشید وقتی درب قوطی‌های نوشیدنی را باز می‌کنیم بلافاصله گازهای آن بیرون می‌آید. گاز این گونه محصولات به خاطر وجود اسید فسفریک و دی‌اکسیدکربن در ترکیبش است که موجب اسیدی شدن نوشابه می‌شود. نوشابه‌های گازدار دارای PH بین 2.5 تا 3.5 می‌باشد که باعث بوجود آمدن محیط اسیدی در معده می‌شود.


راز ژاپنی‌ها برای سالم و لاغر ماندن


نمک

مصرف بیش از حد نمک برای سلامتی مضر است و سالانه حدود دو میلیون و 300 هزار نفر در جهان نمک مصرف می‌کنند.

علاوه بر افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی؛ نمک زیاد کلسیم را از استخوان‌ها جدا می‌کند و باعث دفع آن از ادرار می‌شود. به همین دلیل باعث نازک شدن و پوکی استخوان می‌شود. برای کاهش خطر، مصرف نمک را کاهش دهید.

گوشت

رژیم‌غذایی غنی از گوشت و پروتئین نیز برای استخوان‌ها مضر است. در طول هضم، پروتئین‌های حیوانی اسیدهایی مانند اسید فسفریک، اسید سولفوریک و غیره را آزاد می‌کنند که pH آن را تغییر می‌دهد. حتی اگر pH بدن بیشتر اسیدی باشد، بیشتر مواد معدنی در استخوان‌ها از بین می‌روند.

این نوشته را از دست ندهید  مردان لاغر چگونه لباس بپوشند؟ انتخاب لباس مناسب برای آقایان لاغر

دخانیات

مصرف دخانیات به ویژه سیگار به عنوان عامل اصلی بروز بیماری‌های قلبی عروقی و ریوی، سکته‌های قلبی و مغزی، سرطان‌ها و مرگ‌ومیر زودهنگام شناخته شده است. 
علاوه بر این سیگار موجب کاهش خون‌رسانی به استخوان‌ها، کاهش فعالیت سلول‌های استخوان‌ساز، کاهش جذب کلسیم غذا و در نهایت بروز بیماری پوکی استخوان می‌شود.


چرا باید حتما کربوهیدرات بخوریم؟


مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − شش =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا